بگويند جنبه های معنوی را نيز بايد در نظر گرفت بعد اين بحث مطرح میشودكه آيا تاريخ هدف دارد يا هدف ندارد ؟ نمیتوانند هدف را مشخص نمايندكه اگر هدف دارد هدف چيست ؟ لااقل حتی جهت چيست ؟ وقتی میگوييم "تكامل " به كدام سو تكامل است ؟ بعضی طرح میكنند كه آيا تاريخ مبدئی ومنتهايی دارد ؟ جايی هست كه آخرين حد كمال است ؟ مؤلف به اين تعبيرنمیگويد ولی بعضی ديگر گفته اند كه كمال وجود ندارد تكامل وجود دارد چونكمال يك مفهوم استاتيك است و تكامل يك مفهوم ديناميك تاريخ همين طوررو به كمال است ولی خود كمال وجود ندارد ، يعنی يك مسير غير متناهیاست حال اين مسأله را فعلا طرح نمیكنيم . بسيار خوب ، به قول شما كمال وجود ندارد تكامل وجود دارد ، آيا در خودتكامل ، راه ، مشخص هست كه ما بگوييم راه چيست ؟ در اين باره هم حرفیندارند میگويد هر دوره كه پيش بيايد خودش آنوقت نشان میدهد كه دورهبعد چيست ، يعنی محتوای تكامل را الان نمیتوانيم مشخص كنيم حال را نسبتبه گذشته میتوانيم حساب كنيم و مثلا بگوييم آنچه امروز وجود دارد نسبتبه گذشته كاملتر است اما الان نمیتوانيم بگوييم در آينده چه بايد باشد تااز امروز كاملتر بشود نمیتوانيم بگوييم [ آينده ] چيست ، خود آينده وقتیآمد مشخص میكند مثل يك قافله كه جلويش كاملا تاريك است ، حتی قدم بعدرا هم نمیداند چيست يكوقت چراغ در دست انسان است ، دو قدم جلوتر رامیبيند بعد قدمش را میگذارد ، و يكوقت هيچ جلويش را نمیبيند ، آن قدمرا كه گذاشت خودش تكامل میشود محتوا چيست ؟ محتوا را بايد همانوقتبرايمان معين كند كه چيست ، و اين ، درماندن در تفسير تكامل است ( 1 ). پاورقی : . 1 اين ، نظريه اين كتاب است كه همانطور كه تاريخ متكامل میشود ،مورخ و نظريات او هم پا به پای تاريخ متكامل میشود و به تعبير صحيحترفيلسوف تاريخ و نظرياتش هم تدريجا متكامل میشود . اشكالی > |