نقل میكنند و بعد مثالهايی ذكر میكند كه مثلا بعضیها ناخنهايشان رانمیگرفتند به علامت اينكه معلوم باشد كه اين دستها كار نمیكند و احتياجبه كار ندارد دليل خلافش ، يعنی دليل بر اينكه اين امر كليت ندارد ايناست كه ما اكنون میبينيم كه در محيطهای ديگری هم كار نكردن علامت تشخصاست الان در همين محيطهای خودمان برای خانمها كار نكردن علامت تشخص استمؤلف از آناتول فرانس [ در ذكر علائم تشخص و كار نكردن ] نقل میكند :" و كفشهای پاشنه بلند " كفشهای خيلی پاشنه بلند كه قديم معمول بودخانمها پايشان میكردند ، معلوم بود كه كفش كار نيست ، كفش تشخص و [علامت كار نكردن است ] ، يا اين كه امروز برخی خانمها ناخنها را بلندمیكنند برای اين است كه معلوم باشد كه اينها خيلی خانم هستند ، اينهاكار نمیكنند ، علامت كار نكردن است اين كم كم به عبا و قباها و نعلينهایما هم میرسد ( « و ثيابك فطهر » ) ( 1 ) علامت اين است كه از كارمعافيم ، و اتفاقا همين طور هم هست ، يا لااقل از نوعی كارها معاف هستيماينها دليل بر اين است كه اين آداب و عادات ، صددرصد به منطقه مربوطنيست ، يعنی گاهی علل ديگری اينها را به وجود میآورد . كنت گوبينو فرانسوی است او وزير مختار ايران بوده است در زمانناصرالدين شاه سه سال در ايران بوده و كتابی هم به نام " سه سال درايران " نوشته است كه به فارسی ترجمه شده و در آن ، اوضاع آن زمان (اوائل دوره ناصرالدين شاه ) را تشريح كرده است او نظريه خاصی دربارهتاريخ دارد كه به نام خودش معروف است : " گوبينيزم " و همان نظريهنژادی تاريخ است به هر حال اين يك مسأله ای است و مسأله مهمی هم هست. مسأله ناسيوناليزم كه امروز مطرح است بيشتر جنبه خونی و نژادی دارد ،منتها امروز از ناسيوناليسم تعبير ديگری در دنيا میشود و آن تعبير فرهنگیآن است ، يعنی معتقد به فرهنگ ملی و فرهنگ قومی هستند و پاورقی : . 1 مدثر / . 4 |