بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب پرتوی از نهج البلاغه,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest -
     index - پرتوى از نهج البلاغه
     kh0001 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0002 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0003 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0004 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0005 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0006 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0007 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0008 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0009 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0010 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0011 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0012 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0013 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0014 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0015 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0016 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0017 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0018 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0019 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0020 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0021 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0022 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0023 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0024 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0025 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0026 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0027 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0028 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0029 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0030 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0031 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0032 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0033 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0034 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0035 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0036 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0037 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0038 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0039 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0040 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0041 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0042 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0043 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0044 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0045 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0046 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0047 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0048 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0049 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0050 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0051 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0052 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0053 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0054 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0055 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0056 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0057 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0058 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0059 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0060 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0061 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0062 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0063 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0064 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0065 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0066 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0067 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0068 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0069 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0070 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0071 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0072 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0073 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0074 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0075 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0076 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0077 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0078 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0079 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0080 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0081 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0082 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0083 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0084 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0085 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0086 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0087 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0088 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0089 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0090 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0091 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0092 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0093 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0094 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0095 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0096 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0097 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0098 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0099 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0100 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0101 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0102 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0103 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0104 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0105 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0106 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0107 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0108 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0109 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0110 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0111 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0112 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0113 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0114 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0115 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0116 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0117 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0118 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0119 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0120 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0121 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0122 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0123 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0124 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0125 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0126 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0127 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0128 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0129 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0130 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0131 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0132 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0133 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0134 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0135 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0136 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0137 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0138 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0139 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0140 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0141 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0142 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0143 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0144 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0145 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0146 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0147 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0148 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0149 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0150 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0151 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0152 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0153 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0154 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0155 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0156 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0157 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0158 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0159 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0160 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0161 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0162 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0163 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0164 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0165 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0166 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0167 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0168 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0169 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0170 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0171 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0172 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0173 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0174 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0175 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0176 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0177 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0178 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0179 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0180 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0181 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0182 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0183 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0184 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0185 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0186 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0187 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0188 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0189 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0190 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0191 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0192 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0193 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0194 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0195 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0196 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0197 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0198 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0199 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0200 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0201 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0202 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0203 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0204 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0205 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0206 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0207 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0208 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0209 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0210 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0211 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0212 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0213 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0214 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0215 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0216 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0217 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0218 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0219 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0220 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0221 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0222 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0223 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0224 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0225 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0226 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0227 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0228 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0229 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0230 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0231 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0232 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0233 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0234 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0235 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0236 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0237 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0238 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0239 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0240 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0241 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0242 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0243 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0244 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0245 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0246 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0247 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0248 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0249 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0250 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0251 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0252 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0253 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0254 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0255 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0256 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0257 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0258 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0259 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0260 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0261 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0262 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0263 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0264 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0265 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0266 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0267 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0268 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0269 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0270 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0271 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0272 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0273 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0274 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0275 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0276 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0277 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0278 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0279 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0280 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0281 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0282 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0283 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0284 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0285 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0286 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0287 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0288 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0289 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0290 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0291 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0292 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0293 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0294 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0295 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0296 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0297 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0298 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0299 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0300 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0301 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0302 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0303 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0304 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0305 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0306 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0307 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0308 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0309 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0310 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0311 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0312 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0313 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0314 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0315 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0316 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0317 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0318 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0319 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0320 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0321 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0322 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0323 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0324 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0325 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0326 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0327 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0328 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0329 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0330 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0331 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0332 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0333 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0334 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0335 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0336 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0337 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0338 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0339 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0340 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0341 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0342 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0343 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0344 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0345 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0346 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0347 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0348 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0349 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0350 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0351 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0352 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0353 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0354 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0355 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0356 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0357 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0358 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0359 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0360 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0361 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0362 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0363 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0364 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0365 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0366 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0367 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0368 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0369 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0370 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0371 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0372 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0373 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0374 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0375 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0376 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0377 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0378 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0379 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0380 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0381 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0382 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0383 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0384 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0385 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0386 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0387 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0388 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0389 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0390 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0391 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0392 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0393 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0394 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0395 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0396 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0397 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0398 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0399 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0400 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0401 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0402 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0403 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0404 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0405 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0406 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0407 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0408 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0409 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0410 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0411 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0412 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0413 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0414 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0415 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0416 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0417 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0418 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0419 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0420 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0421 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0422 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0423 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0424 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0425 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0426 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0427 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0428 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0429 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0430 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0431 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0432 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0433 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0434 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0435 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0436 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0437 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0438 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0439 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0440 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0441 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0442 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0443 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0444 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0445 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0446 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0447 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0448 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0449 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0450 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0451 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0452 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0453 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0454 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0455 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0456 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0457 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0458 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0459 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0460 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0461 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0462 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0463 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0464 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0465 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0466 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0467 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0468 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0469 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0470 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0471 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0472 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0473 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0474 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0475 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0476 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0477 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0478 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0479 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0480 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0481 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0482 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0483 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0484 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0485 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0486 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0487 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0488 - پرتوى از نهج البلاغه
 

