معنايی كه گفته اند ، ما در جای ديگر گفته ايم آن اصطلاح ، اصالت وجود واصالت ماهيت است میگويند ما طرفدار اصالت وجود هستيم ولی مقصودشاناين است ( 1 ) . . . نظر فلاسفه [ نظريه ديگر ، نظريه حكما و فلاسفه است ] . آنها ملاك اخلاق را عقل ،ولی عقل آزاد يا آزادی عقلی میدانند اين مطلب را به اين شكلی كه عرضمیكنم ، شما در كتب آنها معمولا پيدا نمیكنيد و ما از لابلای كلمات [فلاسفه اسلامی ] مخصوصا صدرالمتألهين به دست آورده ايم اين نظريه مبتنی برهمان اصل روح مجرد است . اين آقايان معتقدند كه گوهر انسان ، آن قوه عاقله انسان است ،پاورقی : 1 - [ در اينجا نوار افتادگی دارد چند دقيقه از ابتدای جلسه بعد كه درهمين موضوع بوده است در دست بود كه عينا ذكر میشود : ] اين فلسفه ، مفهوم اصالت وجود را میدهد اگزيستانسياليزم يعنی مكتبطرفدار اصالت وجود ، البته در انسان . اين " اصالت وجود " كه دراينجا گفته میشود با اصالت وجودی كه ما در فلسفه خودمان میگوئيم دوتاست. آن يك مطلب است ، اين مطلب ديگری است آن در كل جهان است ، ايناختصاص به انسان دارد و به علاوه در خود انسان هم باز اين يك مفهوم خاصیاست كه ما از اين مفهوم خاص به اصالت وجود تعبير نمیكنيم ، نام ديگررويش میگذاريم اين " اصالت وجود " كه سارتر میگويد ، در مقابل اصالتماهيتی كه انكار میكنند اين است كه میگويند هر موجودی غيراز انسان ازجماد و نبات و حيوان ماهيت و ذاتش برهستيش [ تقدم دارد ] . |