بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب پرتوی از نهج البلاغه,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest -
     index - پرتوى از نهج البلاغه
     kh0001 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0002 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0003 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0004 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0005 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0006 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0007 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0008 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0009 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0010 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0011 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0012 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0013 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0014 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0015 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0016 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0017 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0018 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0019 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0020 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0021 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0022 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0023 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0024 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0025 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0026 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0027 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0028 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0029 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0030 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0031 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0032 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0033 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0034 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0035 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0036 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0037 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0038 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0039 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0040 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0041 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0042 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0043 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0044 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0045 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0046 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0047 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0048 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0049 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0050 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0051 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0052 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0053 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0054 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0055 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0056 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0057 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0058 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0059 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0060 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0061 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0062 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0063 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0064 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0065 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0066 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0067 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0068 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0069 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0070 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0071 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0072 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0073 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0074 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0075 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0076 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0077 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0078 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0079 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0080 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0081 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0082 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0083 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0084 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0085 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0086 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0087 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0088 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0089 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0090 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0091 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0092 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0093 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0094 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0095 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0096 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0097 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0098 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0099 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0100 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0101 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0102 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0103 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0104 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0105 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0106 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0107 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0108 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0109 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0110 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0111 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0112 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0113 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0114 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0115 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0116 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0117 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0118 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0119 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0120 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0121 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0122 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0123 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0124 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0125 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0126 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0127 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0128 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0129 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0130 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0131 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0132 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0133 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0134 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0135 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0136 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0137 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0138 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0139 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0140 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0141 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0142 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0143 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0144 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0145 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0146 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0147 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0148 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0149 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0150 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0151 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0152 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0153 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0154 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0155 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0156 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0157 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0158 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0159 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0160 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0161 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0162 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0163 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0164 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0165 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0166 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0167 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0168 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0169 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0170 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0171 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0172 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0173 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0174 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0175 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0176 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0177 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0178 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0179 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0180 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0181 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0182 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0183 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0184 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0185 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0186 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0187 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0188 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0189 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0190 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0191 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0192 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0193 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0194 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0195 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0196 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0197 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0198 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0199 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0200 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0201 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0202 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0203 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0204 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0205 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0206 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0207 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0208 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0209 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0210 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0211 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0212 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0213 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0214 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0215 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0216 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0217 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0218 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0219 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0220 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0221 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0222 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0223 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0224 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0225 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0226 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0227 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0228 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0229 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0230 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0231 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0232 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0233 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0234 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0235 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0236 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0237 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0238 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0239 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0240 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0241 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0242 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0243 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0244 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0245 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0246 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0247 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0248 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0249 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0250 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0251 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0252 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0253 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0254 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0255 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0256 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0257 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0258 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0259 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0260 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0261 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0262 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0263 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0264 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0265 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0266 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0267 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0268 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0269 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0270 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0271 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0272 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0273 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0274 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0275 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0276 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0277 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0278 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0279 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0280 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0281 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0282 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0283 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0284 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0285 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0286 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0287 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0288 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0289 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0290 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0291 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0292 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0293 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0294 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0295 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0296 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0297 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0298 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0299 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0300 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0301 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0302 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0303 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0304 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0305 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0306 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0307 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0308 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0309 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0310 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0311 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0312 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0313 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0314 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0315 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0316 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0317 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0318 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0319 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0320 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0321 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0322 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0323 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0324 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0325 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0326 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0327 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0328 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0329 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0330 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0331 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0332 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0333 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0334 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0335 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0336 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0337 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0338 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0339 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0340 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0341 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0342 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0343 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0344 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0345 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0346 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0347 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0348 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0349 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0350 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0351 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0352 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0353 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0354 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0355 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0356 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0357 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0358 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0359 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0360 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0361 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0362 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0363 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0364 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0365 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0366 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0367 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0368 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0369 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0370 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0371 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0372 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0373 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0374 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0375 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0376 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0377 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0378 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0379 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0380 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0381 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0382 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0383 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0384 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0385 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0386 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0387 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0388 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0389 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0390 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0391 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0392 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0393 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0394 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0395 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0396 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0397 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0398 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0399 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0400 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0401 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0402 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0403 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0404 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0405 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0406 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0407 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0408 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0409 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0410 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0411 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0412 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0413 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0414 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0415 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0416 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0417 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0418 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0419 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0420 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0421 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0422 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0423 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0424 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0425 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0426 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0427 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0428 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0429 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0430 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0431 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0432 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0433 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0434 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0435 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0436 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0437 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0438 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0439 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0440 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0441 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0442 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0443 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0444 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0445 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0446 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0447 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0448 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0449 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0450 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0451 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0452 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0453 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0454 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0455 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0456 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0457 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0458 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0459 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0460 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0461 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0462 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0463 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0464 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0465 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0466 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0467 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0468 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0469 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0470 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0471 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0472 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0473 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0474 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0475 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0476 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0477 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0478 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0479 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0480 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0481 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0482 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0483 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0484 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0485 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0486 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0487 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0488 - پرتوى از نهج البلاغه
 

