صدر المتألهين زمان را مقدار حركت جوهری میداند ، ولی اينكه زمان رامقدار حركت جوهری كل عالم میداند يا مقدار حركت جوهری فلك میداند ،بستگی دارد به مطلبی كه بعدها ان شاء الله به تفصيل بيان میكنيم .پس ما در اينجا با دو مطلب مواجه هستيم ، يكی اثبات وجود زمان درخارج و ديگر تعريف زمان . براهين وجود زمان اما برای اثبات وجود زمان دو برهان اقامه كردهاند ، يكی بر طريقهطبيعيين و برهان ديگر بر طريقه الهيين ( 1 ) . برهان بر طريقه طبيعيينبرهانی است كه در جاهای ديگر مفصل بيان كردهاند ولی مرحوم آخوند دراينجا به اختصار اشاره كرده و فرمودهاند كه شرحش در طبيعيات ذكر شدهاست ، ما نيز فعلا بطور مختصر آن را بيان میكنيم و بعدها اگر لازم شد كهلازم هم میشود درباره آن بيشتر بحث میكنيم .برهان بر طريقه طبيعيين بر وجود زمان طبيعيين از عوارض جسم از آن جهت كه قابل حركت و سكون است بحثپاورقی : 1 - در اينجا اگر میگوئيم " طريقه طبيعيين " و " طريقه الهيين " ،مقصود طريقه ماديين در مقابل طريقه خدا پرستان كه در اصطلاحات امروز رايجاست نمیباشد . طريقه طبيعيين يعنی بر طريقه علمای علم طبيعی ، بر طريقهمتناسب با علوم طبيعی . و طريقه الهيين ، يعنی طريقه مناسب با فلسفهاولی . در طبيعيات بحث از عوارض جسم بما أنه قابل اللحركه و السكونمیشود ، بنابراين هر بحثی كه به اين نحو است كه از عوارض ذاتی جسم بماهو جسم يا بما هو قابل للحركه و السكون باشد ، به طبيعيات تعلق دارد . وهر بحثی كه از عوارض موجود بما هو موجود باشد جزو مباحث الهيات شمردهمیشود . برهان نيز اگر از مبادئی اخذ شده باشد كه آن مبادی مبادی علمطبيعی است ، آن برهان علی طريقه الطبيعيين است . و اگر برهان از مبادئیاخذ شده باشد كه آن مبادی از عوارض موجود بما هو موجود است ، آن برهانعلی طريقه الالهيين است . |