از لحاظ حق و قانون چطور ؟ هنوز كه آنها به ما تجاوز نكردهاند . آنهامسلمانند ، ما هم مسلمان هستيم ، تا آنها تجاوز نكنند ما از خودمان دفاعنمیكنيم اين انضباط اخلاقی را ببينيد اين همان اخلاقی است كه بر پايهخداشناسی است اين اخلاق را هيچ چيز نمیتواند متزلزل بكند ، منافع شخصی ،حب حيات ، حفظ خود ، حفظ خانواده ، مقام رياست و خلافت نمیتواند آن رامتزلزل بكند . حتی در همان روز خونين عاشورا يكی از شريرترين آنها از پشت میآيدشبيخون بزند بی خبر از اينكه ترتيب خيمه ها و خندقی كه كنده اند مانع ازاين است كه شبيخون بزند عصبانی میشود و شروع میكند به فحاشی كردن يكنفر عرض میكند : " يا ابن رسول الله ! اجازه بدهيد كه با يك چوب كلكاين را بكنم " . فرمود : تا آنها ابتدا [ به جنگ ] نكرده اند برای ماجايز نيست اول آنها بايد شروع بكنند و بعد ما دفاع بكنيم اين انضباطاخلاقی ، ديگر خود در آن نيست ، شخص در آن نيست ، خانواده در آن نيست، اهل محل در آن نيست ، اهل شهر و وطن در آن نيست ، آب و خاك در آننيست ، نژاد و مليت در آن نيست ، از انسانيت هم چند درجه آنطرفتراست ، جهانی است . اين است كه مسأله خودی در اخلاق جز با دين با هيچ چيز ديگر حل نمیشوداخلاق كمونيستی و اخلاق نيچه ای و اخلاق ما كياولی هر كدام اخلاقی است كه دريك شرايط محدود و معينی مفيد واقع میشود و اصلا مكتب اخلاقی هم شمردهنمیشود ، واكنشهايی است آنهم واكنشهای افراطی در يك شرايط معين اسلام درعين اينكه خودی را توسعه میدهد حفظ حقوق شخص را واجب میشمارد . میگويد:" « لا يحب الله » |