 

 
 

3 الظّروف و العوامل لقبول الإمام الأمر و حقيقة الحكم في نظره

أما و الّذي فلق الحبّة و برأ النّسمة : لو لا حضور الحاضر و قيام الحجّة بوجود النّاصر ، و ما أخذ اللّه على العلماء ألاّ يقارّوا على كظّة ظالم و لا سغب مظلوم ، لألقيت حبلها على غاربها ، و لسقيت آخرها بكأس أوّلها ، و لألفيتم دنياكم هذه أزهد عندي من عفطة عنز [ 7 148 ] ( 9 ) قالوا : و قام إليه رجل من أهل السّواد عند بلوغه عليه السّلام ، إلى هذا الموضع من خطبته فناوله كتابا ، فأقبل ينظر فيه . فلمّا فرغ من قراءته قال له إبن عبّاس رحمه اللّه : يا أمير المؤمنين لو اطّردت مقالتك من حيث أفضيت .

فقال : هيهات يا بن عبّاس ، تلك شقشقة هدرت ثمّ قرّت .

قال ابن عبّاس : فو اللّه ما أسفت على كلام قطّ كأسفي على ذلك الكلام ، ألاّ يكون أمير المؤمنين عليه السّلام بلغ منه حيث أراد . [ 8 148 ] ( 10 ) [ قال الشريف ، رضي اللّه عنه ] : قوله عليه السّلام في هذه الخطبة « كراكب الصّعبة إن أشنق لها خرم و إن أسلس لها تقحّم » يريد أنّه إذا شدّد عليها في جذب الزّمام و هي تنازعه رأسها خرم أنفها ، و إن أرخى لها شيئا مع صعوبتها تقحّمت به فلم يملكها ،

يقال :

[ 141 ]

شرايط و عواملى كه باعث شد امام زمامدارى را بپذيرد و حقيقت حكومت در نظر او

آرى به حقّ آن كس كه دانه را در ميان توده خاك سرشكافت ، و به قدرتش جان از باطن جنين به جهان بتافت ، اگر حضور حاضران و بر پا شدن حجّت با اعلام وجود ناصران نبود ، و چنانچه خداوند بر دانشمندان ربّانى آگاه پيمانى سخت نگرفته بود كه در برابر پرخورى ستمگر و گرسنگى ستمرسيده هيچ آرام و قرار نگيرند ، بى‏تأمّل ريسمان مهار حكومت را بر گردنش مى‏انداختم و با همان جام نخست آخرش را هم سيراب مى‏كردم . و بى گمان خوب دريافته‏ايد كه اين دنياى شما نزد من بى‏ارج تر از آبى است كه بزى در وقت عطسه از بينى مى‏پراند [ 7 149 ] ( 9 ) گويند : چون آن حضرت در خطبه‏اش بدين جا رسيد ، مردى از حوالى عراق برخاسته به سويش رفت و نامه‏اى به دستش داد . پس آن حضرت متوجّه نامه شده بدان نظر انداخت . چون از خواندن نامه فراغت يافت ، ابن عباس عليه الرحمة گفت : يا امير المؤمنين ، چه بجا بود سخنت را از همانجا كه قطع كردى ادامه مى‏دادى . آن حضرت فرمود :

