حرفهای مفت را میزنند [ بايد توجه داشته باشند كه ] مسعودی درست صد سالقبل از سيد رضی بوده او يك مورخی است كه همه قبولش دارند و معلوم همنيست شيعه است يا سنی مسلم اگر شيعه باشد اين جور شيعه ای كه ما امروزهستيم نيست ، اندك تمايلی به علی عليه السلام دارد و لااقل دشمن علینيست نمیشود او را شيعه حسابی دانست او در كتاب " مروج الذهب " كهآن را صد سال قبل از سيد رضی نوشته ، دربابی تحت عنوان " ذكر لمع منكلامه و اخباره و زهده " ( 1 ) كه در آن جمله هايی از كلمات علی عليهالسلام را نقل میكند میگويد الان چهار صد و هشتاد و بضع - يعنی چهار صد وهشتاد و اندی - خطبه از علی نزد مردم محفوظ است ، در صورتی كه آنچه درنهج البلاغه هست دويست و سی و نه خطبه است ، يعنی سيد رضی كمتر از نصفآنچه را كه مسعودی صورت میدهد آورده است . بنابر اين آن فصاحت خارق العاده علی عليه السلام يعنی آن زيبايی فوقالعاده سخنش كه درباره آن گفته اند : دون كلام الخالق و فوق كلام المخلوقاز كلام خالق فروتر و از كلام مخلوق فراتر ، نگذاشت اين كلمات از بينبرود و هنوز هم نگذاشته است و عامل فوق العاده مؤثری است پس شعر ،فصاحت ، بلاغت ، نثر عالی ، تمام اينها از مقوله زيبايی است ولی اينهازيبايی فكری است نه زيبايی حسی ، يعنی مربوط به چشم و گوش و لامسه وذائقه و شامه نيست ، فقط و فقط مربوط به فكر انسان است پاورقی : 1 ) مروج الذهب ، ج 2 ، ص . 419 |