 

 
 

3 الحثّ للإعتبار و الإتّعاظ من الدّنيا

فلتكن الدّنيا أصغر في أعينكم من حثالة القرظ و قراضة الجلم ، و اتّعظوا بمن كان قبلكم قبل أن يتّعظ بكم من بعدكم ، و ارفضوها ذميمة ، فإنّها قد رفضت من كان أشغف بها منكم . [ 4 400 ] ( 7 ) قال السّيّد ، رضي اللّه عنه :

و هذه الخطبة ربّما نسبها ، من لا علم له ، إلى معاوية ، و هي من كلام أمير المؤمنين عليه السّلام الّذي لا يشكّ فيه ، و أين الذّهب من الرّغام و أين العذب من الأجاج ؟

و قد دلّ على ذلك الدّليل الخرّيت و نقده النّاقد البصير :

عمرو بن بحر الجاحظ ، فإنّه ذكر هذه الخطبة في كتاب « البيان و التّبيين » ، و ذكر من نسبها إلى معاوية ثمّ تكلّم من بعدها بكلام في معناها ، جملته أنّه قال : و هذا الكلام بكلام عليّ عليه السّلام أشبه ، و بمذهبه في تصنيف النّاس في الإخبار عمّا هم عليه من القهر و الإذلال ، و من التّقيّة و الخوف ، أليق . و متى وجدنا معاوية ،

في حال من الأحوال ، يسلك في كلامه مسلك الزّهّاد و مذاهب العبّاد ؟ [ 5 402 ]

[ 397 ]

3 تشويق به آموزش ديدن و پند گرفتن از حركت اين جهان

پس دنيا ( ئى كه چنين است ) بايد در چشم شما ناچيزتر از برگ سلم و خرده پشمهاى دم قيچى جلم 1 باشد . شما به گذشتگان پيش از خود پند گيريد پيش از آنكه آيندگان بوسيله شما پند گيرند . دنيا ( آرزوهاى پست و شهوات فضيلت كش ) را به نكوهيدگى دور اندازيد ، چنانكه دنيا كسانى را كه از شما بدان شيفته‏تر بودند ، به خوارى دور انداخت [ 4 401 ] ( 7 ) سيّد ، كه خدا از او خوشنود باد ، گويد : اين خطبه را ، چه بسا كسانى به نادانى ، به معاويه نسبت داده‏اند ، با آنكه بى شك سخن امير المؤمنين است ، كجا توان طلا را با خاك و آب شيرين گوارا را با آب تلخ اشتباه كرد ؟ راهنماى دانا و ناقد بصير ، عمرو بن بحر جاحظ بدين مطلب راهنمايى كرده است ، زيرا او پس از اينكه خطبه را در كتاب « البيان و التبيين » ذكر و گفته كسانى كه آن را به معاويه نسبت داده‏اند ياد اورى مى‏كند ، مى‏گويد : اين خطبه به كلام على ( ع ) شبيه تر است ،

و به روش او در تقسيم مردم و خبر دادن از اخلاق و روحيات آنان ، از سر كشى و فروتنى و پارسايى و هراس ، متناسب‏تر . معاويه را چه وقت و در چه حالى از احوال ديده‏ايم كه در كلامش روش پارسايان و شيوه خدا پرستان از دنيا بريده را داشته باشد ؟ [ 5 401 ]

