خدای متعال عرض میكند : « و حلنی بحلية الصالحين والبسنی زينة المتقين »پروردگارا ! مرا مزين كن و زينت بخش به زيور صالحان ، و بپوشان لباسپرهيزكاران خود اين جمله ها توضيح نمیدهد كه زيور صالحان چيست و چهچيزها برای صالحان زيور است ؟ چه چيزها برای متقيان جامه ای زيبا است ؟چون صالحان و متقيانی كه ما میشناسيم با آن كه امام سجاد در اينجا توضيحمیدهد خيلی فرق میكند « حلنی بحلية الصالحين و البسنی زينة المتقين فیبسط العدل و كظم الغيظ و اطفاء النائره و ضم اهل الفرقة و اصلاح ذاتالبين و افشاء العارفة و ستر العائبة و لين العريكة و خفض الجناح »خدايا ! مرا مزين كن به زينت صالحان ، مرا بپوشان به لباس زيبایپرهيزكاران و متقيان . ( بعد برای اينكه مردم بفهمند كه او زينت صالحانو جامه متقيان راچه میشناسد ، میفرمايد ) : « فی بسط العدل » در گسترشدادن به عدالت زينت صالحان و جامه زيبای متقيان اين است كه عدالت راگسترش میدهند « و كظم الغيظ » وقتی كه خشم میگيرم ، بتوانم بر خشم خودغالب بشوم و خشم خود را كظم كنم " كظم " يعنی چه ؟ غيظی كه انسان پيدامیكند ، درست حالت عقده ای را دارد كه در انسان پيدا میشود ، حل كردناين عقده را " كظم " گويند مثل غده سرطان كه وقتی آن را زير برقمیگذراند آب میشود از نظر روحی ، كظم غيظ اين است كه انسان كاری بكندكه نه تنها اثری بر غيظ خودش مترتب نكند بلكه آن عقده ، آن كينه كه درقلبش وجود دارد ، حل بشود و مثل يخی كه آب میشود ، آب بشود زينتمتقيان و حليه صالحان اين است كه بتوانند خشم را در خودشان حل كنند« و اطفاء النائره » هر جا كه آتشی شعله ور است ( معلوم است كه مقصودآنجايی است كه ميان دو مؤمن جنگ و نزاعی هست ، اختلافی هست ، شعلهفتنهای |