بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب پرتوی از نهج البلاغه,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest -
     index - پرتوى از نهج البلاغه
     kh0001 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0002 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0003 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0004 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0005 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0006 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0007 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0008 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0009 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0010 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0011 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0012 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0013 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0014 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0015 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0016 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0017 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0018 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0019 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0020 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0021 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0022 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0023 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0024 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0025 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0026 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0027 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0028 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0029 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0030 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0031 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0032 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0033 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0034 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0035 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0036 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0037 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0038 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0039 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0040 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0041 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0042 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0043 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0044 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0045 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0046 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0047 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0048 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0049 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0050 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0051 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0052 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0053 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0054 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0055 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0056 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0057 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0058 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0059 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0060 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0061 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0062 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0063 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0064 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0065 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0066 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0067 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0068 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0069 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0070 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0071 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0072 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0073 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0074 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0075 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0076 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0077 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0078 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0079 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0080 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0081 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0082 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0083 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0084 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0085 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0086 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0087 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0088 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0089 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0090 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0091 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0092 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0093 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0094 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0095 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0096 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0097 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0098 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0099 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0100 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0101 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0102 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0103 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0104 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0105 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0106 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0107 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0108 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0109 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0110 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0111 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0112 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0113 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0114 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0115 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0116 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0117 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0118 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0119 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0120 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0121 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0122 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0123 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0124 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0125 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0126 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0127 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0128 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0129 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0130 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0131 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0132 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0133 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0134 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0135 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0136 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0137 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0138 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0139 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0140 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0141 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0142 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0143 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0144 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0145 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0146 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0147 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0148 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0149 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0150 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0151 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0152 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0153 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0154 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0155 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0156 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0157 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0158 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0159 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0160 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0161 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0162 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0163 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0164 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0165 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0166 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0167 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0168 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0169 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0170 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0171 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0172 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0173 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0174 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0175 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0176 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0177 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0178 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0179 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0180 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0181 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0182 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0183 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0184 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0185 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0186 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0187 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0188 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0189 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0190 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0191 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0192 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0193 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0194 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0195 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0196 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0197 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0198 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0199 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0200 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0201 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0202 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0203 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0204 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0205 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0206 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0207 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0208 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0209 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0210 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0211 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0212 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0213 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0214 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0215 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0216 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0217 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0218 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0219 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0220 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0221 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0222 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0223 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0224 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0225 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0226 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0227 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0228 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0229 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0230 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0231 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0232 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0233 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0234 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0235 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0236 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0237 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0238 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0239 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0240 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0241 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0242 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0243 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0244 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0245 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0246 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0247 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0248 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0249 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0250 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0251 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0252 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0253 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0254 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0255 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0256 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0257 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0258 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0259 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0260 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0261 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0262 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0263 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0264 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0265 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0266 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0267 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0268 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0269 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0270 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0271 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0272 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0273 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0274 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0275 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0276 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0277 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0278 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0279 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0280 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0281 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0282 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0283 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0284 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0285 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0286 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0287 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0288 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0289 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0290 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0291 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0292 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0293 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0294 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0295 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0296 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0297 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0298 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0299 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0300 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0301 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0302 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0303 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0304 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0305 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0306 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0307 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0308 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0309 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0310 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0311 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0312 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0313 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0314 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0315 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0316 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0317 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0318 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0319 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0320 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0321 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0322 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0323 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0324 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0325 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0326 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0327 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0328 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0329 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0330 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0331 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0332 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0333 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0334 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0335 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0336 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0337 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0338 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0339 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0340 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0341 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0342 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0343 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0344 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0345 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0346 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0347 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0348 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0349 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0350 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0351 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0352 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0353 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0354 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0355 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0356 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0357 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0358 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0359 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0360 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0361 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0362 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0363 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0364 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0365 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0366 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0367 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0368 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0369 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0370 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0371 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0372 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0373 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0374 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0375 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0376 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0377 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0378 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0379 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0380 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0381 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0382 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0383 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0384 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0385 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0386 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0387 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0388 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0389 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0390 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0391 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0392 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0393 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0394 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0395 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0396 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0397 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0398 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0399 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0400 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0401 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0402 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0403 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0404 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0405 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0406 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0407 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0408 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0409 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0410 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0411 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0412 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0413 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0414 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0415 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0416 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0417 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0418 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0419 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0420 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0421 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0422 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0423 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0424 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0425 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0426 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0427 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0428 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0429 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0430 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0431 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0432 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0433 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0434 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0435 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0436 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0437 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0438 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0439 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0440 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0441 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0442 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0443 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0444 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0445 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0446 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0447 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0448 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0449 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0450 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0451 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0452 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0453 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0454 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0455 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0456 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0457 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0458 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0459 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0460 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0461 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0462 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0463 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0464 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0465 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0466 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0467 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0468 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0469 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0470 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0471 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0472 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0473 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0474 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0475 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0476 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0477 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0478 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0479 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0480 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0481 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0482 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0483 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0484 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0485 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0486 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0487 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0488 - پرتوى از نهج البلاغه
 