-----------
( 1 ) قرض يا قرظ : صمغ عربى كه به آن اقاقيا گويند و آن غير از اقاقياى معمولى است ( فرهنگ فارسى معين ) . سلم ماده‏ايست كه با آن دبّاغى مى‏كنند و پس از دباغى تفاله آن را فقط بايد دور ريخت و نفعى از آن منتظر نبود ، جلم خورده پشمهاى شتر است كه به دم قيچى مى‏ماند يا به اطراف مى‏پرد . ( مترجم )

[ 398 ]

[ 1 392 ] ما روي مثل هذا الفصل من الخطبة في مصادر أخرى :

الف « البيان و التبيين » للجاحظ :

خطبة من خطب معاوية ( ر ) . رواها شعيب بن صفوان ، و زاد فيها البقطري و غيره ، قالوا : لما حضرت معاوية الوفاة ، قال لمولى له : من بالباب ؟ قال : نفر من قريش يتباشرون بموتك . فقال :

ويحك ، و لم ؟ قال : لا أدري ، قال : فو اللّه ما لهم بعدي إلاّ الذي يسوؤهم . و أذن للناس فدخلوا ،

فحمد [ اللّه ] و اثنى عليه و أوجز ، ثمّ قال :

« أيّها النّاس ، إنّا قد أصبحنا في دهر عنود ، و زمن شديد ، يعدّ فيه المحسن مسيئا ، و يزداد فيه الظّالم عتوا ، و لا ننتفع بما علمناه ، و لا نسأل عمّا جهلناه ، و لا نتخوّف قارعة حتّى تحلّ بنا » .

و ليس في روايتي ابن قتيبة و ابن عبد ربّه تفاوت شديد ، مع روايتي نهج البلاغة و الجاحظ الّتي تحتاج إلى نقل ، و نذكر رواية ابن طلحة الشافعي ، ذيلا ، لمقدمته و ذيله مع رواية نهج البلاغة .

ب « مطالب السّؤول » لابن طلحة الشافعي :

و قال [ أمير المؤمنين ] يوما في مسجد الكوفة و عنده وجوه النّاس :

« أيّها النّاس ، إنّا قد أصبحنا في دهر عنود ، و زمن شديد ، يعدّ فيه المحسن مسيئا ، و يزداد الظّالم فيه عتوّا ، لا ننتفع بما علمنا و لا نسأل عمّا جهلنا ، و لا نتخوّف قارعة حتّى تحلّ بنا » .

[ 2 394 ] ما نقل مثل هذا الفصل في مصادر أخرى :

الف « البيان و التبيين » :

« فالنّاس على أربعة أصناف :

منهم من لا يمنعه الفساد في الأرض إلاّ مهانة نفسه و كلال حدّه و نضيض و فره ، و منهم المصلت لسيفه ، المجلب بخيله و رجله ، المعلن بسرّه . قد أشرط لذلك نفسه ، و أوبق دينه لحطام ينتهزه ، أو مقنب يقوده ، أو منبر يفرعه . و لبئس المتجر أن تراها لنفسك ثمنا ، و ممّا لك عند اللّه عوضا .

و منهم من يطلب الدّنيا بعمل الآخرة ، و لا يطلب الآخرة بعمل الدّنيا ، قد طامن من شخصه ،

و قارب من خطوه ، و شمّر من ثوبه ، و زخرف نفسه للأمانة ، و اتّخذ ستر اللّه ذريعة إلى المعصية ، » .

ب « مطالب السؤول » :

« و النّاس على أربعة أصناف :

منهم من لا يمنعه الفساد في الأرض إلاّ مهانة نفسه و كلال حدّه و نضيض و فره ، و منهم

[ 399 ]

[ 1 393 ] ترجمه روايات منابع ديگر :

الف « البيان و التبيين » نوشته جاحظ :

از خطبه‏هاى معاويه است . شعيب بن صفوان آن را روايت كرده است ، و بقطرى و ديگران چيزهايى بر آن افزوده‏اند و گفته‏اند : هنگامى كه مرگ معاويه فرا رسيد به يكى از خدمتگزاران خود گفت : چه كسانى پشت در هستند ؟ گفت : گروهى از قريش كه مرگت را به يكديگر مژده مى‏دهند .