هيهات اى پسر عبّاس ، عقده‏اى بود در گلويم و جوشى در سينه‏ام ، چون شقشقه [ 1 ] شتر ، كه براى لحظه‏اى گشوده شد و غليان كرد ، آنگاه سرجاى خود آرام گرفت .

ابن عبّاس گويد : به خدا قسم هرگز براى سخنى آن قدر متأسف نشده بودم كه بر اين سخن متأسّف شدم ، چه ، امير المؤمنين در اين كلام بدانچه كه مى‏خواست بگويد نرسيده بود . [ 8 149 ] ( 10 ) [ شريف ، رضى اللّه عنه گويد ] : سخن آن حضرت : « كراكب الصعبة . . . » مقصود اينست كه اگر بر شتر ، با كشيدن زمام ، سخت گيرد ، بواسطه بدسرى و واكنش بينيش را پاره مى‏كند ، و اگر مهار را كمى سست كند ، با سرسختى كه دارد ، سوار را بى هدف بردارد و به هر جا كه خود خواهد ببرد و نتواند از آن جلو گيرد . وقتى گفته مى‏شود :

[ 1 ] شقشقة ، گوشت سرخى است كه شتر در وقت هيجان از دهان بيرون مى‏آورد . هدير ،

بانگ شتر و كبوتر است . يعنى سينه به جوش آمد و خروشى برداشت بعد آرام شد . بدين مناسبت اين خطبه را شقشقيه ناميدند . ( مترجم )

[ 142 ]

أشنق النّاقة إذا جذب رأسها بالزّمام فرفعه . و شنقها أيضا ،

ذكر ذلك ابن السكيت في « إصلاح المنطق » . و إنّما قال عليه السّلام : « أشنق لها » و لم يقل « اشنقها » ، لأنّه جعله في مقابلة قوله : « أسلس لها » ، فكأنّه عليه السّلام قال : إن رفع لها رأسها بالزّمام يعني أمسكه عليها . ( 11 ) [ و أضيفت في بعض النسخ المخطوطة من النهج ، بعد تفسير السيّد ، العبارة التالية : ] و في الحديث أنّ رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله ، خطب على ناقته و قد شنق لها و هي تقصع بجرّتها . و من الشّاهد على أنّ « شنق » بمعنى « أشنق » قول عدّي بن زيد العباديّ :

ساءها ما بها تبيّن في الأيدى
و إشناقها إلى الأعناق

أي تعليقها . يقول : ساء هذه الناقة ما بسببنا ظهر في أيديها و رفع رأسها إلى الأعناق و هو ممّا يصعب عليها . [ 9 148 ] ( 12 )

[ 143 ]

« اشنق الناقة » يعنى شتر سرش را با مهار كشيد و آن را برداشت .

« شنقها » نيز گفته مى‏شود . اين مطلب را « ابن سكّيت » در كتاب « اصلاح المنطق » گفته است . امام عليه السّلام ، بدان جهت گفت :

« اشنق لها » و نگفت « اشنقها » كه با جمله قبلش « اسلس لها » برابر باشد ، گويى گفته : اگر سوار سر شتر را بدان مهار بلند كند ، يعنى مهار آن را محكم به دست گيرد . ( 11 ) [ در برخى از نسخه‏هاى خطّى نهج البلاغه ، پس از تفسير سيّد ،

عبارات زير نيز افزوده شده است ] :