 

 
 

6 التّقوى تجري القيم الإنسانيّة و تقيم المجتمع

من أبدى صفحته للحقّ هلك عند جهلة النّاس ، و كفى بالمرء جهلا ألاّ يعرف قدره . لا يهلك على التّقوى سنخ أصل ، و لا يظمأ عليه زرع قوم ،

فاستتروا في بيوتكم ، و أصلحوا ذات بينكم ، و التّوبة من ورائكم . و لا يحمد حامد إلاّ ربّه ، و لا يلم لائم إلاّ نفسه . [ 5 234 ] ( 7 )

[ 231 ]

اميدوار است ، و كسى كه به غفلت و تقصير مى‏گذراند در پرتگاه آتش سرنگون شود .

راست و چپ راه حق ، كوره راه گمراهى است ، راه استوار و ميانه همان جاده ( كمال و سعادت ) است ، كتاب باقى ابدى و آثار نبوت بر اين راه پرتو افكن است ، و از همين راه است پيشرفت سنّت ، و به سوى همين مقصد است گرديدن عاقبت . ادّعا كار دين ساز را هلاكت است ، و پشت هم انداز دروغساز را دست كوتاه است . [ 4 235 ] ( 6 ) 6 شناخت ارزش انسانى بر پايه پروادارى بر پا دارنده مجتمع است آنكس كه براى ستيزه با حق ( پرده قانون را هتك كرده ) رخ نشان دهد نابود شود ، [ 5 235 ] آخرين حد جهل انسان همين است كه قدر خود را نشناسد . بر پايه راه و روش ( و حكومت ) تقوى نه شاخ و بن كسى نابود مى‏شود و نه كشتتزار قومى تشنه مى‏ماند ،

پس اينك در پرده خانه خود مستور شويد و كارهاى شخصى خانواده ( يا ميان ) خود را اصلاح كنيد ، توبه از پشت سر شما را مى‏جويد ، هيچ ستايشگرى جز پروردگار خود را نستايد ، و هيچ ملامت كننده جز خود را ملامت نكند . ( 7 )

[ 232 ]

[ 1 226 ] ما روي مثل هذه الفقرة في مصادر أخرى :

ما توجد هذه الكلمة في مصادر أخرى إلاّ في تاريخ اليعقوبي و الإرشاد للشيخ المفيد .

الف قال اليعقوبي : . . . فاجتمع الناس ، فرقى أمير المؤمنين عليه السّلام المنبر ، فحمد اللّه و أثنى عليه ثمّ قال :

« أمّا بعد فذمّتي رهينة و أنا به زعيم بجمع من صرّحت له العبر أن لا يهيج على التّقوى زرع قوم و لا يظمأ على التّقوى سنخ أصل . . . » . ( تاريخ ، ج 2 ، ص 135 ) .

ب « الإرشاد » للشيخ المفيد ( ره ) :

و من كلامه عليه السّلام في أهل البدع و من قال في الدين برأيه و خالف طريق أهل الحق في مقاله ،

ما رواه ثقات أهل النقل عند العامّة و الخاصّة ، في كلام افتتاحه :

« الحمد للّه و الصّلاة على نبيّه صلّى اللّه عليه و آله أمّا بعد : فذمّتى بما أقول رهينة و أنا به زعيم .

