آن را نشان بدهد اين نظريه همان نظريه ماركسيستهاست كه میگويند لازمه اصلتأثير متقابل اين است كه فكر انسان صرفا نتيجه تأثير متقابل مغز و محيطخودش است ، و چون نتيجه تأثير متقابل مغز و محيط است و غير از اينچيزی نيست خصوصيت محيط و خصوصيت مغز هر گونه باشد جبرا قضاوت آنگونهاست و نمیتواند غير از اين باشد ، پس مسأله تصحيح خطا و اين حرفها همهحرف مفت است . میگويد : " كروچه اعلام داشت كه " تمام تاريخ " تاريخ معاصر " است" و در پاورقی میگويد " متن كامل گفته معروف فوق بدين شرح است : "مقتضيات عملی كه زمينه هر قضاوت تاريخی را تشكيل میدهند به همه تاريخكيفيت " تاريخ معاصر " میبخشند ، چون حوادث هر چقدر هم قديمی به نظررسند اشاره تاريخ در حقيقت به حوائج و موقعيتهای كنونی است كه حوادثمورد بحث در آن نوسان دارند " از اين اشكال چگونه اينها فرار میكنند ؟نمیتوانند از اين اشكال فرار كنند ، و لهذا نظريه " اصالت جامعه "به اين شكلی كه میگويند ، حتما نظريه غلطی است با اينكه ما به اعتباريتجامعه قائل نيستيم و برای جامعه واقعا اصالت قائليم ولی در عين حالشخصيت هم برای فرد قائل هستيم ، و مسأله فطرت كه در اسلام آمده هميناست . اين كه هر دو را قبول دارد نمیخواهد بگويد اصالت با جامعه است و فردهيچكاره است . چرا ، حرفش همين است . |