ما در آيات زيادی از قرآن عبارت « هاجروا و جاهدوا » را میبينيم« والذين امنوا وهاجروا وجاهدوا فی سبيل الله والذين اووا و نصروا اولئكهم المؤمنون حقا »( 1 ) . مسلمين صدر اسلام دو گروه را تشكيل میدادند ،گروهی بنام مهاجرين خوانده میشدند وگروه ديگر بنام انصار . انصار ،ساكنان مدينه و مهاجرين ، مسلمانان و مؤمنانی بودند كه برای نجات ايمانخود شهر و ديار خويش را رها كرده و به مدينه آمده بودند . هجرت نيزمانند جهاد در اسلام يك حكم نسخ نشدنی وركنی از ركان اسلام وحكمی هميشهزنده است ، يعنی هميشه ممكن است شرائطی پيش بيايد كه وظيفه يك مسلمانهجرت باشد . برای اينكه بعضی از اشتباهات كه احيانا ممكن است در دوطرفرخ بدهد ، از بين برود ، مطلبی را در موضوع هجرت و نيز جهاد عرضميكنم . از هجرت و همچنين از جهاد تعبير وتفسير ديگر هم شده است و آن اينكهاز هجرت ، تعبير به هجرت از گناهان میشود . « المهاجر من هجر السيئات»( 2 ) مهاجر كسی است كه از گناهان هجرت كند و دوری گزيند . آيا اينتعبير و تفسير درست است يا نه ؟ مثلا كسی كه به گناه آلودگی دارد ، اگراز آن گناه دست شست كناره گيری كرد و دور شد ، نوعی مهاجر است چون ازگناه دوری جسته است . با اين منطق همه توبه كاران دنيا مهاجر هستند .چون يكمرتبه گناه و سيئه را كنار گذاشته و از آن هجرت كردهاند ، نظيرفضيل بن عياض و بشر حافی . فضيل بن عياض مردی است كه در ابتدا دزد بود . بعد تحولی در پاورقی : 1 - سوره انفال ، آيه . 74 2 - سفينة البحار ، ج2 ص . 697 |