إنّه لا يهيج على التّقوى زرع قوم و لا يظمأ عنه سنخ أصل ، و إنّ الخير كلّه فيمن عرف قدره ، و كفى بالمرء جهلا أن لا يعرف قدره . . . » . ( الإرشاد ، ص 123 ) .

[ 2 228 ] ما نقل مثل هذه الفقرة في مصادر أخرى :

الف نقلت هذه الفقرة في « روضة الكافي » لثقة الاسلام الكليني ، ( ص 55 و 56 ، ذيل حديث 23 ، ط نجف ، 1385 ) بنصّ العبارات المنقولة في نهج البلاغة مع تفاوتين يسيرين : سوطة القدر ،

دون سوط القدر ، و سابقون دون سبّاقون .

ب توجد على هامش نسخة خطّيّة من نهج البلاغة التي كتبت بيد « أحمد بن سلمان العتايقي » في سنة 700 ، العبارة التالية :

« هذا كقول النبي صلّى اللّه عليه و آله : إنّ الزّمام قد استدار كهيئته ، يعني أقاسي من بليّتكم ما قاسى النبيّ صلّى اللّه عليه و آله ، ابتداء مبعثه » .

و هذه قطعة من خطبة النبي ، صلّى اللّه عليه و آله ، في حجّة الوداع ، راجع هناك .

[ 3 228 ] ما روي مثل هذه الكلمة في مصادر أخرى :

الف « البيان و التبيين » للجاحظ :

قال أبو عبيدة معمّر بن المثنّى : أوّل خطبة خطبها عليّ بن أبي طالب ، رحمه اللّه ، أنّه قال بعد أن حمد اللّه و أثنى عليه و صلّى على نبيّه :

« أمّا بعد فلا يرعين مرع إلاّ على نفسه . . . حقّ و باطل ، و لكلّ أهل ، و لئن أمر الباطل لقديما فعل ، و لئن قلّ الحقّ لربّما و لعلّ ما أدبر شي‏ء فاقبل ، و لئن رجعت عليكم أموركم إنّكم لسعداء ،

[ 233 ]

[ 1 227 ] ترجمه متون ديگر :

اين بخش از خطبه در هيچ منبعى جز در تاريخ يعقوبى و ارشاد شيخ مفيد يافت نمى‏شود .

الف « تاريخ يعقوبى » :

پس مردم گرد آمدند ، امير المؤمنين عليه السلام بر منبر فرا رفته خداى را سپاس گفت و بر او ستايش كرد و آنگاه گفت :

پس از سپاس و ستايش ، پس پيمان من در گرو است و خود متعهّد هستم براى كسى كه عبرتهاى آموزنده روشنگر را گرد آورد ، كشت هيچ مردمى بر پايه تقوى خشك نشود ، و ريشه هيچ درختى بر پايه تقوى تشنه نمى‏ماند . . .

ب « ارشاد » شيخ مفيد :

و از سخنان آن امام عليه السلام درباره بدعت گذاران و كسانى كه به رأى خود درباره دين سخن مى‏گويند و با روش اهل حق در گفتارشان مخالفت مى‏كنند ، سخنى است كه روايتگران مورد اطمينان عامّه و خاصّه ( سنّى و شيعه ) در ضمن كلماتى روايت كرده‏اند كه ابتداى آن چنين است :

« سپاسگزارى ويژه خدا است و درود بر پيامبرش ، صلّى اللّه عليه و آله ، و بعد از آن : پس پيمان من بدانچه مى‏گويم در گرو است و من خود در برابر آن متعهد هستم . بى گمان كشت هيچ مردمى بر پايه تقوى خشك نمى‏شود ، و ريشه هيچ درختى از تقوا تشنه نمى‏ماند ، و بدون شك همه خير در كسى است كه ارزش خود را شناخت ، و در نادانى شخص همان بس كه قدر خود را نشناسد » .

