برخلاف عدل نيست چون طبيعت بيش از اين او را جلو نياورده و او برایهمين كار ساخته شده ، بردگان [ را به بردگی گرفتن نيز هيچ منع قانونیندارد و امری برخلاف عدل نيست ] چون جنبه نژادی دارد ، نژادهای خاصیهستند كه فقط برای بردگی ساخته شدهاند ، همين طور كه " « و الخيل والبغال و الحمير لتركبوها و زينة »( 1 " ) آنها هم اصلا برای همين خلقشده اند ، نه اينكه يك امر موقت باشد برای يك مصلحت موقت يا آنچه كهامروز خيلیها درباب نژاد سياه میگويند كه اساسا نژاد سياه فلان استعدادرا ندارد اين يك مسأله قابل بحث است كه آيا نژادها " عقب نگه داشته شده "هستند يا " عقب مانده " ؟ خيلی فرق ست كه اينها از نظر طبيعی عقبمانده باشند يا عقب نگهداشته شده ؟ ظاهرا اين نظر از نظر كلی هيچ قابل قبول نيست كه كسی بيايد تفاوتی تاآن حد برای نژادها قائل باشد كه بعضی نژادها اساسا به هيچ وجه تمدن ساز وفرهنگ ساز نيستند و فقط قدرت اقتباس و تقليد را دارند و نه چيز ديگر ،[ و بعضی ديگر تمدن ساز و فرهنگ ساز هستند ] اما يك مسأله ديگر هست وآن اين است كه تفاوت نژادها را هم شايد نشود انكار كرد كه در عين اينكههمه استعداد دارند ولی بعضی از نژادها استعداد بيشتری دارند در اين بارهما نمیتوانيم اظهار نظر قطعی كنيم ، اشخاصی حق دارند اظهار نظر بكنند كهمطالعه زيادی روی نژادها دارند ، ولی مستبعد هم نيست كه ميان نژادها تااندازه ای تفاوت باشد ، شايد هم نباشد ، ما اين را صددرصد نمیگوييم .ولی مطلب اين است كه اين آقايان آمده اند خون و نژاد را يك عاملشمرده اند و محيط جغرافيايی را عامل جداگانه ، در صورتی كه اين ، تحويلمیشود به آن ، يعنی اگر نژادها فرقی داشته باشند ريشه اش محيط جغرافيايی پاورقی : . 1 نحل / . 8 |