به وصال او برسد ، وی میميرد و تا آخر عمر هم او را فراموش نمیكند ومیگويند : اساسا از همين جا از دنيای عقل رو آورد به دنيای دل و احساساتو بعد همكارش منتهی شد به اينكه دين انسانيت را اختراع بكند . در اينكتاب نوشته بود كه اتباع او ، معشوقه او را مريم عذرای اين دين میخوانند. يعنی به اندازهای كه مسيحيها برای مريم عذرا تقديس و احترام قائلهستند ، پيروان مكتب انسانيت اگوست كنت برای معشوقه او تقديس و بهاصطلاح قدسيت قائلند . ولی بعدها مسئله مكتب انسانيت و به عبارت ديگر اصالت بشر ، بهشكلهای ديگر مطرح شده است كه امروز شماخودتان میبينيد ومیخوانيد ومیشنويد . چون بايد همه مطالب را در يك سخنرانی خلاصه بكنم و اگر بنابود كه سه سخنرانی بشود ، مطلب را مشروحتر و مفصلتر عرض میكردم ،قسمتهائی را بطور خلاصه ومختصر عرض میكنم . در باب انسان واصالت انسانمسائل خيلی زيادی هست . لااقل بصورت سؤال اينها را عرض میكنم :از جمله سؤالاتی كه درباره انسان مطرح است ، مسئله آزادی واختيار انسانومسئله مسؤوليت و رسالت انسان است . آيا واقعا انسان يك موجود آزادومختار است ؟ و آيا مسؤوليتی دارد ، وآيا رسالتی دارد كه بايد آن رسالترا انجام بدهد ؟ البته اگر جواب را ازنظر منطق اسلامی بخواهيد ، بايدبگويم صد در صد . در قرآن سورهای است بنام سوره انسان كه الدهر هم به آنمیگويند ، و از اين جهت سوره انسان ناميده میشود كه در اول اين سوره ،از انسان نام برده شده است و از اختيار وآزادی و رسالت و مسؤوليتانسان . اين سوره با اين آيات |