كه ذكر كرده ، نشان میدهد كه درك سعدی از اين مسئله ، درك خوبی بودهاست میگويد : شخصی را آورده بودند پيش پادشاهی پادشاه فرمان داد كهبروند گردنش را بزنند او وقتی مأيوس شد از اينكه زنده بماند شروع كردبه فحش دادن ، ولی پادشاه نمیشنيد ، پرسيد چه میگويد ؟ وزير گفت :میگويد : « الكاظمين الغيظ و العافين عن الناس »( 1 ) يك كسی كه آنجادنبال اين بود كه نقطه ضعفی در اين وزير پيدا كند و او را معلق نمايد وخودش به جای او وزير بشود گفت : در حضرت پادشاهان نشايد امثال ما رادروغ گفتن او دارد به پادشاه فحش میدهد ، تو میگويی دارد آيه قرآنمیخواند ؟ ! شاه گفت : دروغ او از راست تو بهتر است ( البته اينهاداستان است كه او ساخته برای اينكه حقيقتی را گفته باشد ) دروغ مصلحتآميز به از راست فتنه انگيز است يعنی او با يك دروغ ، جانی را نجاتداد و تو با يك راست ، جانی را بيشتر به خطر میاندازی . اساسا آيا اين درست است كه دروغ مصلحت آميز به از راست فتنه انگيزاست ؟ در اينجا ابتدا بايد مطلبی را برايتان عرض بكنم و آن اين است كهفرق است ميان دروغ مصلحت آميز و دروغ منفعت خيز خيلی افراد ، دروغمنفعت خيز را با دروغ مصلحت آميز اشتباه میكنند يا میخواهند اشتباهبكنند دروغ مصلحت آميز يعنی دروغی كه فلسفه خودش را از دست داده وفلسفه راستی را پيدا كرده است ، يعنی دروغی كه با آن ، انسان حقيقتی رانجات میدهد . ولی دروغ منفعت خيز يعنی انسان دروغ میگويد پاورقی : 1 ) سوره آل عمران ، آيه 134 [ فرو برندگان خشم و عفو كنندگان مردم (آيه در مقام توصيف متقين است ) ] . |