و آن چيزی كه حجم اخلاقی به دور آن میگردد ، يا به تعبيری كه امشب گفتمآن نقطه ای از روح انسان كه اسلام روی آن دست گذاشته است برای احياءاخلاق انسانی و برای اينكه انسان را به سوی اخلاق سوق بدهد ، كرامت و عزتنفس است ناچار بايد لااقل قسمتی از آيات و احاديث در اين زمينه رابرای شما بخوانم ، و تا اينها را نخوانيم درست آشنا نمیشويم . عزت نفس : « و لله العزش و لرسوله و للمؤمنين »( 1 ) عزت منحصرا ازآن خداست و پيامبر خدا و مؤمنين مؤمن بايد هميشه عزيز باشد و عزيز است.پيغمبر اكرم فرمود : « اطلبوا الحوائج بعزش الانفس » ( 2 ) . انساناحتياج پيدا میكند به انسانهای ديگر آيا عرض احتياج به انسانهای ديگرخوب است يا بد ؟ برخی مكتبها میگويند خوب است ، مخصوصا از اين جهتكه هر چه انسان بيشتر اظهار احتياج و تذلل و خواستاری بكند نفس خودش رابيشتر خوار و ذليل كرده برای تهذيب نفس خوب است . كلبيون و ملاميه گروهی بوده اند در يونان قديم كه اينها را كلبيون میگويند اينها دراخلاق توصيه میكردند به دنائت و پستی ، و هر چه انسان خودش را بيشترپست میكرد ، از نظر اينها اخلاقی تر بود و در غير كلبيون هم چنين افرادیدر دنيا بوده اند در اخلاق صوفيانه ما نيز چنين كلماتی هست ولی نه زيادچون اينها متأثر از اخلاق اسلامی هستند و از عزت و كرامت نفس هم زيادپاورقی : 1 ) سوره منافقون ، آيه . 7 2 ) نهج الفصاحة ، حديث 325 ، ص . 64 |