بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب شرح نهج البلاغه جلد 1, علامه محمدتقی جعفری   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     KH0248 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0249 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0250 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0251 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0252 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0253 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0254 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0255 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0256 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0257 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0258 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0259 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0260 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0261 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0262 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0263 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0264 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0265 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0266 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0267 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0268 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0269 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0270 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0271 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0272 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0273 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0274 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0275 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0276 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0277 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     fehrest -
     index - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     kh0001 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0002 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0003 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0004 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0005 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0006 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0007 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0008 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0009 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0010 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0011 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0012 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0013 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0014 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0015 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0016 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0017 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0018 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0019 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0020 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0021 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0022 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0023 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0024 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0025 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0026 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0027 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0028 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0029 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0030 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0031 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0032 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0033 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0034 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0035 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0036 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0037 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0038 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0039 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0040 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0041 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0042 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0043 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0044 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0045 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0046 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0047 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0048 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0049 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0050 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0051 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0052 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0053 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0054 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0055 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0056 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0057 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0058 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0059 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0060 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0061 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0062 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0063 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0064 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0065 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0066 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0067 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0068 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0069 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0070 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0071 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0072 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0073 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0074 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0075 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0076 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0077 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0078 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0079 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0080 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0081 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0082 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0083 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0084 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0085 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0086 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0087 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0088 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0089 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0090 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0091 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0092 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0093 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0094 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0095 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0096 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0097 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0098 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0099 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0100 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0101 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0102 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0103 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0104 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0105 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0106 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0107 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0108 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0109 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0110 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0111 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0112 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0113 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0114 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0115 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0116 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0117 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0118 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0119 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0120 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0121 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0122 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0123 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0124 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0125 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0126 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0127 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0128 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0129 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0130 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0131 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0132 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0133 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0134 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0135 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0136 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0137 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0138 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0139 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0140 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0141 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0142 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0143 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0144 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0145 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0146 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0147 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0148 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0149 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0150 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0151 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0152 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0153 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0154 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0155 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0156 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0157 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0158 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0159 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0160 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0161 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0162 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0163 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0164 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0165 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0166 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0167 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0168 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0169 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0170 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0171 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0172 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0173 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0174 