گفت : واى بر تو ، چرا مژده ؟ گفت : نمى‏دانم . گفت : به خدا قسم پس از من كسى بر سرشان چيره شود كه به دردشان مى‏آورد . آنگاه اجازه ورود بدانان داد ، چون حاضر شدند ، خداى را سپاس گفت و او را ستود و به كوتاهى برگزار كرد ، آنگاه گفت :

مردم ، ما در روزگارى كينه‏توز و زمانه‏اى سختگير قرار داريم كه نيكوكار بدكار به شمار آيد و ستمگر بر سركشى افزايد ، از آنچه فرا گرفته‏ايم بهره نمى‏گيريم ، و از آنچه نمى‏دانيم نمى‏پرسيم ،

و بيمناك هيچ بلاى سركوب گرى نيستيم تا آنگاه كه بر سرمان فرود آيد .

در دو روايت ابن قتيبه و ابن عبد ربّه ، با دو روايت نهج البلاغه و جاحظ اختلافى كه نياز به گفتن باشد وجود ندارد . امّا روايت ابن طلحه شافعى در زير نقل مى‏شود ، زيرا در آغاز آن توضيحى مبتنى بر مسلّم بودن صدور آن از امير المؤمنين دارد و عبارتى علاوه بر روايات ديگران در پايان آورده است .

ب « مطالب السؤول » نوشته ابن طلحه شافعى :

روزى امير المؤمنين ، در حضور عده‏اى از بزرگان ، در مسجد كوفه ، گفت : . . . در اين قسمت از خطبه اختلافى در روايت نيست كه نيازمند به ترجمه باشد .

[ 2 395 ] ترجمه روايات منابع ديگر :

الف « البيان و التبيين » :

پس مردم بر چهار دسته‏اند :

برخى از ايشان را چيزى جز ضعف نفس و كندى شمشير ، و بى‏مايگى و نادارى ، از فساد در زمين باز نمى‏دارد ،

برخى ديگر شمشير كشيده ، سوار و پياده بسيجيده ، راز خود آشكار ساخته ، خود را آماده انجام هر اقدامى كرده است ، دين خود را پايمال كرده تا براى كالايى كه در اين فرصت به دست مى‏آورد ،

يا گروهى را كه فرماندهى مى‏كند ، يا منبرى كه بر آن فراز مى‏شود هيچ مانع و مهارى در ميان نباشد .

و چه پست سودائيست كه اين چيزها را بها و ارزش خود بينى ، و در برابر آنچه در پيشگاه خدا مى‏توانى داشته باشى ، جانشينى پندارى دسته‏اى ديگر اين جهان را با تلاش جهان ديگر مى‏جويند ، و به دست آوردن جهان ديگر را از راه اين جهان نمى‏پويند ، لذا شخصيت خود را در اين راه پست كرده ، گام كوچك بردارد ، و دامن جامه فرا آرد ، و خود را براى امين نشان دادن نيك بيارايد ، و پرده پوشنده خدايى را پلّكانى ساخته به سوى نافرمانى پروردگار گام گذارد ،

ب « مطالب السؤول » :

در روايت مطالب السؤول ، با اين بخش از خطبه ، تفاوت چندانى كه نياز به ترجمه داشته

[ 400 ]

[ 2 394 ] المصلت بسيفه ، المعلن بشرّه ، و المجلب بخيله و رجله ، قد اهلك نفسه ، و أوبق دينه لحطام يتنزه ، أو مقنب يقوده ، أو منبر يفرعه . و لبئس المتجر أن ترى الدّنيا لنفسك ثمنا ، و ممّا لك عند اللّه عوضا .

و منهم من يطلب الدّنيا بعمل الآخرة ، و لا يطلب الآخرة بعمل الدّنيا ، قد طامن من شخصه ،

و قارب من خطوه ، و شمّر من ثوبه ، و زخرف نفسه للأمانة ، و اتّخذ ستر اللّه ذريعة إلى المعصية ، » .

[ 3 394 ] ما روي مثل هذا الفصل في مصادر أخرى :

الف « البيان و التبيين » :

« و منهم من أقعده عن طلب الملك ضؤولة نفسه ، و انقطاع من سببه ، فقصرت به الحال عن أمله ، فتحلّى باسم القناعة ، و تزيّن بلباس الزّهادة ، و ليس من ذلك في مراح و لا مغدى .

