كوچكترين استفادهای از نظاماتی كه در دنيا هست ، بكند . عمل و توبه ،پيشروی و پسر وی ، بالا رفتن و پائين رفتن و تغيير مسير و جهت دادن ، همهمال اين دنيا است . اين كلام علی ( ع ) است : « اليوم عمل و لا حساب و غدا حساب و لا عمل »( 1 ) میگويد : ايها الناس ! امروز روز عمل است و روز حساب نيست ،دنيا محل مجازات و رسيدن بحساب نيست . نه اينكه بخواهد بگويد هيچمكافاتی در دنيا نيست . بعضی از اعمال در دنيا مكافات است ، و بعضیازبدبختيهايی كه در دنيا به انسان ميرسد ، نتيجه عمل انسان است . اما نهخيال كنيد كه حساب هر عمل بدی را خدا در اين دنيا میرسد و نه خيال كنيدكه هر حالت بدی كه انسان پيدا میكند ، در نتيجه يك عمل گذشته او است ،اينجور نيست . بنابر اين آيا اگر انسانی در اين دنيا هيچگونه مجازاتینشد ، دليل بر اين نيست كه حسابش پاك بوده است ؟ نه . آيا اگر كسی دردنيا سختی ای ديد ، دليل بر بدی عمل اوست ؟ مثلا اينكه سيلی آمد وپاكستانيها را از بين برد ( 2 ) دليل بربدی عمل آنهاست ؟ يعنی خدابحساب آنها در اين دنيا رسيده است ؟ نه ، اينجور نيست . درس اسلام بمااين است : « اليوم عمل و لا حساب و غدا حساب و لا عمل » . دنيا دار عملاست ، دار رسيدگی و حساب كردن نيست . بر عكس آخرت دار عمل نيست ،منحصرا دار حساب است و بس . پس سر اينكه توبه انسان محدود است به قبل از معاينه موت و آثار آن ،و پس از آنكه انسان موت را معاينه كرد نظير فرعون ، ديگر پاورقی : 1 - نهج البلاغه فيض الاسلام ، خطبه 42 ص . 128 2 - اشاره به سيلی است كه در آن زمان در پاكستان جاری شد . |