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0175 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0176 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0177 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0178 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0179 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0180 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0181 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0182 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0183 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0184 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0185 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0186 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0187 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0188 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0189 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0190 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0191 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0192 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0193 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0194 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0195 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0196 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0197 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0198 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0199 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0200 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0201 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0202 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0203 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0204 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0205 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0206 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0207 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0208 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0209 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0210 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0211 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0212 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0213 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0214 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0215 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0216 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0217 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0218 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0219 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0220 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0221 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0222 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0223 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0224 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0225 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0226 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0227 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0228 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0229 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0230 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0231 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0232 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0233 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0234 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0235 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0236 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0237 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0238 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0239 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0240 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0241 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0242 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0243 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0244 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0245 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0246 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
     KH0247 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]
 

 

 
 

شرح نهج البلاغه (جعفرى) [1]

ج 1
رسالت انسانى مقدمه‏اى بر ترجمه و تفسير نهج البلاغه
مقدمه‏اى كوتاه
رسالت انسانى از ديدگاه تاريخ
بحثى در ريشه اساسى اين سئوال كه آيا انسانيت رسالتى دارد ؟
حقيقتى بنام انسانيت كه موضوع رسالت انسانى است ، با ماشين بودن انسان سازگار نميباشد
نوع يكم مختصات انسانى از نظر ماهيت
نوع دوم مختصات انسانى از نظر رابطه با ديگران
انعكاس طبيعى مختصات انسانى در كالبد مادى او نميتواند انسان را ماشين معرفى نمايد
اصول ششگانه براى اثبات انسانيت و نياز آن به رسالت
اصل يكم
اعتراض به اصل يكم
بدون پذيرش جهانى وسيع‏تر از عالم طبيعت ، نميتوان افكار بشرى را از بن بست جهان نجات داد
اصل دوم
اصل سوم
اصل چهارم
اصل پنجم
اصل ششم
نتيجه كلى بررسى در اصول ششگانه
پس انسانيتى كه براى او رسالتى لازم است وجود دارد
ناتوانى مكتب‏هاى فلسفى از اصلاح انسانها دليل ديگرى است براى اثبات ضرورت رسالت انسانى
رسالت انسانى دو عنصر اساسى دارد : شناخت انسان و دگرگون ساختن او در راه تكامل
دو عنصر اساسى انسان : 1 عنصر انطباق با واقعيت‏هاى جارى طبيعى 2 عنصر آرمانى و اوتوپيائى
تعريف رسالت :
منبع رسالت :
ملاك آن امتياز كه دارنده آن حق رسالت دارد
طرف پذيرنده رسالت :
هدف رسالت :
موضوع رسالت چشمه است كه در سطح عميق روان انسان‏ها ميجوشد
مدعيان رسالت‏هاى دروغين
دو نوع اساسى رسالت :
قسم يكم رسالت جزئى
قسم دوم رسالت كلى
مواد رسالت كلى
1 جهان هستى
1 جهان هستى داراى واقعيت است
2 جهان هستى داراى معناى معقول است
3 انسان در جهان هستى
2 انسان
1 آشنا ساختن انسان با خويشتن
2 اثبات احترام ذات
3 پذيرش تعهد انسانى برين
4 تعديل خود طبيعى
5 آزاد كردن انسان از مطلق سازى‏ها
6 رها ساختن انسان از كابوس جبرهاى نمايشى و تقويت اختيار
سه مفهوم رهايى و آزادى و اختيار نبايد با همديگر مخلوط شوند
7 تفكيك امتيازات جبرى از امتيازات تكاملى
1 امتيازات جبرى
2 امتيازات تكاملى
امتيازات جبرى مقدمه‏اى براى امتيازات تكاملى
