15
« اِنَّ الوَفاءَ تَوامُ الصِّدقِ وَ لا اَعلَمُ جُنَّةً اَوفى مِنهُ وَ لا يَغدِرُ مَن عَلِمَ كَيفَ المَرجِعُ وَ لَقَد اَصبَحنا فى زَمانٍ قَدِ اتَّخَذَ اَكثَرُ اَهلِهِ الغَدَرَ كَيسا وَ نَسَبَهُم اَهلُ الجَهلِ فيهَ اِلى حُسنِ الحيلَةِ ، ما لَهُم قاتَلَهُمُ اللّهُ قَد يرىَ الحُوَّلُ القُلَّبُ وَجهَ الحيلَة وَ دُونَهُ مانِعٌ مِن اَمر اللَّهِ وَ نَهيِهِ ، فَيَدَعُها رَأىَ العَينِ بَعد القُدرَةِ عَلَيها وَ تنتَهِزُ فُرصَتَها مَن لا جَريحَةَ لَهُ فى الدّين » 2 ( وفاء پديده ايست توام با صدق و من سپرى با كفايتتر از وفا نميدانم .
كسى كه مىداند سرنوشت نهايى و پايان هستى او چيست ، نمىتواند مرتكب حيلهگرى و مكر پردازى شود . اى مردم ، ما در زمانى زندگى مىكنيم كه اكثر مردم مكرپردازى را بجاى هشيارى گرفتهاند و مردم نادان هم آن را چارهجويى نيك مىپندارند ، خدا اين تبهكاران را نابود بسازد . انسان آگاه به همه چهرهها و دگرگونىهاى امور ، راه حيلهگرى را مىداند ، ولى از ارتكاب ضد دستورات
-----------
( 1 ) اسلام در ايران پطروشفسكى ص 50 .
-----------
( 2 ) ط 41 ج 1 ص 88 .
[ 245 ]
الهى مانع دارد ، لذا آن حيلهگرى را با آشنائى و داشتن قدرت كنار مىگذارد . كسى كه اعتنايى به دين ( و محاسبات پشت پرده ) ندارد ، در كمين فرصتها مىنشيند ،
تا از مكرپردازىها برخوردار شود » .