بله ، چون در مورد قانون ، تعريفی دارند ، میگويند قانون آن چيزی استكه دو خاصيت داشته باشد ، يكی اين كه بشود پديده های مربوط به آن را بهوسيله ضوابطی كه تنظيم كرده ايم توجيه كنيم ، و ديگر اين كه بشود بهوسيله اين قانون پديده های اتفاق نيفتاده را پيشگويی كرد با اين تعريف ،ديگر هر چيزی را نمیشود گفت قانون مثلا قانون تكامل ديگر قانون نيست .چرا ؟ چون اولا نمیتوانيم به وسيله اين قانون همه پديده های گذشته را توجيهكنيم ، و پديده های آينده را نيز نمیتوانيم پيشگويی كنيم ، يعنی فقطمیتوانيم بگوييم كه تغيير میكند ولی به چه شكل میشود ديگر نمیتوانيمبگوييم . نه ، ممكن است كه آن را هم بتوانيم بگوييم شما میگوييد مطابق آنتعريف اگر قانون ، قانون باشد آنچه واقع شده را توجيه و آينده را پيشبينی میكند ، و نيز میگوييد قانون تكامل محدود است ، يعنی گذشته راتوضيح داده ولی راجع به آينده سكوت كرده ، يعنی هنوز قانونی برای آيندهكشف نكرده است ( چون جريان را دارد توضيح میدهد ) همين قدر توانستهكشف كند آنچه كه گذشته تحت اين ضوايط بوده تا به اينجا رسيده ولی ازاين به بعد را نمیتواند پيشگويی كند اين نه معنايش اين است كه اين ،قانون نيست بلكه قانونی است كه فقط آن اندازه را بيان و از آن بيشتر رااز اول سكوت كرده است . مسأله ديگر اين است كه خير ، قانون حتی میتواند نسبت به آينده همپيش بينی داشته باشد مثلا همان " قانون تكامل داروين " يك سلسله پيشبينیها راجع به آينده میكرد منتها خود قانون داروين اصولا بیاساس بود ،نسبت به گذشته هم بیاساس بود وقتی كه مسأله انتخاب طبيعی و انتخاباصلح را طرح كردند مسائلی راجع به جامعه بشر حتی راجع به بدن بشر پيشبينی میكردند ، مثلا میگفتند چون بشر آينده سر و كارش بيشتر با اعصابشخواهد بود تا اعضای ديگر ، و اين عضو بيشتر مورد |