در حديث است كه رسول خدا ( ص ) بر ماده شتر خود براى مردم خطبه خواند « و قد شنق لها » در حالى كه افسار آن را محكم در دست داشت و شتر نشخوار مى‏كرد . و از شواهد ديگر مبنى بر اينكه « شنق » به معنى « أشنق » مى‏باشد ، گفته عدّى بن زيد عبادى است كه در شعرى مى‏گويد : « در حالى كه شتر سرش را به سختى به طرف گردنها دراز كرده از ديدن آنچه كه بوسيله ما در دستهايش پديد آمد ناراحت شد [ 9 149 ] » . ( 12 )

[ 144 ]

[ 1 134 ] ما نقلت مثل هذه الفقرة في مصادر أخرى :

الف قال الشيخ الصّدوق في « علل الشرايع » ( باب 122 ، ص 150 ، حديث 12 ، ط دار احياء ، 1385 ق ) :

12 حدّثنا محمّد بن عليّ ماجيلويه ، عن عمّه محمّد بن أبي القاسم ، عن أحمد بن أبي عبد اللّه البرقي ، عن أبيه ، عن ابن أبي عمير ، عن أبان بن عثمان ، عن أبان بن تغلب ، عن عكرمة ، عن ابن عباس قال : ذكرت الخلافة عند أمير المؤمنين عليّ بن أبي طالب ( ع ) فقال :

« أما و اللّه لقد تقمّصها ابن أبي قحافة أخوتيم ، و إنّه ليعلم أنّ محلّي منها محلّ القطب من الرّحى : ينحدر عنّي السيل و لا يرقى إليّ الطّير » .

ب قال الشيخ المفيد في « الإرشاد » ( باب مختصر من كلامه عليه السّلام ، ص 152 ، ط بصيرتي ، قم ) :

و روى جماعة من أهل النقل من طرق مختلفة عن ابن عبّاس قال : كنت عند أمير المؤمنين عليه السّلام بالرحبة فذكرت الخلافة و تقدّم من تقدّم عليه ، فتنفس الصعداء ، ثمّ قال :

« أم و اللّه لقد تقمّصها ابن أبي قحافة و انّه ليعلم أن محلّي منها محلّ القطب من الرحى ، ينحدر عني السيل و لا يرقى إليّ الطير » .

[ 2 134 ] ما جاء في مصادر أخرى مثل هذه الفقرة :

الف « علل الشرايع » :

« فسدلت دونها ثوبا و طويت عنها كشحا ، و طفقت أرتئي بين أن أصول بيد جذاء أو أصبر على طخية عمياء ، يشيب فيها الصغير ، و يهرم فيها الكبير ، و يكدح فيها مؤمن حتّى يلقى ربّه » .

ب « الإرشاد » :

« لكنّي سدلت دونها ثوبا و طويت عنها كشحا . و طفقت أرتئي بين أن أصول بيد جذّاء أو أصبر على طخية عمياء ، يهرم فيها الكبير و يشيب فيها الصغير و يكدح فيها مؤمن حتّى يلقى ربّه » .

[ 3 136 ] ما نقل في مصادر أخرى مثل هذه الفقرة :

الف « علل الشرايع » :

« فرأيت أن الصبر على هاتا أحجى ، فصبرت و في العين قذى و في الحلق شجى . أرى تراثي نهبا ،

حتى إذا مضى لسبيله ، فأدلى بها لأخي عدي بعده . فيا عجبا بينا هو يستقيلها في حياته إذ عقدها لآخر بعد وفاته » .

