متعدد است ، ولی در ميان حركتها و زمانهای عالم يكی را مقياس قراردادهايم برای سنجش ساير حركتها ، به قول قدما حركت فلك را به دورزمين ، و به قول امروزیها حركت وضعی يا انتقالی زمين را مقياس برایحركتها قرار میدهيم و مثلا حركت وضعی زمين را به بيست و چهار قسمتتقسيم كردهايم و نام هر قسمت را يك ساعت گذاشتهايم پس معنی اينكه فلانكار يك ساعت طول میكشد اين است كه اين مقدار كار منطبق با يك بيست وچهارم آن حركت است ، و الا از نظر زمان بودن هيچ كدام اولويتی بر يكديگرندارند ، هر دو زمانند . پس اين حرفها بيشتر بر مبنای قدما است نه خود مرحوم آخوند . اتميت و اشرفيت حركت وضعيه تا اينجا ، ما تقدم حركت وضعی را بر ساير حركات بيان كرديم .ادوميتش چطور ؟ ادوميتش هم خيلی واضح و روشن است . هيچ حركت كمی الیالابد ادامه پيدا نمیكند ، يعنی هر شيئی كه حركت كمی بكند بالاخره متوقفمیشود . اينست كه همه حركتهای كمی اول و آخر دارند . حركت كيفی همهمينطور ، هيچ وقت ادامه پيدا نمیكند ، حركت مكانی هم همينطور . و تنهاحركتی كه امكان اين است تا ابد ادامه پيدا بكند حركت وضعيه است ، يعنیاگر يك شیء روی محوری حركت بكند قابليت اين را دارد كه اين حركت تاابد ادامه پيدا بكند و قدما معتقد بودند كه حركت فلك چنين چيزی است ،از ازل شروع شده و تا ابد ادامه دارد ، و " شروع شده " هم مسامحه لفظیاست ، يعنی لا أول له و لا آخر . و اما اينكه اين حركت اتم است . اين هم واضح است ، برای اينست كهاين حركتی است كه نقصان در آن فرض نمیشود ، نقصان آنجاست كه يك شیءامكان حركتی داشته باشد بعد به علت مانعی حركت متوقف بشود . وقتی كهحركتی هميشه در هميشه ادامه دارد ، بنابراين هيچ وقت نقصان در آن پيدانمیشود ، پس اتم است . |