امتيازات جبرى عامل گسيختگى و جنگ و امتيازات تكاملى عامل پيوستگى و صلح
رابطه امتيازات جبرى و امتيازات تكاملى
8 شناخت و ارزيابى هدف و وسيله
عامل تقسيم موضوعات و فعاليت‏ها به وسيله و هدف
اهميت بررسى و تحقيق درباره هدف و وسيله
دليل يكم
دليل دوم
دليل سوم
دليل چهارم
دليل پنجم
دليل ششم
تعريف هدف و وسيله
هدف
عنصر يكم
عنصر دوم
عنصر سوم
عنصر چهارم
دو اصل مهم تشخيص جنبه جبرى و اختيارى هدف و دريافت صحيح قدرت و اختيار و افزودن به آنها
وسيله
نسبيت هدف‏ها و وسيله‏ها
نسبيت و مطلق دو مفهوم مربوط به ناظر
ضوابط نسبيت هدف‏ها و وسيله‏ها
ضابطه يكم
ضابطه دوم
حيات ، اصيل‏ترين هدف‏ها
دليل يكم
دليل دوم
دليل سوم
دليل چهارم
دليل پنجم
هدف‏هاى درجه دوم حيات
موقعيتى كه مى‏تواند خود حيات را وسيله نمايد
دو ارزشى بودن حيات
حيات اصيل‏ترين هدف‏ها است اگر تبديل به ضد حيات نگردد
هدف‏هاى حياتى اجتماعى
دگرگونى موقعيت انسان هدف‏گير در مقابل هدف انتخاب شده
در كشف ابعاد متنوع هدف ، فاصله زمانى و آگاهى‏هاى متنوع نقش اساسى دارند
راه منطقى انتخاب هدف و وصول به آن ، در ميان حلقه‏هاى زنجيرى عوامل جبرى
حيات انسانى بقدرى ابعاد متنوع دارد كه هيچ صندوق جبرى برونى نمى‏تواند همه آن ابعاد را در خود جاى بدهد
اگر مربيان و پيشتازان جوامع نشانى حيات ما را بدست ما بدهند . هيچ انسانى احساس شكست در زندگى نخواهد كرد
هدف‏هاى منطقى ، وسيله‏هاى حياتى
بايستى براى پيدا كردن هدف اعلاى حيات ، خود حيات را تفسير كنيم و شناسائى حقيقت و ابعاد حيات بدون در نظر گرفتن هدف اعلا پاسخگوى سئوال اصلى ما نخواهد بود
9 آشنايى با خود براى زيستن با خود ، و تفسير « از خود بيگانگى »
يك نظر اجمالى به تاريخ مفهوم « از خود بيگانگى »
اصطلاحاتى كه آشنايى با آنها براى شناخت پديده خود لازم است
تفسير « از خود بيگانگى » و انواع آن
نوع يكم « از خود بيگانگى » منفى
معناى يكم جهل و نا آشنايى با خود
جهل و ناآشنائى با خود با امكان علم و آشنايى ، يكى از پست‏ترين انواع « از خود بيگانگى » است
معناى دوم خود باختگى ( خود را در ديگران ديدن )
معناى سوم انكار خود
معناى چهارم خود را از دست دادن معامله‏اى
معناى پنجم زيستن با خود مجازى بجاى خود حقيقى
معناى ششم هضم نكردن قدرت‏ها و امتيازاتى كه در « خود » وجود دارد
خود هشيارى والا را از دست ندهيم تا هشيارى‏هاى تناقض انگيز و آزادى‏هاى پالان گونه ما را به تخديرهاى گوناگون كه نتايج همه آنها « از خود بيگانگى » است ، نكشاند
نوع دوم « از خود بيگانگى » مثبت
معناى يكم « از خود بيگانگى » مثبت در سمت و مقصد طبيعى و معمولى
معناى دوم از خود بيگانگى در گذرگاه تكامل
مسئله يكم آيا براى اين كوشش عاملى لازم است ؟
مسئله دوم تعريف اين عامل تنظيم و توجيه كننده چيست ؟
مسئله سوم مقصود از تجدد « خود » ها يكى پس از ديگرى در مسير تكاملى چه معنائى دارد ؟
مسئله چهارم معناى « تكامل يافته‏تر » چيست ؟
مسئله پنجم
هر احساس بيگانگى ناشى از احساس آشنائى است و هر بهره‏بردارى از آشنايى از احساس بيگانگى و حقارت آن ناشى ميگردد
آن خودى را كه عالى‏ترين محصول حيات است ، آن خودى را كه سرمايه ابديت است ، جز با سعادت ابدى نميتوان معامله كرد
آيا اصطلاح بازگشت به خود صحيح است ؟
10 شكوفان شدن فطرت
فطرت چيست ؟
فطرت در نظر حكيم ترمذى
تطبيق فطرت بر جريان‏هاى قانونى برخى از نيروهاى انسانى
تطبيق فطرت به جريان قانونى نيروهاى مركب
تطبيق فطرت به جريان قانونى نيروها و احساسات عالى
11 توجيه منطقى رابطه فرد و اجتماعى
تعريف فرد
تعريف اجتماع
عناصر موجوديت فرد و ابعاد آن
رابطه فرد و اجتماع از ديدگاه‏هاى گوناگون
ديدگاه يكم طبيعى معمولى
ديدگاه دوم از نظر رابطه قراردادى
ديدگاه سوم نظر به ماهيت انسان
ديدگاه چهارم از نظر اصالت
ديدگاه پنجم رابطه فرد و اجتماع از نظر ارزش
1 ارزش موضوعى فرد يا جامعه
آيا افزايش كميت افراد عامل افزايش ارزش است ؟
2 طرف برخوردار از ارزش
3 پديده‏اى كه موضوع را با ارزش ساخته است
بهره‏بردارى از نيروها و استعدادهاى مثبت و سازنده در راه زندگى آزادانه رو به هدف تكاملى
مقدمه‏اى بر شناسائى على بن ابيطالب ( ع ) نماينده رسالت‏هاى كلى
نمونه‏اى از جملات شخصيت‏هاى ملل غير اسلامى درباره على ( ع )
يكم شبلى شميل
توضيحى در يك جمله شبلى شميل
دوم جبران خليل جبران
توضيحى درباره دو جمله از جبران خليل جبران
جمله يكم
جمله دوم
سوم ميخائيل نعيمه
توضيحى درباره جمله‏اى از ميخائيل نعيمه
چهارم ايلياپاوليچ پطروشفسكى
توضيحى درباره دو جمله از پطروشفسكى
جمله يكم
جمله دوم
پنجم جرج جرداق
توضيحى درباره سه جمله از جرج جرداق
جمله يكم
جمله دوم
جمله سوم
چند جمله از بزرگترين متفكران و صاحبنظران اسلامى
يكم ابن سينا
توضيحى در سه جمله ابن سينا
جمله يكم
جمله دوم
دوم حسن بن يسار بصرى
توضيحى در جملات حسن بصرى
سوم ابن ابى الحديد
توضيح جمله‏اى از ابن ابى الحديد
چهارم جلال الدين محمد مولوى
پنجم محمد ابوالفضل ابراهيم
توضيحى در جمله‏اى از محمد ابو الفضل ابراهيم
ششم محمد عبده
توضيحى در جملات محمد عبده
جمله يكم
جمله دوم
جمله سوم
جمله چهارم
على عليه السلام از ديدگاه توصيف خداوندى
على ( ع ) از ديدگاه محمد ( ص )
على از ديدگاه على ( ع )
دو اصل بسيار مهم در شناخت شخصيت‏ها
اصل يكم
اصل دوم
1
ادعاهاى بى‏اساس و منحرف ساختن واقعيات نتيجه‏اى جز هلاكت ندارد
نادانى به خويشتن اساس همه نادانى‏ها است
2
مگر دروغ جز زبونى و بى‏شخصيتى علت ديگرى دارد ؟
3
هيچ راهى جز راه حق به مقصد نميرسد
4
ارتكاب زشتى‏ها يا از ناتوانى است و يا از ستمگرى
5
اينست آن حياتى كه از ناچيزترين حركات مژگان تا عالى‏ترين فعاليت مادى و روحى‏اش ميتواند تجسم يافته قانون بوده باشد
6
آنجا كه دين پرده تاريكى روى واقعيت مى‏كشد
شما مردم منحرف با اشتراك در هدف‏هاى غلط ، در آن جاده‏هاى گمراهى هر چه حفر مى‏كنيد به آب نمى‏رسيد
از آن هنگام كه حق براى من نشان داده شده است ، هيچ شكى نكرده‏ام
7
كسى كه از اعماق واقعيات آگاه نيست ، نمى‏تواند از شك و ترديد در امان باشد
8
چون خود را فريب نداده‏ام ، از هيچكس فريب نخورده‏ام
9
با بينائى درونى و يقين ربانى كه به گمراهى تبهكاران و هدايت خويشتن دارم ، باكى ندارم از اينكه به تنهايى در مقابل آنان بايستم اگر چه همه روى زمين را پر كرده و براى پيكار با من صف‏آرائى نمايند
خوددارى سازنده در مقابل وحشت ويرانگر
بينائى درونى و يقين ربانى مافوق همه امتيازات
10
11
12
من با چشمى باين دنيا مينگرم كه شايسته آن است
13
من شما را براى خدا ميخواهم و شما مرا براى تأمين تمايلات شخصى خود
14
15
وفا به پيمان‏ها دمساز پايدار صدق است و من سپرى با كفايت‏تر از وفا نمى‏دانم
كسى كه بداند سرنوشت نهائى او چيست حيله‏گرى براه نمى‏اندازد
قانون يكم وجدان حسّاس تاريخ
قانون دوم ورشكسته شدن مكتب‏هاى انسان‏شناسى
قانون سوم محاسبه الهى
آنجا كه حيله‏گرى هشيارى ناميده مى‏شود ، هشيارى‏ها بوسيله تخدير عامل خودخواهى از عرصه حيات رانده شده‏اند
براى تبهكارى‏هاى خود اصل و قانون نتراشيم
چه مقدس و با ارزش است اين قانون‏گرايى و تكيه بر اصل در زندگى ، بشرط آنكه براى نابود كردن اصل و قانون بكار نرود .
