اگر مربيان و پيشتازان جوامع نشانى حيات ما را بدست ما بدهند . هيچ انسانى احساس شكست در زندگى نخواهد كرد
[ 101 ]
امّا طرق انتخاب هدف در جهان برون ذاتى ، مىتوان گفت : به شماره افراد انسانها ، راههاى انتخاب هدف متعدد و متنوع است .
وسايل اساسى انتخاب راه ، تعقل و انديشه و اراده و تصميمهاى صحيح است كه با استفاده از تجربهها و دانستههاى خود و ديگران و تحمل و بردبارى در مقابل امواج تيز خواستهها بكار مىافتند و هدف را نشان مىدهند :
تو پاى به راه در نه و هيچ مگوى
خود راه بگويدت كه چون بايد رفت
در اين زندگانى ممكن است انواعى از موضوعات مادى ، ما را وارد جاذبيّت خود نمايد ، اگر ملاك هدفگيرى در درون ما مختل نشده باشد ، آن موضوعات نمىتوانند جاذبيت هدفى پيدا كرده ، حيات ما را در خود بخشكانند . بلكه با اين اعتقاد كه موضوع بدست آمده امانتى است كه براى صلاح حال ما و اجتماع ، به ما سپرده شده است . بجاى آنكه چنگال كشنده آن موضوعات مادّى حيات ما را در ميان خود بفشارد ، آنرا وسيلهاى براى برداشتن چنگال نيازمندى از گريبان افراد جامعه تلقى مىكنيم . ممكن است انواعى از محبوبيّتهاى اجتماعى بسراغ ما بيايند و اگر ملاك هدفگيرى درون ما مختل نشده باشد ، آن محبوبيّتها نمىتوانند جاذبيّت هدفى پيدا كرده ما را با عشق به محبوبيت در نزد ديگران ، به خصومت با خويشتن وادار نمايند . بلكه اين محبوبيت وسيلهاى براى آگاهى از دردهاى ديگران و راهنمائى به درمان آنها قرار مىگيرد .
اگر فهم و استعداد و قدرت انديشههاى منتج نصيب ما گردند ، بدون اينكه ما را در جاذبيّت هدفى خود ميخكوب كنند ، وسايلى تلقى مىشوند كه در راه حلّ مشكلات و پرده برداشتن از روى مجهولات بكار مىافتند و راه را براى هدفهاى عالى باز مىكنند . بطور كلّى هر امتيازى را كه تحت سلطه ما قرار بگيرد ، از آن جهت كه با موقعيت ما فاصله داشته و ما با انتخاب وسايل كار و كوشش به آن رسيدهايم ، هدف منطقى محسوب مىكنيم و وسيله حياتى . براى توضيح اين دو جنبهاى هدفها مبحث زير را مطرح مىكنيم :
[ 102 ]