تصرف در تصرف میكند . قهرا اين طور است ، و لهذا میبينيد نقل هر مقدار كه واسطه اش بيشترباشد ضعيف تر است علمای حديث ما هم اگر دو حديث با يكديگر متعارضباشند آن را كه سندش كوتاهتر است ترجيح میدهند بر آن كه سندش بلندتراست مثلا حديثی از امام صادق ( ع ) نقل میشود ، راوی هم معتبر است ولیاحاديث با يكديگر متعارضند ، اما اين حديث را آقای زيد نقل كرده ازعمرو از بكر از امام صادق عليه السلام ( با سه واسطه ) ، ديگری را حسن نقلكرده از احمد از محمود از ابوالقاسم از جعفر از محمد از امام صادق عليهالسلام ( با شش واسطه ) ، اينها اشخاص معتبری هستند ، آنها هم اشخاصمعتبری هستند ولی چون آن كمتر سند خورده معتبرتر است ( قلت سند ) ،زيرا هر چه بيشتر واسطه بخورد قهرا ضعيف تر میشود ، اولا گذشته از مسألهتعمد احتمال اشتباه بيشتر است ، و [ ثانيا ] احتمال تصرف آگاهانه ياناآگاهانه بيشتر است . مسأله ارزش تاريخ به هر حال مسأله مهمی است كه در گذشته هم دربارهاش بحث كرديم اينها حتی خود همين آقای " ای اچ كار " روی مسألهصداقت وجدان بشر هيچ تكيه ای ندارند يعنی تقريبا نظير ماركسيستها [میگويند ] به وجدان بشر هيچ نمیشود اعتماد كرد ، هر مورخی در هر شرايطیكه قرار داشته باشد ، تاريخ را از ديد خودش مینويسد و تحت تأثيرتعصبات و اغراض خودش قرار میگيرد و قهرا اين امر كار را مشكل و دشوارمیكند شك ندارد كه اين حرف تا اندازه ای درست است ولی به اين شدتقطعا درست نيست اين مطلب را از دو نظر بايد مورد دقت قرار داد (ببينيد همينطور هست يا نيست ) يكی اين كه هميشه انسانها اينجور نيستندكثيرا اينطور است كه افرادی آنچنان پايبند وجدان خود هستند كه عاری از |