نظر اسلامی از نظر اسلامی اين مسئله حل شده است از نظر اسلامی در عين اينكه انسانيك حيوان است مانند هر حيوان ديگر ، در عين حال به تعبير قرآن نفخه ایاز روح الهی در او هست ، لمعه ای از ملكوت الهی و نوری ملكوتی در وجودانسان هست " من " واقعی يك انسان آن " من " است انسان " من "حيوانی هم دارد ، ولی من حيوانی در انسان من طفيلی است ، من اصيل نيستمن اصيل در انسان همان من ملكوتی انسان است ( 1 ) . يعنی آنچه در يكحيوان ، من واقعی و حقيقی آن حيوان را تشكيل میدهد ، در انسان من طفيلیاوست من میخورم ، من میآشامم ، من میخوابم ، حتی من میروم ، اينها همهبه يك " من " وابسته است ، اما اينها درجات پايين اين من است همينمن : من میخورم ، من میآشامم ، من تشنه میشوم ، من گرسنه میشوم و در عينحال : من فكر میكنم ، من خدا را ياد میكنم ، من دوست دارم كه ديگران رابر خود مقدم بدارم همه اينها يك " من " است اما اين " من " درجاتیدارد ، آنجا كه " من " از آن حرفهای خيلی عالی میگويد ، آن درجه عالی" من " انسان است كه دارد حرف میزند ، و آنجا كه از اين مسائل حيوانیصحبت میكند درجات پايين آن است .پاورقی : 1 ) فلاسفه بحثی دارند درباب " ماده و صورت " كه میگويند حقيقت هرموجودی ، همان فعليت اخير آن موجود است و غير از آن هر چه هست جزءحقيقتش نيست و در فعليتش دخالت ندارد بحثی فلسفی است و فعلا آن راطرح نمیكنم . |