بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب پرتوی از نهج البلاغه,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest -
     index - پرتوى از نهج البلاغه
     kh0001 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0002 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0003 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0004 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0005 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0006 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0007 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0008 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0009 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0010 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0011 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0012 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0013 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0014 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0015 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0016 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0017 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0018 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0019 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0020 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0021 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0022 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0023 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0024 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0025 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0026 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0027 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0028 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0029 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0030 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0031 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0032 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0033 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0034 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0035 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0036 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0037 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0038 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0039 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0040 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0041 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0042 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0043 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0044 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0045 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0046 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0047 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0048 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0049 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0050 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0051 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0052 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0053 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0054 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0055 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0056 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0057 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0058 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0059 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0060 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0061 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0062 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0063 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0064 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0065 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0066 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0067 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0068 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0069 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0070 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0071 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0072 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0073 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0074 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0075 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0076 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0077 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0078 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0079 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0080 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0081 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0082 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0083 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0084 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0085 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0086 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0087 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0088 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0089 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0090 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0091 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0092 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0093 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0094 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0095 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0096 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0097 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0098 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0099 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0100 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0101 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0102 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0103 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0104 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0105 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0106 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0107 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0108 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0109 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0110 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0111 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0112 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0113 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0114 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0115 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0116 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0117 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0118 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0119 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0120 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0121 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0122 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0123 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0124 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0125 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0126 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0127 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0128 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0129 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0130 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0131 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0132 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0133 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0134 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0135 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0136 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0137 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0138 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0139 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0140 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0141 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0142 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0143 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0144 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0145 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0146 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0147 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0148 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0149 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0150 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0151 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0152 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0153 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0154 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0155 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0156 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0157 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0158 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0159 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0160 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0161 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0162 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0163 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0164 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0165 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0166 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0167 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0168 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0169 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0170 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0171 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0172 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0173 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0174 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0175 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0176 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0177 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0178 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0179 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0180 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0181 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0182 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0183 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0184 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0185 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0186 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0187 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0188 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0189 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0190 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0191 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0192 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0193 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0194 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0195 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0196 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0197 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0198 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0199 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0200 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0201 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0202 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0203 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0204 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0205 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0206 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0207 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0208 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0209 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0210 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0211 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0212 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0213 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0214 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0215 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0216 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0217 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0218 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0219 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0220 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0221 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0222 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0223 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0224 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0225 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0226 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0227 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0228 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0229 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0230 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0231 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0232 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0233 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0234 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0235 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0236 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0237 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0238 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0239 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0240 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0241 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0242 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0243 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0244 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0245 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0246 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0247 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0248 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0249 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0250 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0251 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0252 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0253 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0254 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0255 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0256 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0257 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0258 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0259 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0260 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0261 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0262 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0263 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0264 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0265 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0266 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0267 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0268 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0269 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0270 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0271 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0272 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0273 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0274 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0275 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0276 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0277 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0278 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0279 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0280 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0281 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0282 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0283 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0284 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0285 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0286 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0287 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0288 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0289 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0290 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0291 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0292 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0293 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0294 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0295 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0296 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0297 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0298 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0299 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0300 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0301 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0302 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0303 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0304 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0305 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0306 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0307 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0308 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0309 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0310 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0311 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0312 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0313 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0314 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0315 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0316 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0317 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0318 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0319 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0320 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0321 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0322 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0323 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0324 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0325 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0326 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0327 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0328 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0329 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0330 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0331 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0332 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0333 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0334 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0335 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0336 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0337 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0338 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0339 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0340 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0341 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0342 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0343 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0344 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0345 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0346 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0347 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0348 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0349 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0350 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0351 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0352 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0353 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0354 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0355 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0356 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0357 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0358 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0359 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0360 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0361 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0362 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0363 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0364 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0365 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0366 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0367 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0368 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0369 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0370 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0371 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0372 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0373 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0374 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0375 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0376 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0377 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0378 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0379 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0380 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0381 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0382 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0383 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0384 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0385 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0386 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0387 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0388 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0389 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0390 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0391 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0392 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0393 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0394 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0395 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0396 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0397 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0398 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0399 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0400 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0401 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0402 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0403 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0404 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0405 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0406 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0407 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0408 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0409 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0410 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0411 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0412 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0413 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0414 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0415 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0416 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0417 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0418 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0419 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0420 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0421 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0422 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0423 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0424 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0425 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0426 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0427 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0428 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0429 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0430 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0431 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0432 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0433 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0434 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0435 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0436 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0437 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0438 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0439 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0440 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0441 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0442 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0443 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0444 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0445 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0446 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0447 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0448 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0449 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0450 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0451 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0452 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0453 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0454 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0455 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0456 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0457 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0458 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0459 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0460 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0461 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0462 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0463 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0464 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0465 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0466 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0467 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0468 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0469 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0470 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0471 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0472 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0473 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0474 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0475 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0476 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0477 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0478 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0479 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0480 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0481 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0482 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0483 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0484 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0485 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0486 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0487 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0488 - پرتوى از نهج البلاغه
 

