امتيازات جبرى عامل گسيختگى و جنگ و امتيازات تكاملى عامل پيوستگى و صلح
با نظر به دلايل حسى و عقلى و همچنين با نظر به تجربههاى طولانى در سرگذشت انسانها ، امتيازات جبرى همواره عامل گسيختگى و جنگ بوده و امتيازات تكاملى عامل پيوستگى و صلح ميباشد .
نخست دليل حسى و عقلى اين مسئله را در نظر ميگيريم : امتياز جبرى جلوه يا پديده و موجى از ماده ناخودآگاه است كه مانند موادّ آتش فشانى از كوه بر مىجهد و هر چه را كه در راه خود ببيند ، به آتش ميكشد و خاكسترش ميكند .
اگر جريان دستگاه طبيعت و وضع انسانها چنان بود كه هر فرد و جامعهاى
[ 71 ]
از نوعى امتياز جبرى برخوردار بود ، براى ادامه همزيستى مجبور ميشدند كه امتيازات را تعديل نمايند ، چنانكه در زندگى اجتماعى ، همه افراد مجبورند كه از فعاليّت بينهايت ميخواهمهاى خود ، به سود زندگى اجتماعى دست بردارند و آن را تعديل نمايند . ولى چنين نيست كه همه افراد و همه جوامع از امتيازات جبرى برخوردار شوند ، لذا هر فرد و جامعهاى امتيازى را كه دارا است ، با تحريك عامل خودخواهى ، آن را وسيله پيروزى خود و شكست ديگران تلقى ميكند .
امّا دليل تاريخى اين مسئله ، چنان روشن است كه احتياجى بگفتگو ندارد .
تنها توجه به حق كشىها و كشتارهاى نامحدود و بيشمارى كه تاريخ در دسترس ما گذاشته ، كافى است كه بهرهبردارى بشر را از امتيازات جبرى در راه نابودى خويش اثبات نمايد .
بنابراين اگر يك اتحاد ايدهآل ميان انسانها برقرار نگردد ، هر امتيازى حدّاقل بصورت يك عامل جنگ و تزاحم دست به كار خواهد گشت . تنها چنان اتّحاديست كه ميتواند امتيازات بوجود آمده را مانند امتيازاتى كه هر يك از اعضاى پيكر يك انسان دارا ميباشد ، قرار بدهد .