16
من خود را عضوى از كاروان رو به كمال شما انسان‏ها مى‏دانم
17
مرا در مقابل وظيفه‏اى كه انجام داده‏ام سپاس خوشايند نگوئيد
گفتگويتان با من مانند گفتگو با جباران نباشد . در مقابل من تسليم محقرانه نشويد و از ابراز واقعيات خوددارى نكنيد و با قيافه ساختگى و ظاهر سازى با من آميزش ننماييد
هرگز گمان نكنيد كه من از شنيدن سخن حق احساس سنگينى خواهم كرد و خود را برتر از حق قرار خواهم داد
اگر عنايت خداوندى كه مالك‏تر از من به من است ، كفايتم نكند ، از خطا در امان نخواهم بود
قطعى است كه من و شما بندگان مملوك خداوندى هستيم كه جز او خدائى وجود ندارد
18
من سزاوارترين مردم بر مردم هستم
19
20 و 21
آنچه كه اجتماع از من مى‏خواهد
حق يكم همواره خيرخواه و خيرانديش شما باشم
حق دوم : تنظيم مسائل اقتصادى شما
حق سوم تعليم عمومى شما
حق چهارم تأديب و تربيت شما
امّا حقوق من بر عهده شما
22
بياييد ارزش رياست را از ديدگاه من دريابيد
ارزش وظيفه‏اى
ارزش عالى
23
خوشحال مى‏گشتم اگر بجاى واداشتن اجسامتان به جست و خيز و پايكوبى ، ارواح‏تان را به پرواز درمى‏آورديد و رسالت انسانى خود را به قرون و اعصار آينده ارمغان مى‏فرستاديد
24
كاروان سالارى كه راه و مقصد را مى‏شناسد و خود را عضوى از كاروان ميداند ، نه راه را گم مى‏كند و نه كاروان را گمراه مينمايد .
خط مستقيم در ميان پيچاپيچ‏ترين خطوط
25
ملاك ذلت و عزت در رابطه همزيستى از ديدگاه پيشواى الهى
26
من بالطاف و عنايات ربانى همه دردها و درمان‏ها و تاريكى‏ها و روشنائى‏ها و صلاح و فساد شما را ميدانم
27
ناتوانى در مقابل چه ؟
ترس و وحشت از چه ؟
28
29
30
سستى براى چه ؟
روز و شب انديشه و تلاشى جز اين ندارم كه حق را از باطل تفكيك كنم ، اگر چه حق در درون باطل فرو رفته باشد
31
هدف من از پذيرش زمامدارى
32
چراغى روشنگر فرا راه انسان‏ها
33
همه شما مى‏دانيد كه سزاوارترين مردم براى زمامدارى كسى جز من نيست
34
ماداميكه اجتماع و آشيانه زندگى خود را نشناخته‏ايد ، رهبر واقعى خود را تشخيص نخواهيد داد و بالعكس .
35
ناخود ساخته ، خود ساخته ، خدا ساخته
از خود بيگانگى معلول طبيعى ناخود ساختگى است
36
من نه اينم و نه آن
فهرست‏ها
فهرست مطالب
فهرست آيات
فهرست روايات
فهرست اعلام
فهرست مآخذ


 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation