. 3 " تاريخ " علم نيست از آن جهت كه قابل تجربه نيست . . 4 [ " تاريخ " علم نيست از آن جهت كه مانند ساير علوم تحت ضابطهكلی در نمیآيد و نظريات ديگر ] . ولی همه اينها قابل جواب است اما اين كه تاريخ مربوط به انسان است وانسان رفتارش تحت ضابطه در نمیآيد ، اين حرف ، درست نيست ، كلياترفتار انسانها تحت ضابطه در میآيد ولی انسان بسيار پيچيده تر از سايرموجودات است يك حرف خيلی خوبی فروغی از اگوست كنت نقل میكند ، و درحرفهای اگوست كنت حرف خوبش به نظر من همين است اگوست كنت علوم رابه سبك مخصوصی تقسيم كرده تقسيم بندی علوم به شكلهای مختلف انجام شدهشكل قديميش همان شكل ارسطويی است بيكن به گونه ديگری تقسيم كرده ،اسپنسر به گونه ديگر ، و اگوست كنت به گونه ديگر ، و هنوز همان تقسيمارسطويی قوی تر از همه اينهاست اگوست كنت علوم را به اعتبار سادگی وپيچيدگی تقسيم كرده است میگويد ساده ترين علوم رياضيات است چونرياضيات فقط روی محفوظات مجرد ذهن است و لذا ذهن خيلی روشن درك میكندو خيلی كم اشتباه میكند از رياضيات كه بگذريم ، ساده تر نسبی كه قدریپيچيدگی پيدا میكند علوم مربوط به طبيعت بيجان است زيرا طبيعت بيجانهمان قوانين رياضی بر آن حاكم است علاوه بر اينكه قوانين مربوط به طبيعتبيجان نيز با آن توأم میشود ، مثل مغناطيس و نور و به طور كلی فيزيك ،شيمی و نجوم . فلسفه را از اين موضوع جدا كرده . بله ، او به فلسفه ای غير از اينها قائل نيست فلسفه تحققی او بالاخرههمان علوم [ تجربی ] میشود . بعد میگويد از اينها پيچيده تر علوم زيستی است ، چون در علوم زيستی ،قوانين رياضی به علاوه قوانين [ طبيعت جاندار حاكم است ] ابتدا بهنباتات |