است . مثلا اين كه پدر مقدمه پسر هست آيا اين جور است كه هر كسی مقدمهاست برای بعد از خودش ؟ اين انسان خلق میشود برای انسان بعد از او ،باز او خلق میشود برای انسان بعد از او و ؟ آنها میگويند نه ، مطلباينطور نيست غايت طبيعت ابقاء نوع است طبيعت میخواهد نوع را نگاهدارد ولی اگر نوع بخواهد در طبيعت باشد افراد نوع بايد در طبيعت باشندچون فرد قابل بقاء نيست و نمیتواند برای هميشه در طبيعت بماند و طبيعتاين امر را نمیپذيرد ، اين است كه طبيعت ، بقاء نوع را به وسيله افرادادامه میدهد ، و الا هدف طبيعت اين نيست كه آقای زيد از آن جهت كهآقای زيد است باقی باشد و آقای عمرو از آن جهت كه [ آقای عمرو استباقی باشد بلكه ] او میخواهد نوع انسان را نگاه دارد ولی نوع انسان بدوناين كه اين افراد متوالی را حفظ كند [ باقی نمیماند ] . بله ، شايد تا حدی بشود از همان راه در مسأله هدف تاريخ وارد شد .ماديون اصلا به غايت در تاريخ قائل نيستند . آنها كه به غايت قائل نيستند اين ، بنابر نظريه كسانی است كه قائل بهغايت هستند . در مورد نوع سوم تركيب كه فرموديد ، در فيزيك نمونه اش را داريم :تركيب رنگها اينها نحوه تركيبشان طوری است كه در عين حال كه از مجموعهاش خاصيت جديدی حادث میشود مع الوصف خواص هر يك از امواج هم حفظمیشود مثلا از تركيب رنگ قرمز و سبز رنگ زرد پديد میآيد بدون اين كههيچكدام از آن امواج وضع خودشان را تغيير بدهند . نمیدانم ، شايد هم اينجور باشد . دور كهيم در پديده های اجتماعی از پديده " ايمرجنس " ( 1 ) ناممیبرد . پاورقی : emergence - 1 |