چنين نيتی است كه اگر وظيفه ايجاب كرد هجرت و جهاد كنند ، ممكن استبه پايه مهاجرين و مجاهدين واقعی برسند . قرآن میفرمايد : « لا يستوی القاعدون من المؤمنين غير اولی الضرر والمجاهدون فی سبيل الله باموالهم و انفسهم فضل الله المجاهدين باموالهم وانفسهم علی القاعدين درجة و كلا وعد الله الحسنی و فضل الله المجاهدين علیالقاعدين اجرا عظيما »( 1 ) مسلمانان ، آنها كه در راه خدا مجاهدند بهمال و جانشان ، و خانه نشينانی كه ( خانه نشينان متخلف را نمیگويد .آنها اصلا به حساب نمیآيند ) فقط بدليل اينكه من به الكفاية وجود دارد درخانه نشستهاند ، هرگز با يكديگر برابر نيستند . قرآنخانه نشينانی را كهمعذورند ، كورند ، شلند ، بيمارند ، ولی در نيتشان هست كه اگر اين نقصدر آنها نمیبود و اين عذر را نمیداشتند ، از ديگران در اين جهاد فی سبيلالله سبقت میگرفتند ، نفی نمیكند كه هم درجه مجاهدين فی سبيل الله باشند. اين مسئله در جای خود درست است . وقتی اميرالمؤمنين از صفين مراجعت میكرد شخصيت خدمت ايشان عرض كرد: يا اميرالمؤمنين دوست داشتم برادرم هم همراه ما و در ركاب شما بود وبه فيض درك ركاب شما نائل میشد . حضرت فرمود بگو نيتش چيست ؟ دردلش چيست ؟ تصميمش چيست ؟ آيا اين برادر تو معذور بود و نتوانستبيايد يا نه معذور نبود و نيامد ؟ اگر معذور نبود و نيامد بهتر همان كهنيامد . و اگر معذور بود و نيامد ، ولی دلش با ما بود ، ميلش با ما بودو تصميم او اين بود كه با ما باشد ، پس با ما بوده . پاورقی : 1 - سوره نساء ، آيه . 95 |