[ 2 229 ] اشاره به اخبار و اطلاعاتى است كه امير المؤمنين علاوه بر بينش دقيق و آينده نگر خود از پيامبر اكرم ، و او از منبع غيب الهى ، دريافت كرده بود . در حاشيه نسخه خطّى عتايقى كه در سال 700 ه . ق . استنساخ شده است ، يادآورى كرده كه رسول اكرم را نيز حديثى است شبيه بدين سخن و مى‏فرمايد : « زمام كار به همان وضع نخستين خود گرديده است » . آنگاه توضيح مى‏دهد كه منظور امير المؤمنين از اين سخن آنست كه من از بليّه و گرفتاريهاى شما همان سختيها را مى‏كشم كه پيغمبر ، صلّى اللّه عليه و آله ، در ابتداى بعثتش از دست شما كشيد و با آن دست به گريبان بود .

اين جمله از خطبه پيامبر اكرم در حجّة الوداع مى‏باشد . ن . ك . بدان . ( ويراستار )

[ 3 229 ] ترجمه رواياتى كه در منابع ديگر آمده است :

الف « البيان و التبيين » نوشته جاحظ :

ابو عبيده معمر بن المثنّى گويد : نخستين خطبه‏اى كه على بن ابى طالب ، رحمه اللّه ، ايراد كرد خطبه‏اى بود كه پس از سپاس پروردگار و ستايش او و درود بر پيامبرش گفت :

« امّا بعد هيچكس نبايد چيزى را زير نظر داشته باشد جز آنچه عليه خود او است . . . حقّى وجود دارد و باطلى ، و هر يك را خواستاريست ، اگر باطل فرمانروا شد از روزگار گذشته چنين بوده است ، و اگر حقّ هواداران كمى دارد ، چه بسا چنين بوده و باشد كه چنان گردد ، آنچه پشت كرده روزى روى مى‏آورد ، اگر امرتان به شما بازگشت ، بى‏گمان شما سعادتمند خواهيد بود ، و من نگران آن هستم كه شما در موقعيت ضعف ميان دو روزگار پيمبران قرار گيريد ، و وظيفه‏اى جز تلاش بر عهده ما نيست » .

[ 234 ]

[ 3 228 ] و إنّي لأخشى أن تكونوا في فترة ، و ما علينا إلاّ الإجتهاد » .

ب جاء الشطر الأول من هذه الفقرة بنصّها في « روضة الكافي » ، ( ذيل حديث 23 ) ، و ينقل شطرها الآخر على ما يلي :

( و فتحت لهم أبوابها [ الجنّة ] و وجدوا ريحها و طيبها و قيل لهم : ادخلوها بسلام آمنين ) . ألا و قد سبقني إلى هذا الأمر من لم أشركه فيه و من لم أهبه له و من ليست له منه نوبة إلاّ بنبي يبعث ، ألا و لا نبيّ بعد محمّد ( ص ) ، اشرف منه على شفا جرف‏هار فانهار به في نار جهنّم . حق و باطل ، و لكلّ أهل ، فلئن أمر الباطل لقديما فعل ، و لئن قل الحق فلربّما و لعلّ ، و لقلّما أدبر شي‏ء فاقبل ، و لئن رد عليكم أمركم أنّكم سعداء . و ما عليّ إلاّ الجهد و إنّي لأخشى أن تكونوا على فترة ملتم عنّي ميلة كنتم فيها عندي غير محمودي الرأي و لو أشاء لقلت : عفا اللّه عمّا سلف . . .

[ 4 230 ] ما نقل مثل هذه الفقرة في مصادر أخرى .

الف « البيان و التبيين » :

قال أبو عبيدة معمر بن مثّنى : أوّل خطبة خطبها علي بن أبي طالب ، رحمه اللّه ، أنّه قال بعد أن حمد اللّه و أثنى عليه و صلّى على نبيه :

« امّا بعد ، فلا يرعينّ مرع إلاّ على نفسه ، فإنّ من أرعى على غير نفسه شغل عن الجنّة و النّار أمامه . ساع مجتهد ينجو ، و طالب يرجو و مقصّر في النّار . ثلاثة و إثنان : ملك طار بجناحيه ، و نبيّ أخذ اللّه بيديه ، و لا سادس . هلك من ادّعى ، و ردي من اقتحم . فإنّ اليمين و الشمال مضلّة ،

و الوسطى الجادّة ، منهج عليه باقي الكتاب و السّنّة و آثار النّبوّة . . . » .