ب « الإرشاد » :

« فرأيت الصبر على هاتى أحجى ، فصبرت و في العين قذى و في الحلق شجى . أرى تراثي نهبا ،

إلى أن حضره أجله ، فادلى بها إلى عمر . فيا عجبا بينا هو يستقيلها في حياته اذ عقدها لآخر بعد وفاته ،

لشدّ ما تشطّرا ضرعيها :

شتّان ما يومي على كورها
و يوم حيّان أخي جابر

[ 4 136 ] ما جاء في مصادر أخرى مثل هذه الفقرة :

[ 145 ]

[ 1 135 ] ترجمه رواياتى كه در منابع ديگر ، در برابر بخش فوق ، نقل شده است :

الف شيخ صدوق در كتاب « علل الشرايع » مى‏گويد :

12 محمّد بن على ماجيلويه ، از عمويش محمد بن ابى القاسم ، و او از احمد بن ابى عبد اللّه برقى ، و او از پدرش ، از ابن أبي عمير ، از قول ابان بن عثمان ، از قول ابان بن تغلب ، از عكرمه ، و او از قول ابن عباس براى ما حديث كرد كه ابن عبّاس گفت : در نزد امير المؤمنين على بن ابى طالب ( ع ) از خلافت سخن به ميان آوردم ، و آن حضرت گفت : ( كلمات مورد اختلاف اين روايت با روايت نهج البلاغه ، براى اهل تحقيق روشن است و نيازى به ترجمه ندارد ) .

ب شيخ مفيد در كتاب « ارشاد » خود مى‏گويد :

گروهى از اهل حديث از راههاى مختلف ، همگى از ابن عبّاس روايت كرده‏اند كه گفت : در رحبه كوفه در خدمت امير المؤمنين عليه السلام بودم ، خلافت و كسانى را كه پيش از وى بدين مقام رسيدند ، يادآورى كردم ، نفس عميقى كشيد و گفت : . . .

[ 2 135 ] آنچه از اين بخش از خطبه در منابع ديگر نقل شده ، در روايت شيخ صدوق و شيخ مفيد ،

اختلافى مشاهده نمى‏شود .

[ 3 137 ] در اين بخش نيز ، اختلاف مهمّى در ميان روايات شيخ صدوق و شيخ مفيد ، عليهما الرحمة ، با متن نهج البلاغه به چشم نمى‏خورد ، جز اينكه در روايت نخست ، به جاى لفظ فلان ،

اخى عدى ، يعنى آن شخص كه از قبيله عدى است ، آمده و در روايت دوّم ، به صراحت از عمر نام برده است . در روايت نخست تمثّل به شعر را ندارد و در روايت دوّم آن را پس از پايان بخش نقل كرده است .

[ 4 137 ] اعتراض هم به معنى عيبجويى است و هم به معنى عرض پيمايى ، با اين معنى يعنى مردم در آن روزگار به جاى حركت در طول جادّه و پيمودن مسير بر طبق برنامه خدا و رسول ، به پيمودن عرض جادّه و منحرف شدن به مسايل جنبى و فرعى مشغول شدند . ( مترجم ) در اين بخش از خطبه ، اگر چه اختلافاتى در تعابير و اصطلاحات ميان روايت نهج البلاغه و روايت دو منبع ديگر وجود دارد ، ليكن همان مفاهيم و مقاصد را مى‏رساند .

[ 5 139 ] در اين بخش از خطبه نيز ، با روايات منابع ديگر ، اختلافاتى ، جز در تعبير و الفاظ مترادف ، و كم و زيادى برخى از جملات و تصحيف پاره‏اى از كلمات ، مشاهده نمى‏شود كه اينها نيز ناشى از حافظه حافظان حديث يا نقص خطوط و رسم كلمات از اعراب و نقطه و مانند اينها مى‏باشد .