 

 
 

1 عدم أهليّة المتصدّي للحكم بين الأمّة

إنّ أبغض الخلائق إلى اللّه رجلان :

رجل و كله اللّه إلى نفسه ، فهو جائر عن قصد السّبيل ، مشغوف بكلام بدعة و دعاء ضلالة ، فهو في فتنة لمن افتتن به ، ضالّ عن هدى من كان قبله ،

مضلّ لمن اقتدى به في حياته و بعد وفاته ، حمّال خطايا غيره ، رهن بخطيئته . [ 1 244 ] ( 1 ) 2 موقف الجهّال من القرآن لمصالحهم الشّخصيّة

و رجل قمش جهلا ، موضع في جهّال الأمّة ، عاد في أغباش الفتنة ، عم بما في عقد الهدنة . قد سمّاه أشباه النّاس عالما و ليس به ، بكّر فاستكثر من جمع ما قلّ منه خير ممّا كثر ، حتّى إذا ارتوى من آجن ، و اكتنز من غير طائل . ( 2 )

[ 241 ]

17 ناشايستگى و از جمله سخنان آن حضرت است درباره كسى كه بدون شايستگى ، حكومت ( قضاوت ) در ميان امّت را به گردن مى‏گيرد 1 شايسته نبودن براى به گردن گرفتن قضاوت امّت

از همه آفريدگان به سوى خدا منفورتر دو كس است :

كسى كه خدا او را به خود واگذار كرده است ، چنين شخص از راه ميانه و به هدف رساننده منحرف شده ، به سخن نوظهور و فريبا سرخوش و به دعوت گمراهى سرگرم و خرسند است ، در نتيجه وى براى خود باختگان خويش فتنه و آشوب ، و خود از راه هدايت پيشينيان گمراه است ، و در زندگى و پس از مردنش براى پيروان خود گمراه كننده است ، بر پشت دارنده خطاهاى ديگران و گروگان و دست و پا بسته خطاهاى خويش است . [ 1 245 ] ( 1 ) 2 موضعگيرى سود جويانه نادانان در برابر قرآن

و دو ديگر كسى كه قماش نادانى را به بازار آورده در ميان نادانان امّت رواجش داده است ، در تاريكيهاى آشوب به سرعت پيش مى‏رود ، و از آسايش موجود در پيمان آتشبس كور است ، مردم نماهاى حيوان صفت او را دانشمند ناميده‏اند در حالى كه از دانش بهره‏اى ندارد ، بامدادان از خواب برخاسته خواستار گرداورى هر چه بيشتر چيزهائيست كه كم آن از بسيارش بهتر است ، تا اينكه از گنديده سيراب شده دانشى بى‏فايده در خود گرد مى‏آورد . ( 2 )

[ 242 ]

جلس بين النّاس قاضيا ضامنا لتخليص ما التبس على غيره ، فإن نزلت به إحدى المبهمات هيّأ لها حشوا رثّا من رأيه ثمّ قطع به ، فهو من لبس الشّبهات في مثل نسج العنكبوت : لا يدري أصاب أم أخطأ ، فإن أصاب خاف أن يكون قد أخطأ ، و إن أخطأ رجا أن يكون قد أصاب . [ 2 244 ] ( 3 ) جاهل خبّاط جهالات ، عاش ركّاب عشوات ، لم يعضّ على العلم بضرس قاطع . يذري الرّوايات إذراء الرّيح الهشيم . لا ملي‏ء ، و اللّه ، بإصدار ما ورد عليه ، و لا هو أهل لما قرّظ به ، لا يحسب العلم في شي‏ء ممّا أنكره ، و لا يرى أنّ من وراء ما بلغ منه مذهبا لغيره ، و إن أظلم عليه أمر اكتتم به لما يعلم من جهل نفسه . تصرخ من جور قضائه الدّماء و تعجّ منه المواريث . ( 4 ) إلى اللّه أشكو من معشر يعيشون جهّالا و يموتون ضلاّلا ، ليس فيهم سلعة أبور من الكتاب إذا تلي حقّ تلاوته ، و لا سلعة أنفق بيعا و لا أغلى ثمنا من الكتاب إذا حرّف عن مواضعه ، و لا عندهم أنكر من المعروف ، و لا أعرف من المنكر [ 3 246 ] ( 5 )

[ 243 ]

در ميان به عنوان قاضى نشسته مدعى شايسته بودن براى روشن كردن و صدور احكامى است كه براى ديگران به هم در آميخته باعث اشتباه آنان مى‏گردد ، اگر امر مبهم و مشتبهى بدو روى آرد بافته‏هاى بى‏تار و پودى از فكر خود برايش فراهم ساخته با قاطعيت بدان رأى مى‏دهد ، چنين شخصى از نظر گرفتارى در شبهه‏ها چون مگس گرفتار در تارهاى بافته عنكبوت است : نمى‏داند درست رأى داده است يا نادرست ، اگر اتفاقا درست رأى داده است بيم آن دارد كه به خطا رفته باشد ، و اگر اشتباه كرده است اميد آن دارد كه راه درست پيموده باشد . [ 2 245 ] ( 3 ) نادانى است فرو غلتيده در نادانيها ، شب كورى است سوار بر امواج تيرگيها ،

دندان محكمى به دانش نزده كه آن را نيك دريابد . همچون بادى كه خاشاك را مى‏پراكند به پراكندن روايات سرگرم است . به خدا سوگند نه آنچنان از دانش سرشار است كه سؤال طرح شده را به خوبى پاسخ دهد ، و نه شايسته ستايشهايى است كه نثار او مى‏گردد . هر چه را نشناخته است فاقد دانش به شمار مى‏آورد ، و در فراسوى مرز دانش خود راه و روشى علمى براى كسى نمى‏بيند . اگر مطلبى برايش تيره شد ،

به علت جهلى كه در خود مى‏بيند ، به پنهان ماندنش مى‏كوشد . از بيداد داوريش خونها به فغان آيند و مرده ريگها به شيون گرايند . ( 4 ) به خدا شكوه از دست گروهى برم كه نادان زيند و گمراه ميرند ، در ميان اينان هيچ كالايى بى ارجتر از كتاب خدا نيست آنگاه كه به شايستگى تلاوت گردد ، و براى خريد هيچ كالايى بيشتر از آن هزينه نسازند و بهايى سنگينتر از كتاب خدا نپردازند در موقعيتى كه از جايگاه درست خود كنار زده شود ، و نه از كارهاى معروف و به نيكى شناخته شده در نزد اينان ناپسنديده‏ترى وجود دارد ، و نه از كارهاى ناپسند چيزى را پسنديده‏تر به شمار آورند [ 3 247 ] ( 5 )

[ 244 ]

[ 1 240 ] ما جاء مثل هذا الكلام في مصادر أخرى :

الف « تاريخ » :

قال اليعقوبي ( ره ) : و قضى أمير المؤمنين عليه السّلام على رجل بقضيّة ، فقال الرجل : يا أمير المؤمنين قضيت عليّ بقضيّة هلك فيها مالي و ضاع فيها عيالي . فغضب أمير المؤمنين عليه السّلام حتى استبان الغضب في وجهه ، فقال : يا قنبر ناد في الناس : الصلاة جامعة . فاجتمع الناس ، فرقى أمير المؤمنين عليه السّلام المنبر ، فحمد اللّه و أثنى عليه ثم قال :

« أمّا بعد فذمّتي رهينة و أنا به زعيم . . . إنّ من أبغض خلق اللّه إلى اللّه لعبد و كله اللّه إلى نفسه جائرا عن قصد السّبيل ، مشغوفا بكلام بدعة . قد قمس في أشباهه من النّاس عشواء ، غارّا بأغباش الفتنة ، قد لهج فيها بالصّوم و الصّلوة ، فهو فتنة على من اتّبعه . . . » .

ب « أصول الكافي » للكليني ( ره ) :

6 محمّد بن يحيى ، عن بعض أصحابه ، و عليّ بن إبراهيم عن أبيه ، عن هارون بن مسلم ،

عن مسعدة بن صدقة ، عن أبي عبد اللّه عليه السّلام ، و عليّ بن إبراهيم ، عن أبيه ، عن ابن محبوب رفعه ، عن أمير المؤمنين عليه السّلام أنّه قال :

« إنّ من أبغض الخلق إلى اللّه ، عزّ و جلّ ، لرجلين : رجل و كله اللّه إلى نفسه ، فهو جائر عن قصد السّبيل ، مشغوف بكلام بدعة ، قد لهج بالصّوم و الصّلاة ، فهو فتنة لمن افتتن به . ضالّ عن هدي من كان قبله ، مضلّ لمن اقتدى به في حياته و بعد موته ، حمّال خطايا غيره ، رهن بخطيئته » .

[ 2 242 ] ما جاء في مصادر أخرى يشبه هذه الفقرة :

الف « تاريخ اليعقوبي » :

« قد سمّاه أشباه النّاس عالما و لم يغن فيه يوما سالما ، بكّر فاستكثر ممّا قلّ منه فهو خير ممّا كثر ، حتّى إذا ارتوى من آجن ، و أكثر من غير طائل ، جلس بين النّاس قاضيا ضامنا بتخليص ما التبس على غيره ، إن قايس شيئا بشي‏ء لم يكذب نفسه ، و إن التبس عليه كتمه من نفسه لكي لا يقال لا يعلم » .

ب « اصول الكافي » :

« و رجل قمش جهلا في جهّال النّاس ، عان بأغباش الفتنة . قد سمّاه أشباه النّاس عالما و لم يغن فيه يوما سالما ، بكّر فاستكثر ، ما قلّ منه خير ممّا كثر ، حتّى إذا ارتوى من آجن و اكتنز من غير طائل ،

جلس بين النّاس قاضيا ضامنا لتخليص ما التبس على غيره ، و خالف قاضيا سبقه ، لم يأمن أن ينقض حكمه من يأتي بعده ، كفعله بمن كان قبله ، و إن نزلت به إحدى المبهمات المعضلات هيّأ لها حشوا من رأيه ، ثمّ قطع به ، فهو من لبس الشّبهات في مثل غزل العنكبوت ، لا يدري أصاب أم أخطأ .

[ 245 ]

[ 1 241 ] ترجمه روايات شبيه به اين قطعه از سخن امير المؤمنين كه در منابع ديگر نقل شده است :

الف « تاريخ يعقوبى » :

يعقوبى ، رحمة اللّه عليه ، گويد : امير المؤمنين عليه السلام عليه شخصى حكمى كرد ، آن شخص گفت : يا امير المؤمنين حكمى درباره‏ام كردى كه با آن حكم دارائيم نابود و خانواده‏ام بيچاره شدند . لذا امير المؤمنين از اين سخن به خشم آمد بطورى كه آثار خشم در چهره‏اش نمايان گرديد ،

پس گفت : قنبر مردم را به مسجد بخوان ، چون مردم همه جمع شدند ، امير المؤمنين عليه السلام بر منبر فراز شده سپاس خداى را به جاى آورد و بر او ستايش فرستاد و آنگاه گفت :

امّا بعد ، خود در گرو تعهد خويشم و ضامن درستى گفته‏ام . . . بدون شك از ميان آفريدگان از همه كس به سوى خدا منفورتر هراينه بنده‏ايست كه خدا او را به خود واگذاشته در نتيجه از حركت در راه ميانه و به هدف رساننده منحرف است ، به گفته نو ظهور دل بسته است . در ميان افراد همانند خود كوركورانه فرو رفته ، در تيرگى فتنه و آشوب به فريفتن مشغول مى‏باشد ، در ميان اين مردم فريب خورده به روزه و نماز سخت آزمندى نشان مى‏دهد ، و در نتيجه با ظاهرى صالح پيروان خود را به فتنه و آشوب مى‏افكند . . .

ب « اصول كافى » :

6 محمّد بن يحيى ، از قول يكى از شيوخ خود ، و از على بن ابراهيم و او از پدرش نقل مى‏كند ، و او از هارون بن مسلم ، از مسعدة بن صدقه ، و او از ابى عبد اللّه عليه السلام روايت مى‏كنند ، و به طريق ديگر على بن ابراهيم از قول پدرش و او از ابن محبوب نقل مى‏كند كه وى حديث را همچنان با سلسله سند تا امير المؤمنين بالا مى‏برد كه او گفت :

بيگمان از همه آفريدگان منفورتر به سوى خداى عزّ و جلّ ، دو شخص است : شخصى كه خدا او را به خود واگذار كرده است ، در نتيجه وى از راه ميانه و به هدف رساننده منحرف است ، به سخن نوظهور دلخوش مى‏باشد . به روزه و نماز سخت آزمند است ، و با ظاهرى شايان شيفتگان خويش را به فتنه افكنده است . از هدايت راهنمايان پيش از خود گمراه است ، و در زندگى و پس از مرگش براى آنكس كه پيروى او كرده گمراه كننده است ، بر پشت دارنده خطاهاى ديگرى ، و در گرو اشتباهات خويش دست و پايش بسته است .

[ 2 243 ] ترجمه روايات شبيه به قطعه بالا كه در منابع ديگر نقل شده است :

الف « تاريخ يعقوبى » :

مردم نماها او را دانشمند ناميده‏اند در حالى كه در يك روز كامل هم از دانش بى‏نياز و بهره‏مند نشده است ، بامدادان از خواب برخاسته افزونى خواسته كه هر چه كم آن از بيش آن بهتر است ،

همين كه از گنديده لجنى خود را سيراب كرد ، و از مطالب ناسودمند بيشتر به دست آورد ، به عنوان قاضى در ميان مردم نشسته خود را براى صدور حكمى شايسته و لايق مى‏داند كه براى ديگران به هم در آميخته به اشتباه افتاده‏اند ، اگر چيزى را با چيز ديگر بسنجد خود را دروغگو ندانسته است ، و اگر حكمى را به روشنى نداند آن را از خود پنهان مى‏دارد تا نگويند كه چيزى نمى‏داند .

ب روايت « اصول كافى » :

و شخصى كه كالاى نادانى را از هر سو گرد آورده در بازار مردم نادان عرضه مى‏دارد ، خود دچار

[ 246 ]

[ 2 242 ] لا يحسب العلم في شي‏ء ممّا أنكر ، و لا يرى أنّ وراء ما بلغ فيه مذهبا . إن قاس شيئا بشي‏ء لم يكذّب نظره ، و إن أظلم عليه أمر اكتتم به ، لما يعلم من جهل نفسه ، لكيلا يقال له : لا يعلم » .

[ 3 242 ] ما نقل في مصادر أخرى يشبه هذه الفقرة :

الف « تاريخ اليعقوبي » :

« فلاملي‏ء و اللّه بإصدار ما ورد عليه ، و لا هو أهل بما قرّظ به من حسن . مفتاح عشوات ، خبّاط جهالات ، لا يعتذر ممّا لا يعلم فيسلم ، و لا يعرض في العلم ببصيرة . يذرو الرّوايات ذرو الرّيح الهشيم . تصرخ منه الدّماء ، و تبكي منه المواريث ، و يستحلّ بقضائه الفرج الحرام ، و يحرّم بمرضاته الفرج الحلال . . . » . ( ج 2 ، ص 187 ) .

ب « أصول الكافي » :

« ثمّ جسر فقضى ، فهو مفتاح عشوات ، ركّاب شبهات ، خبّاط جهالات . لا يعتذر ممّا لا يعلم فيسلم ، و لا يعضّ في العلم بضرس قاطع فيغنم . يذري الرّوايات ذرو الرّيح الهشيم . تبكي منه المواريث ، و تصرخ منه الدّماء ، يستحلّ بقضائه الفرج الحلال . لا ملي‏ء بإصدار ما عليه ورد ، و لا هو أهل لما منه فرط من ادّعائه علم الحقّ » . ( ج 1 ، كتاب فضل العلم ، باب البدع و الرأي و المقاييس ، حديث 6 ، ص 71 ) .

[ 247 ]

[ 2 243 ] تيرگيهاى فتنه است . مردم نماها او را دانشمند ناميده‏اند در حالى كه يك روز كامل هم از دانش بى‏نياز و بهره‏مند نشده است ، بامدادان كه از خواب برخاسته چيزهاى زيادى را عرضه مى‏كند كه كمش از بيش آن بهتر است ، چون از گنديده لجنى خود را سيراب و از مطالب ناسودمندى ذخيره كرد ، به عنوان قاضى در ميان مردم نشسته مدّعى شايسته بودن براى صدور حكمى خود را مى‏داند كه براى ديگرى روشن نبوده دچار اشتباه شده است ، و در اين داورى با قاضى پيش از خود مخالفت مى‏كند ، در عين حال اطمينان ندارد كه قاضى بعد از او حكمش را نقض نكند ، همانگونه كه خود با حكم پيشين عمل كرده است ، و اگر يكى از مسايل و احكام مبهم و پيچيده برايش پيش بيايد از آراء بى‏مغز خود حكمى برايش آماده ساخته كه با قاطعيت صادر مى‏كند ، لذا چنين شخصى از جهت افتادن در اشتباهات همچون مگس گرفتار در تارهاى عنكبوت است ، ( يا آراء سست و اشتباه او همچون تار عنكبوت سست است ) ، نمى‏داند حكمى كه داده درست است يا به خطا رفته است . هر مورد را كه نمى‏پسندد دانشى براى آن به شمار نمى‏آورد ، و فراسوى آنچه خود دادرسى كرده نظر و آيينى نمى‏بيند . اگر چيزى را با چيزى سنجيد نظر خود را دروغ ندانسته است ، و اگر امرى برايش روشن نبود به علت اطلاع از نادانى خود آن را پنهان مى‏دارد ، تا نگويند كه چيزى نمى‏داند .

[ 3 243 ] ترجمه روايات ديگر :

الف « تاريخ يعقوبى » :

به خدا سوگند نه آن چنان سر چشمه دانش او سرشار است كه چون ذهنى تهى خواستار رفع مشكلش گردد بتواند آن را با زلال علمش پر كرده برگرداند ، و نه شايسته ستايش براى كار نيكى است كه به او نسبت داده مى‏شود . عملش كليد گشودن در شبكوريها و تيرگيها است ، و فرو غلتيده در نادانيها ، از آنچه نمى‏داند عذر نمى‏خواهد كه به سلامت رهد ، و با بينش و آگاهى در دانش تعمّق نكرده است ، روايات را آنچنان به هر سو مى‏پراكند كه باد خاشاك را . خونهاى ( به ناحق ريخته ) از حكمهايش به فريادند و مرده ريگهاى ( به ناحق پخش كرده ) از دستش گريان ، از قضاوتش زناشويى حرام حلال شمرده مى‏شود ، و با رضايت خاطر او زناشويى حلال حرام مى‏گردد . . .

ب « اصول كافى » :

سر انجام گستاخى كرده به قضاوت نشيند كه در نتيجه او كليد شبكوريها ، و پيوسته در حال عمل در امواج شبهه‏ها و فرو غلتيده در نادانيها است . از آنچه نمى‏داند عذر نمى‏خواهد كه بدان وسيله به سلامت رهد ، و دانش را با تعمّق در نيافته كه در نتيجه غنيمت برد . روايات را آنچنان در ميان مردم پراكند كه باد خاشاك را . مرده ريگها از او گريانند و خونهاى ( به ناحق ريخته ) از دستش به فغان ، از قضاوتش زناشويى حرام حلال به شمار آيد ، و با داورى نادرستش زناشويى حلال حرام به حساب گرفته مى‏شود . دلو سؤال از مشكلات كه به سوى چاه دانش او سرازير گردد هرگز پر آب بيرون نيايد ، و به هيچ وجه شايسته آن عنوانى نيست كه از روى سبكسرى ادعا كرده خود را دارنده علم حق مى‏داند .

[ 248 ]

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation