را نمیپسندد ، پيامبر نمیپسندد ، آن دامنهايی كه ما در آن دامنها پرورشيافته ايم ، دامن علی و پستان زهرا به ما اجازه نمیدهد [ كأنه میگويد ]اگر از مؤمنين جهان تا دامنه قيامت ، بپرسند ، رفراندم كنند كه شما برایحسين ذلت را میپسنديد يا شمشير را ، تمام مؤمنين عالم خواهند گفت ماشمشير را میپسنديم نه ذلت را ²من ان نوثر طاعة اللئام علی مصارع الكرام»آنها نمیپسندند كه ما اطاعت لئيمان و پست فطرتان را ترجيح بدهيم برخوابگاه مردمان بزرگوار يعنی بر مقاتل و كشتنگاهها . از سخنان امام در روز عاشورا است : « لا و الله لا اعطيهم بيدی اعطاءالذليل و لا افر فرار العبيد » ( 1 ) . همچنين از سخنان آن حضرت است :« الصدق عز و الكذب عجز » (نظير اين جمله ها در كلمات ائمه زياد داريم)راستی عزت است و دروغ از ناتوانی است نكته ها همه در اين موارد استكه تدريجا شرح میدهم اينگونه تعبيرات خيلی معنی دارد : به اين دليل بايددنبال راستی بود كه راستی عزت است و يك انسان دنبال عزت و شرف است، و به اين دليل از دروغ بايد پرهيز كرد كه دروغ عجز و ناتوانی است آدمدروغگو به دليل احساس عجز و ناتوانی و زبونيی كه در روح خودش میكنددروغ میگويد يعنی محال است يك انسان در روح خودش احساس عزت و نيرو وشرف بكند و حاضر باشد يك كلمه دروغ به زبان خودش بياورد . از علی عليه السلام است : « الغيبة جهد العاجز » ( 2 ) غيبت حداكثر پاورقی : 1 ) انساب الاشراف ، . 188 / 3 [ ترجمه : نه ، به خدا قسم مانند يكانسان ذليل با آنها بيعت نمیكنم و نيز مانند يك برده فرار نمیكنم ] .2 ) نهج البلاغه فيض ، حكمت 453 ص . 1297 |