[ 6 139 ] در اين بخش نيز اختلاف در روايات ، منحصر به همان اختلاف در كلمات و تعابير و تصحيف است . اختلاف ديگر در تعبير امير المؤمنين درباره سه گروه مخالف است ، همه نسخه‏ها ،

گروه اول را « ناكث » به معنى پيمان شكن ، ضبط كرده‏اند ، و همه شارحان نيز اتفاق نظر دارند كه اشاره آن حضرت به ياران جمل ( طلحه و زبير ) است كه پس از دوبار بيعت ، سرانجام همانگونه كه امام پيش بينى مى‏كرد و بدانان تذكّر داده بود ( ن . ك . به : امام على بن ابى طالب ، عبد الفتّاح عبد المقصود ، ترجمه ويراستار ، ج 2 ) پيمان شكستند و با او به جنگ برخاستند ، درباره گروه مارق ( منحرفان از اسلام در نتيجه زياده روى در تقدس و از سطحى‏نگرى ) نيز اختلافى در نسخه‏ها و در

[ 146 ]

[ 4 136 ] الف « علل الشرايع » :

« فصيّرها في حوزة خشناء : يخشن مسّها و يغلظ كلمها ، و يكثر العثار فيها و الإعتذار منها ،

فصاحبها كراكب الصعبة ، إن عنف بها حزن ، و إن أسلس بها غسق ، فمني الناس بتلّون و اعتراض و بلوا ، و هو مع هن و هن ، فصبرت على طول المدة و شدة المحنة . حتّى إذا مضى لسبيله جعلها في جماعة زعم أني منهم . فيا للّه و للشورى » .

ب « الإرشاد » :

« فصيّرها و اللّه في حوزة خشناء : يجفو مسّها و يغلظ كلمها ، صاحبها كراكب الصعبة ، إن أشنق لها خرم ، و إن أسلس لها عسف ، يكثر فيها العثار و يقل منها الإعتذار ، فمني الناس لعمر اللّه بخبط و شماس و تلوّن و اعتراض ، إلى أن حضرته الوفاة فجعلها شورى بين جماعة زعم أنّي أحدهم . فيا للّه و للشورى » .

[ 5 138 ] ما روي في مصادر أخرى مثل هذه الفقرة :

الف « علل الشرايع » :

« متى اعترض الريب فيّ مع الأوّل منهم ، حتى صرت أقرن إلى هذه النظائر فمال رجل لضغنه و أصغى آخر لصهره ، و قام ثالث القوم نافجا حضنيه بين نثيله و معتلفه ، و قام معه بنو أبيه يخضمون مال اللّه خضم الإبل نبت الربيع ، حتى اجهز عليه عمله و كبت به مطيّته » .

ب « الإرشاد » :

« متى اعترض الريب فيّ مع الأولين منهم حتى صرت الآن اقرن بهذه النظائر . لكنّي أسففت إذ أسفّوا و طرت إذ طاروا ، صبرا على طول المحنة و انقضاء المدّة . فمال رجل لضغنه و صغى آخر لصهره مع هن و هن . إلى أن قام ثالث القوم نافجا حضنيه بين نثيله و معتلفه و أسرع معه بنو أبيه يخضمون مال اللّه خضم الإبل نبتة الربيع إلى أن ثوت به بطنته و أجهز عليه عمله » .

[ 6 138 ] ما نقل في مصادر أخرى مثل هذه الفقرة :

الف « علل الشرايع » :

« فما راعني إلاّ و الناس إلي كعرف الضبع ، قد انثالوا عليّ من كل جانب ، حتى لقد وطى‏ء الحسنان ، و شق عطفاي . حتّى إذا نهضت بالأمر نكثت طائفة و فسقت أخرى و مرق آخرون ، كانهم لم يسمعوا اللّه تبارك و تعالى يقول : تلك الدار الآخرة نجعلها للّذين لا يريدون علوّا في الأرض و لا فسادا و العاقبةُ للمُتّقين ؟ بلى و اللّه لقد سمعوها و وعوها ، لكنّهم احلولت الدنيا في اعينهم ، و راقهم زبرجها » .

ب « الإرشاد » :

« فما راعني من النّاس إلاّ و هم رسل إلي كعرف الضبع يسألونني أن أبايعهم ، و انثالوا علي حتى لقد وطى‏ء الحسنان و شق عطفاي . فلما نهضت بالأمر نكثت طائفة و مرقت أخرى و قسط آخرون ، كانّهم لم يسمعوا اللّه تعالى يقول تلك الدار الآخرة نجعلها للّذين لا يريدون علوّا في الأرضِ و لا فسادا

[ 147 ]

چون عبارات عربى صفحه مقابل در متن و در صفحات ديگر ترجمه شده‏اند و عبارت نوى كه نيازمند به ترجمه باشد ندارد ، از ترجمه آنها خود دارى گرديد .

[ 148 ]

[ 6 138 ] و العاقبةُ للمُتّقين ؟ بلى و اللّه لقد سمعوها و وعوها و لكن حليت دنياهم في اعينهم و راقهم زبرجها » .

[ 7 140 ] ما نقل في مصادر أخرى مثل هذه الفقرة :

الف « علل الشرايع » :

« أما و الذي فلق الحبّة و برأ النسمة : لو لا حضور الحاضر و قيام الحجّة بوجود الناصر ، و ما أخذ اللّه على العلماء ألاّ يقروا على كظة ظالم و لا سغب مظلوم ، لألقيت حبلها على غاربها و لسقيت آخرها بكأس أولها ، و لألفيتم دنياكم هذه عندي أزهد من عفطة عنز » .

ب « الإرشاد » :

« أما و الّذى فلق الحبّة و برأ النسمة : لولا حضور الحاضر و لزوم الحجّة بوجود الناصر ، و ما أخذ اللّه على اولياء الأمر ألا يقروا على كظة ظالم و لا سغب مظلوم ، لألقيت حبلها على غاربها و لسقيت آخرها بكاس اولها ، و لألفوا دنياهم أزهد عندي من عفطة عنز » .

[ 8 140 ] ما جاء في مصادر أخرى مثل هذه الفقرة .

الف « علل الشرايع » :

قال : و ناوله رجل من أهل السواد كتابا ، فقطع كلامه و تناول الكتاب ، فقلت يا أمير المؤمنين لو اطردت مقالتك إلى حيث بلغت . فقال : « هيهات ، هيهات يا بن عبّاس ، تلك شقشقة هدرت ثمّ قرّت » . قال ابن عبّاس : فما أسفت على كلام قط كأسفي على كلام أمير المؤمنين عليه السّلام اذ لم يبلغ به حيث أراد » .

قال مصنّف هذا الكتاب : سألت الحسن بن عبد اللّه بن سعيد العسكري عن تفسير هذا الخبر ففسره لي . . .

ب « الإرشاد » :

قال : فقام إليه رجل من أهل السواد فناوله كتابا فقطع كلامه . قال ابن عبّاس : فما أسفت على شي‏ء و لا تفجعت كتفجعي على ما فاتني من كلام أمير المؤمنين عليه السّلام . فلمّا فرغ من قراءة الكتاب ، قلت يا امير المؤمنين لو اطردت مقالتك من حيث انتهيت إليها . فقال : « هيهات ، هيهات كانت شقشقة هدرت ثمّ قرّت » .

[ 9 142 ] هذا ما جاء من هذا الكلام في نهج البلاغة و في ثلاثة مصادر أخرى كالشيخ الصّدوق و الشيخ المفيد و سبط ابن الجوزي . و اضاف الشيخ الصّدوق ، في « علل الشرايع » ، بعد نقل الخطبة ، في الحديث الثالث عشر ، سندا آخر لهذه الخطبة و هو :

« 13 و حدّثنا بهذا الحديث : محمّد بن ابراهيم بن إسحاق الطالقاني ، رحمه اللّه ، قال : حدّثنا عبد العزيز بن يحيى الجلّودي ، قال : حدّثنا أبو عبد اللّه أحمد بن عمّار بن خالد ، قال : حدّثنا يحيى بن عبد الحميد الحماني ، قال : حدّثني عيسى بن راشد ، عن علي بن حذيفة ، عن عكرمة ، عن ابن عبّاس مثله سواء » . ( علل الشرايع ، ص 153 ، حديث 13 من باب 122 ) .