و بقي رجال غضّ أبصارهم ذكر المرجع ، و أراق دموعهم خوف المحشر ، فهم بين شريد نادّ ،

و خائف منقمع و ساكت مكعوم ، و داع مخلص ، و موجع ثكلان . قد أخملتهم التّقيّة ، و شملتهم الذّلّة ، فهم في بحر أجاج : أفواههم ضامزة ، و قلوبهم قرحة ، و قد وعظوا حتّى ملّوا ، و قهروا حتّى ذلّوا ، و قتلوا حتّى قلوّا » .

ب « مطالب السؤول » :

و منهم من أقعده عن طلب الملك ضؤولة نفسه . . . . ( رواية ابن طلحة تنطبق في هذا الفصل ، مع رواية السيّد في نهج البلاغة ، إلاّ في الكلمات التالية ) :

و ساكت معكوم . . . و قلوبهم فرحة . . . قد وعظوا حتى ملّوا و قهروا حتّى قلوا .

و لعلّ هذا الاختلاف كان من سهو قلم الكتّاب ، أو من اختلاف مصدرين .

[ 4 396 ] ما روي مثل هذا الفصل في مصادر أخرى :

الف « البيان و التبيين » :

« فلتكن الدّنيا في عيونكم أصغر من حثالة القرظ ، و قراضة الجلمين ، و اتّعظوا بمن كان قبلكم قبل أن يتّعظ بكم من يأتي بعدكم ، فأرفضوها ذميمة ، فإنّها رفضت من كان أشغف بها منكم » .

ب « مطالب السؤول » :

« فلتكن الدّنيا أصغر عندكم من حثالة القرظ ، و قراضة الجلم ، و اتّعظوا بمن كان قبلكم قبل أن يتّعظ بكم من بعدكم ، و ارفضوها ذميمة ، فإنّها رفضت من كان أشغف بها منكم . فياما أغرّ جداعها مرضعة ، و ياما أضرّ نكالها فاطمة » .

( كتاب مطالب السؤول في مناقب آل الرسول ، لكمال الدين ابو سالم محمّد بن طلحة بن الحسن

[ 401 ]

[ 2 395 ] باشد ، وجود ندارد .

[ 3 395 ] ترجمه روايات منابع ديگر :

الف « البيان و التبيين » :

و دسته‏اى ديگر از ايشان را پستى خويش و ناتوانى وجود ، و نداشتن ابزار ، از رياست طلبى و قدرت پرستى باز داشته چنين حالتى دست وى را از رسيدن به آرزو كوتاه كرده است ، در نتيجه ، خود را به نام خرسندى مى‏آرايد ، و به پوشش پارسايى زينت مى‏بخشد ، در حالى كه نه با خرسندى شبى را به پايان رسانده نه با پارسايى روزى را به سر برده است .

از اين چهار دسته افراد دنيا پرست كه بگذريم ، مردانى مى‏مانند كه ياد بازگشت به روز بازپسين چشمهايشان را از هر چيزى فرو پوشانيده ، بيم روز محشر اشك از ديدگانشان روان ساخته است ،

اينان به گونه‏هاى مختلفى هستند : از پراكنده تنها گرفته تا ترسان در گوشه‏اى خزيده و خاموش دهان بسته ، فراخواننده يكتوى و دردمند عزيز از دست رفته . پرواپيشگى به پژمردگى و گمناميشان انداخته ، و خوارى ( در برابر ضد ارزشهاى حاكم و عزيز ) همه را در بر گرفته است ، اينان در دريايى شور فرو افتاده‏اند و دهان از آب شورمزه بسته‏اند و دلهايشان از زخمها ريش است . آن قدر به پند و آموزش دست زدند تا خود از بى‏اعتنايى ديگران به ستوه آمدند ، و به اندازه‏اى مقهور و مورد خشم و آزار ديگران واقع شدند تا به خوارى دچار گرديدند ، و كشته شدند تا به كاستى افتادند .

ب « مطالب السؤول » :

اختلاف روايت مطالب السؤول ناچيز است و به نظر مى‏رسد برخى از اختلافات ناشى از اشتباه نسخه برداران باشد .

[ 4 397 ] ترجمه روايات ديگر :

الف « البيان و التبيين » :

پس چنين جهانى بايد در چشمان شما پست‏تر از تفاله‏هاى دور ريختنى برگ سلم و خرده پشمهاى دم قيچى جلم [ جلم يك تيغه قيچى و جلمين دو تيغه آن را گويند ] باشد ، از شيوه حركت و سر نوشت گذشتگان پيش از خود آموزش ببينيد ، پيش از آنكه آيندگان با انديشيدن در سر نوشت شما پند آموزند . پس بهره‏هاى اين جهان را به نكوهيدگى دور بيندازيد ، زيرا دنيا كسانى را كه از شما بدان شيفته‏تر بودند ، به دور انداخت .

ب « مطالب السؤول » :

پس چنين جهانى بايد در چشمان شما بى‏ارزشتر از تفاله‏هاى دور ريختنى برگ سلم و خرده پشمهاى دم قيچى جلم باشد . از سرنوشت گذشتگان خود آموزش ببينيد ، پيش از آنكه پسينيان با انديشيدن در سرنوشت شما پند گيرند ، دنيا را به نكوهيدگى به دور اندازيد ، زيرا از شما به خود شيفته‏تر را دنيا به دور انداخت . مادرى است كه شير دادنش فريبكارى است ، و از شير گرفتنش شكنجه‏اى زيان‏آور و فرزند آزارى است

[ 5 397 ] در هيچ يك از منابع ديگر كه در مقدمه ذكر شد ، توضيح بالا ديده نمى‏شود ، و تنها جاحظ چنين توضيحى مى‏دهد و سيّد رضى آن را در نهج البلاغه نقل كرده است . توضيح جاحظ بدين شرح است :

[ 402 ]

[ 4 396 ] ابن محمّد الشافعي رحمه اللّه ، من نسخته المخطوطة ، ورق 54 ) إنفرد هذا الكتاب بمقدمة هذه الخطبة أن يصرّح بأنّ هذه الخطبة من أمير المؤمنين قالها في مسجد الكوفة و عنده وجوه النّاس ، و بآخرها أن اضاف جملتين على ذيلها .

[ 5 396 ] ما وجد هذا الإيضاح في أيّ مصدر آخر غير نهج البلاغة ، و السيّد الرضي اتّخذه من « البيان و التبيين » و اضاف عليه رأيه الشخصي . و ايضاح الجاحظ في كتابه « البيان و التبيين » كما يلي :

و في هذه الخطبة أبقاك اللّه ضروب من العجب :

« منها أنّ الكلام لا يشبه السّبب الّذي من أجله دعاهم معاوية ، و منها أنّ هذا المذهب في تصنيف النّاس ، و في الإخبار عمّا هم عليه من القهر و الإذلال ، و من التّقيّة و الخوف ، أشبه بكلام عليّ ، رضي اللّه عنه ، و معانيه و حاله منه بحال معاوية ،

و منها أنّا لم نجد معاوية ، في حال من الحالات ، يسلك ، في كلامه ، مسلك الزّهاد ، و لا يذهب مذاهب العبّاد .

و إنّما نكتب لكم و نخبر بما سمعناه . و اللّه أعلم بأصحاب الأخبار ، و بكثير منهم » . ( ج 2 ،

ص 71 )

[ 403 ]

[ 5 397 ] خدا ترا پايدار نگه داراد ، در اين خطبه چند نكته شگفت انگيز هست :

يكى آنكه آهنگ سخن با منظورى كه معاويه در دعوت افراد داشت همخوان نيست ،

ديگر اينكه شيوه دسته بندى مردم ، و خبر دادن از حالات گوناگون مردم از گرايش به چيره شدن و به خوارى كشانيدن ديگران ، و پروا پيشگى و ترس ، به سخن على ، رضى اللّه عنه ، ماننده‏تر و به هدفها و حالات او بيشتر هماهنگ است تا به حالات معاويه ،

نكته آخر اينكه ما هرگز معاويه را در هيچ يك از حالاتش نيافته‏ايم كه در سخن گفتن راه از جهان بريدگان پويد و به شيوه عابدان سخن گويد .

تنها بدان جهت اين سخن را آورديم كه آنرا برايتان بنگاريم ، و شما را بدانچه شنيده‏ايم آگاه سازيم . و اين تنها خدا است كه به گزارشگران و بسيارى از آنان ، از هر كس داناتر است .

[ 405404 ]

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation