رنگ همان شرايط را به خود میگيرد شرايط عينی هم يعنی شرايط خارجی ، مثلاوضع زندگی و امثال آن رنگ خاص به ذهن و فكر او میدهد كه ما در مقامتشبيه گفته ايم ذهن انسان از اين جهت مثل آينه است ، آينه هر رنگی كهداشته باشد ، صورتی كه در آن منعكس میشود همان رنگ را پيدا میكند ، يامثل ضبط صوت است كه هر صوتی را به هر شكل كه در آن ضبط شود همان طورمنعكس میكند ، و يا مثل كوه است كه صدا را [ باز میگرداند ] ، چونمسأله ، مسأله ردالفعل و عكس العمل است ، هميشه عكس العمل ها بستگیدارد به نحوه عمل و صددرصد تابع عمل است در كوه اگر بگويی " هو " ، "هو " جواب میدهد ، بگويی " ها " ، " ها " جواب میدهد ، ديگرنمیشود تو بگويی " هو " او " ها " جواب دهد يا بگويی " ها " او "هو " جواب بدهد بنابراين هر فكری ، صددرصد زاييده شرايط ذهنی و عينیفكر كننده است در واقع اينجور است : شما شرايط ذهنی و عينی فكر كنندهرا به من بگوييد تا من به شما بگويم كه او چگونه فكر میكند . مخصوصا بحث را میبريم روی شرايط عينی باز همان نتيجه گرفته میشود كهيك نفر در كاخ و در ويرانه نمیتواند يك جور فكر كند ، زيرا شرايط عينیكاخ نشين يك شرايط است و شرايط عينی ويرانه نشين شرايط ديگری است اينغير از مسأله اصالت اقتصاد است كه جنبه فلسفی قضيه بود اين ، جنبهمنطقی قضيه است كه به طور كلی به دليل اين كه شرايط مختلف است و اگرشرايط به شكل ديگر ( غير از جنبه اقتصادی ) هم مختلف باشد شخص مختلففكر میكند از نظر منطق ديالكتيك ، اين امر اختصاص به شرايط اقتصادیندارد اگر ما باشيم و اين منطق ، چنانچه جو سياسی شخص نيز مختلف باشد [تفكر او مختلف است ، ] مثلا آدمی كه در يك جو دموكراتيك زندگی میكند وآدمی كه در يك جو استبدادی زندگی میكند ، همچنين آدمی كه در جو استبدادیخودش مستبد است بر ديگران ، و آدمی كه مورد استبداد ديگران قرار گرفته، [ دو گونه فكر میكنند ] اين شرايط اقتصادی نيست ، شرايط سياسی زندگیاست ولی خواه |