[ 149 ]

[ 6 139 ] تطبيق آن با خوارج نيست ، ليكن درباره گروه سوم كه متن نهج البلاغه‏هاى چاپى آن را با تعبير « قسط » ياد كرده است ، در برخى از روايات ، و در بيشتر يا همه نسخ خطّى نهج البلاغه ، به صورت « فسق » ، و در روايتى ( ابن جوزى ) هر دو آمده است : « فسقت شر ذمة و . . . قسط قوم » كه با اين روايت چهار گروه دسته بندى شده‏اند . اغلب شارحان مصداق اين وصف را معاويه و ياران اموى يا اموى گراهايش مى‏دانند .

[ 7 141 ] در اين بخش ، روايت شيخ صدوق با روايت سيّد رضى در نهج البلاغه ، جز در كلمه « يقارّوا » در نهج ، و « يقروا » در علل الشرايع ، كاملا منطبق است ، و اختلاف نهج با روايت « الارشاد » نيز بسيار كم است ، و به جاى « على العلماء » عبارت « على اولياء الأمر » ضبط كرده است كه از متن نهج البلاغه درست‏تر به نظر مى‏رسد ، زيرا اين پيمان ، بطور طبيعى و فطرى بر عهده زمامداران و مسؤولان اداره امّت است ، نه بر عهده دانشمندان كه ممكن است آگاه و روشن باشند ، و يا امكان دارد در لاك دانش و تحقيقات خود سر فروبرند و به جهان خارج و ستمگرى و دادخواهى كارى نداشته باشند .

[ 8 141 ] در اين بخش از ذيل خطبه و گفتار ابن عبّاس نيز ، اختلاف فاحشى با روايات منابع ديگر ،

جز برخى كم و زيادها و پس و پيش شدن جملات ، ندارد . تنها در روايت « الارشاد » علاوه بر مقدم آمدن اظهار تأسف ابن عباس از ناتمام ماندن سخن ، تعبير « و لا تفجعت كتفجعى على ما فاتنى » را هم بيش از متنهاى ديگر دارد كه به معناى « هرگز براى از دست دادن سخنان امير المؤمنين اين چنين دردمند و ناراحت نشده بودم كه . . . » .

كتاب علل الشرايع پس از نقل اين قسمت ، كلمات غريب خطبه را تفسير كرده‏اند كه شيخ صدوق مشكلات لغت را از ابو احمد حسن بن عبد اللّه عسكرى ، دايى ابو هلال عسكرى زبانشناس معروف عرب ، كه خود او نيز از زبانشناسان مشهور عربست ، پرسيده كه نشان دهنده شهرت اين خطبه در نزد زبان شناسان و ادبا ، علاوه بر حديث شناسان و علماى كلام و فرق ، است .

[ 9 143 ] شرح لغوى خطبه ، در « علل الشرايع » شيخ صدوق از قول ابو احمد عسكرى ، و در « تذكرة الخواص » ابن جوزى ، به تفصيل ، بيش از آنچه سيد در نهج البلاغه ذكر كرده ، آمده است . شيخ صدوق اين خطبه را به همان شكل كه در حديث 12 روايت كرده ، با سندى ديگر ذكر مى‏كند ،

بدين شرح :

« اين حديث را : محمد بن ابراهيم بن اسحاق طالقانى ، رحمه اللّه ، براى ما نقل كرد و گفت ،

عبد العزيز بن يحيى جلّودى براى ما روايت كرد و گفت : ابو عبد اللّه احمد بن عمار بن خالد براى ما روايت كرد و گفت : يحيى بن عبد الحميد حمانى براى ما روايت كرد و گفت : عيسى بن راشد ، از على بن حذيفة ، از عكرمه ، از ابن عباس براى من گفت ، حديثى كه مانند همان نقل است » .

[ 150 ]

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation