صرفا يك حادثه تاريخ است و اين همه كه در قرآن از هجرت ياد شده است ومهاجرين در رديف مجاهدين ذكر میشوند و مهاجرت پايه به پايه مجاهدت :²الذين آمنوا و هاجروا و جاهدوا »، آيا همه اينها ناظر به يك وقعه خاصاست ، حادثهای مربوط به گذشته ؟ و ديگر امروز و به طور كلی بعد از آندوره هجرت در اسلام معنی ومفهوم ندارد ؟ و يا هجرت هم مانند خود ايماناست ، هجرت هم مانند جهاد است : الذين آمنوا و هاجروا و جاهدوا ، وهمانطوری كه ايمان وجهاد اختصاص به صدر اسلام ندارند ، هجرت هم اختصاصبه صدر اسلام ندارد . هجرتی كه در صدر اسلام اسلام صورت گرفت مانندجهادهای صدر اسلام است كه يك مصداقی است از يك حكم در اسلام . اينخودش سؤالی است . علی ( ع ) در كلمات خودشان اين مسئله را طرح كردهاند كه در نهج البلاغهمسطور است و ايشان صريحا میگويند : « الهجرش علی حده الاول » هجرت بهحكم و وضع اول خودش باقی است يعنی هجرت اختصاص نداشته به يك زمانمعين و مكان معين كه چون پيغمبر اكرم هجرت فرمودند ازمكه به مدينه ، پسدر آنوقت وظيفه هجرت به تبع پيغمبر بر ديگران لازم و واجب شد وآنها كههمراه و در خدمت ايشان به مدينه آمده بودند مهاجر خوانده میشدند و ديگربعد از زمان پيغمبر ، هجرت موضوع ومعنی ندارد . علی ( ع ) میفرمايد نه ،« الهجرش علی حده الاول » . هجرت يعنی چه ؟ اگر بخواهيم هجرت را تعريف بكنيم ، چگونه بايدتعريف بكنيم ؟ هجرت يعنی دوری گزيدن ، حركت كردن ، كوچك كردن از وطن، از يار وديار ، همه را پشت سر گذاشتن . برای چه ؟ برای |