[ 5 230 ] ما نقل مثل هذه الفقرة في مصادر أخرى :

الف « البيان و التبيين » :

« إنّ اللّه داوى هذه الأمّة بدواءين : السّيف و السّوط ، فلا هوادة عند الإمام فيهما ، استتروا ببيوتكم و أصلحوا فيما بينكم ، و التّوبة من ورائكم . من أبدى صفحته للحقّ هلك . قد كانت لكم أمور ملتم عليّ فيها ميلة لم تكونوا عندي فيها بمحمودين و لا مصيبين . أمّا إنّي لو أشاء لقلت عفا اللّه عمّا سلف . سبق الرّجلان و قام الثّالث ، كالغراب همّته بطنه ، يا ويحه ، لو قصّ جناحاه و قطع رأسه لكان خيرا له . أنظروا فإن أنكرتم فأنكروا ، و إن عرفتم فآزروا . . . » .

ب « روضة الكافي » :

« إنّ اللّه أدّب هذه الأمّة بالسّيف و السّوط ، و ليس لأحد عند الإمام فيهما هوادة ، فاستتروا في

[ 235 ]

[ 3 229 ] ب نيمه اوّل ( 4 ) اين بخش عينا در « روضه كافى » نقل شده ، و به دنبال آن چنين آمده است :

« درهاى بهشت به رويشان باز شده بوى و خوشى آن را در مى‏يابند و بدانان گفته شود « با خوشى و آسودگى در آن در اييد » . هان كسى در اين امر بر من پيشى گرفته است كه هرگز در كار با او شركت نداشته‏ام و به هيچ روى آن را بدو نبخشيده بودم ، و كسى بود كه نوبت به دست گرفتن زمام امر را نداشت مگر پس از مبعوث شدن يك پيامبر ، كه البته پس از محمّد ( ص ) هيچ پيامبرى نخواهد آمد ، هر كس چنين ادعايى كند كه از او برتر است بر كناره پرتگاهى ويرانگر قرار گرفته بدان وسيله در آتش جهنّم سرنگون خواهد شد . حقّى است و باطلى ، و هر يك را خواستاريست ، اگر باطل فرمانروا شد از روزگار گذشته چنين بوده است و اگر حق هواداران كمى دارد ، چه بسا چنين بوده و باشد كه چنان گردد ، بيگمان كمتر چيزى است كه پشت كرده باشد و سپس روى آورد و اگر امرتان به شما برگردانيده شد بدون شك شما سعادتمند خواهيد بود ، وظيفه‏اى جز تلاش بر عهده من امرتان به شما برگردانيده شد بدون شك شما سعادتمند خواهيد بود ، وظيفه‏اى جز تلاش بر عهده من نيست ، و من نگران آن هستم كه شما در موقعيت ضعف ميان دو روزگار پيمبران قرار گرفته آن چنان از من منحرف شويد كه نظر پسنديده‏اى در نزد من نداشته باشيد ، و اگر خواستم مى‏گويم : خدا از گذشته در گذشت » .

[ 4 231 ] ترجمه روايات منابع ديگر .

الف « البيان و التبيين » :

ابو عبيده معمر بن مثنّى گويد : نخستين خطبه‏اى كه على بن ابى طالب ، رحمه اللّه ، ايراد كرد اين بود كه پس از سپاس گزاردن به درگاه خدا و ستايش او و درود فرستادن بر پيامبرش گفت :

« امّا بعد هيچ كس نبايد پاس چيزى را داشته باشد جز پاس خاطر خويش را ، زيرا آن كس كه به ديگرى دل مشغول دارد ، در حالى كه آتش در پيش روى او مى‏باشد از بهشت بازمانده است .

شتابان تلاشگرى كه نجات مى‏يابد ، خواستارى كه اميد نجات او مى‏رود و تقصير كارى كه در آتش است . اين سه شخص و دو شخص ديگر : فرشته‏اى كه با دو بال ( قدرت خدا داديش ) به پرواز در مى‏آيد ، و پيامبرى كه خدا دستهايش را گرفته است ، و حركت ششمى وجود ندارد . هر كس ادعا كرد نابود شد ، و هر شخصى خواست به اقدامى بيش از توان خود به زور و تكلّف دست زند سرنگون گرديد . پس بيگمان راست و چپ گمراهى است ، و راه ميانه جادّه به مقصد رساننده است ، و آن گشاده راهى است كه جاودانه كتاب و سنّت و آثار بر جاى مانده از پيامبر بر آن پرتو افكن است . . . » .

