ضرورت پيدا كرده است ؟ اين خودش يك داستانی است ، يك فصلی است ومربوط به ساختمان بشر میباشد و آن اينكه بشر گويی از لحاظ غريزه ناقصآفريده شده است يعنی چه ناقص آفريده شده ؟ در خلقت كه چيزی ناقصآفريده نشده است مقصود اين است : هر حيوانی از لحاظ غريزه و صفاتطبيعی ، متناسب با زندگی خودش در طبيعت مجهز شده است ، ولی خدایتبارك و تعالی بشر را طوری آفريده است ( « و خلق الانسان ضعيفا ») ( 1) كه با اينكه استعداد او از لحاظ ترقی و تكامل از هر حيوانی بيشتر استولی از لحاظ غريزه و صفات اوليه طبيعی كه برايش لازم و ضروری است بسيارضعيف و ناقص میباشد و گويی در خود طبيعت بشر اين استعداد را قرار دادهاست كه بشر برای خودش آن روش تربيتی و آن خلقی را كه لازم است ،انتخاب و اختيار بكند ، معلمان و مربيان بيايند و اين نقصی را كه به نظرمیرسد در طبيعت هست تكميل و تتميم بكنند اين خودش داستانی است جملهای كه رسول اكرم فرمود : « بعثت لاتمم مكارم الاخلاق » همين است ، منمبعوث شده ام برای تكميل و تتميم خلقهای فاضل ، يعنی صفات اكتسابيی راكه بشر برای سعادت خودش لازم دارد تكميل بكنم و به او ارزانی بدارماصطلاحی دارند روحانيون در علم اصول میگويند بعضی از قوانين داريم كهقانون و متمم قانون را جداگانه بايد جعل بكنند در طبيعت آن قانون اينامكان وجود ندارد كه در آن واحد خود قانون با متممش يكجا جعل بشود ،احتياج به متمم الجعل است اين يك رمز فلسفی است و جز اين امكان ندارد. انسانيت انسان جز اين مسيری ندارد كه ابتدا انسان در پاورقی : 1 ) سوره نساء ، آيه . 28 [ ترجمه : انسان ، ضعيف آفريده شده است ] . |