خودش او را به كلی مطرود و منكوب و مظلوم كرده است ، باز میبينيمبانگ ستايش اوست كه از اعماق تاريخ اين چهارده قرن بر میخيزد نه تنهااز زبان آنهايی كه نامشان شيعه است ، بلكه از زبان اهل تسنن ، و نه فقطاز زبان مسلمين ، بلكه از زبان كافر ، مسيحی و يهودی هر كس كه يكوجدانی دارد ستايشگر علی واقع میشود . ابن شهر آشوب وقتی كه " مناقب " را مینويسد ، مدعی است الان كه من" مناقب " را مینويسم هزار كتاب " مناقب " ( مناقب علی عليهالسلام ) وجود دارد حالا من نمیدانم آن كتابها را هم در كتابخانه اش داشتهيا لااقل فهرست آنها را داشته است اين ناشی از فطرت بشر است همين طوركه فطرت بشر در مقابل يك زيبايی نظير زيبايی يوسف مجذوب میشود كهقرآن مجيد داستان يوسف را در نهايت زيبايی و فصاحت و بلاغت بيان كردهكه واقعا حيرت آور است : « فلما رأينه اكبرنه و قطعن ايديهن و قلن حاشلله ما هذا بشرا ان هذا الا ملك كريم » ( 1 ) آری ، همين طور كه چهرهيوسف فطرت بشر را مجذوب خود میكند چهره معنوی يك انسان كامل هم بشرهارا از عمق فطرتشان مجذوب خويش مینمايد . يا حسين بن علی عليه السلام پيغمبر فرمود : « ان للحسين محبة مكنونة فیقلوب المؤمنين » ( 2 ) يك محبت پنهان و مخفی [ نسبت به حسينعليهالسلام در دل مؤمنين وجود دارد ] . اين كلمه " مكنونة " خيلی پاورقی : 1 ) سوره يوسف ، آيه . 31 [ ترجمه : چون زنان مصری يوسف را ديدند اورا بزرگ يافتند و دستهايشان را ( بجای ترنج ) بريدند و گفتند تباركالله كه اين پسر نه آدمی است بلكه فرشته بزرگ حسن و زيبائی است ] .2 ) مستدرك 217 / 2 ، لؤلؤ و مرجان ، ص 38 ، بحارج 43 ، ص 272 ، باتعابير مختلف . |