[ 5 231 ] همه نسخه‏هاى خطّي به اتفاق : « هلك عند جهلة الناس » نوشته‏اند . در نسخه چاپى شرح ابن ابى الحديد ( بتحقيق محمّد ابو الفضل ابراهيم ، دار احياء ، ج 1 ، ص 274 ) ، در ضمن شرح كلمات توضيح داده است كه « در برخى از روايات « هلك عند جهلة الناس » آمده و تأويل آن با يكديگر اختلاف دارد ، منظور آن حضرت به روايت نخست كه روايت درست است آنست كه هر كس آشكارا به دشمنى با حق برخيزد هلاك مى‏گردد ، و اين سخن به صورت ضرب المثل در آمده است . و مرادش ، به روايت دوم ، آنست كه هر كس روى خود را براى يارى حق نشان دهد نادانان بر او غلبه مى‏كنند ، زيرا آنان عامّه هستند و اكثريّت دارند ، و باعث هلاكت او مى‏گردد » .

در شرح ابن ميثم ( دفتر نشر الكتاب ، ج 1 ، ص 307 ) اگر چه در متن خطبه از دنباله مطلب

[ 236 ]

[ 5 230 ] بيوتكم ، و أصلحوا ذات بينكم ، و التّوبة من ورائكم . من أبدى صفحته للحقّ هلك » . ( حديث 23 ، ص 56 ) .

[ 237 ]

[ 5 231 ] ذكرى نمى‏كند ، ليكن در ضمن شرح چنين نوشته است : « قوله من أبدى صفحته للحقّ هلك [ عند جملة ( جهلة خ ) الناس ] و كفى . . . هشداريست بر اينكه شخص مصمّم و مخلص براى اظهار حق كه در برابر هر باطلى كه از نادانان سر مى‏زند مى‏ايستد و مى‏خواهد آنان را به تلخى حقّ و مشكلات هميشگى آن وادار كند ، با دست و زبانشان در معرض هلاكت قرار مى‏گيرد ، چه ، كسى از نادانان كه رنجى به او مى‏رساند و براى ريختن خونش مى‏كوشد مشخص نيستند » .

اگر چه پژوهشگر شرح ابن ابى الحديد ، روايت مشهور و منقول در نهج البلاغه را درست مى‏داند ، ليكن به قرينه اتفاق همه نسخه‏هاى خطّى نهج البلاغه و شرح‏هاى آن ، و به قرينه « لام اختصاص للحقّ ، به نظر مى‏رسد ، روايت دوم درست‏تر باشد » . ( ويراستار ) و اينك ترجمه‏هاى روايات منابع ديگر .

الف « البيان و التبيين » :

« بيگمان خدا اين امّت را با دو دارو درمان كرده است : شمشير و تازيانه ، و در نزد امام هيچ نرمش و مدارايى در اين دو وجود ندارد ، در خانه‏هايتان پنهان شويد و در ميان خود به اصلاح برخيزيد كه پذيرش توبه از پشت سر شما را فرا رسد . هر كس چهره براى حقّ نشان دهد هلاك گردد . كارهايى داشته‏ايد كه به نوعى در ضمن آنها عليه من گرايشى پيدا كرديد كه در نظر من پسنديده نبوديد و كارتان هم درست نبوده است . امّا اگر من بخواهم بگويم مى‏گويم خدا از گذشته درگذشت . آن دو شخص پيشى گرفتند و سومى به پا خاست ، همچون غراب همّتش شكمش بود ، واى بر او كه اگر بالهايش چيده و سرش قطع شده بود برايش بهتر بود . بنگريد اگر ناپسند يافتيد اعتراض كنيد ، و اگر پسنديديد به يارى و پشتيبانى برخيزيد » .

روايت روضه كافى با روايت البيان و التبيين يكى است و ترجمه عبارات آن نيز در ترجمه اين يك آمده است .

[ 238 ]

[ 239 ]

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation