گفتند همه كارهايی را هم كه در گذشته ايمان میكرد در آينده علم انجاممیدهد . چه تعبير خوبی دارد رسول اكرم میفرمايد : « الحكمة ضالة المؤمن يطلبهااينما وجدها فهو احق بها » ( 1 ) حكمت يعنی علم ، دانش ، حقيقت گمشدهمؤمن است آن را هر جا و نزد هر كس پيدا كند میگيرد ، و خودش را از اوسزاوارتر میداند يعنی جای علم آن خانه ای است كه ايمان هم آنجا هست اگرعلم در خانه ای پا بگذارد كه همزادش ايمان در آنجا وجود نداشته باشد درخانه خودش نيست اين تعبير ، تعبير عجيبی است : « اينما وجدها ، فهواحق بها » [ همچنين علی عليه السلام میفرمايد : ] « خذ الحكمة و لو من اهلالنفاق » ( 2 ) . « خذ الحكمة و لو من مشرك » علم و دانش را دست هركسی ديديد ولو دست مشرك ديديد بگيريد كه در دست او عاريه است .ای برادر بر تو حكمت جاريه است آن ز ابدال است و بر تو عاريه است(3) علم مال توست . يعنی چه مال توست ؟ آخر او علم را به دست آوردهمیگويد ولی علم در خانه خودش قرار نگرفته ، علم بايد در خانه ايمان قراربگيرد و با همزاد خودش زندگی بكند و بس . [ باری ] تمام معجزات را از علم خواستند يك دشمن انسان ضعف است علمانسان را قوی میكند راست هم گفتند ، علم به انسان قدرت پاورقی : 1) نهج الفصاحة ، حديث 2195 ، ص 464 با عبارت: الحكمة ضالة المؤمنفحيث وجدها فهو احق بها » . 2 ) نهج البلاغه فيض الاسلام ، ص 1122 ، حديث . 77 3 ) مثنوی ، ص 86 ، سطر . 6 |