صفی الدين حلی میگويد :
جمعيت فی صفاتك الاضداد |
ولهذا عزت لك الانداد (1) |
در وجود تو اضداد يكجا جمع شده اند و به همين دليل برای تو مانندهانمیتوان پيدا كرد . و سيد رضی راجع به سخن علی عليه السلام میگويد سخنیچند جانبه است و در همه جوانب زيبا است در همه جوانب ، علی سخن گفتهو زيبا گفته ، چون روحش يك روح همه جانبه و به اصطلاح امروز يك روحچندی بعدی است نه تنها چند بعدی است بلكه در عين چند بعدی بودن نوعیتوازن و تناسب ميان ابعاد مختلف آن بر قرار است اين است كه در روحهاو عقلها جای دارد اين ديگر مربوط به چشم يا گوش يا شامه و يا ذائقه و بهطور كلی مربوط به حس نيست ، مربوط به روح انسان است . انسانها بدوناينكه بتوانند زيبايی علی را تعريف بكنند آن را درك میكنند ، و چونزيبايی كشش دارد مجذوب علی میشوند چهارده قرن میگذرد ، قرنی نگذشتهاست كه در آن علی هزارها و بلكه ميليونها مجذوب و محب نداشته باشد حبعلی چرا ايمان است ؟ زيرا حب علی يعنی عشق به يك روح متعادل متوازن ،عشق به انسان كامل ، عشق به كمال انسانيت ، عشق به آنچه خدا و پيغمبر بهآن دعوت میكنند و اين ، شخص پرستی نيست ، حتی شخص دوستی هم نيست ،بالاتر از اين است آنكه واقعا علی را دوست دارد ، خودش را دارد ستايشمیكند كه من درك میكنم آن زيبايی خارق العاده آن روح بزرگ را ، من دركمیكنم آن تعادل و توازن كامل را ، من درك میكنم معنی انسان كامل را مردیكه تاريخ زمان
پاورقی : 1 ) منتهی الامال ، ج 1 ، ص . 113