بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب شرح نهج البلاغه جلد 6, علامه محمدتقی جعفری   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest -
     index - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     kh0001 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0002 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0003 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0004 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0005 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0006 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0007 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0008 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0009 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0010 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0011 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0012 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0013 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0014 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0015 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0016 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0017 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0018 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0019 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0020 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0021 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0022 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0023 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0024 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0025 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0026 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0027 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0028 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0029 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0030 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0031 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0032 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0033 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0034 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0035 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0036 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0037 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0038 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0039 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0040 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0041 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0042 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0043 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0044 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0045 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0046 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0047 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0048 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0049 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0050 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0051 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0052 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0053 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0054 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0055 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0056 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0057 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0058 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0059 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0060 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0061 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0062 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0063 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0064 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0065 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0066 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0067 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0068 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0069 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0070 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0071 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0072 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0073 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0074 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0075 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0076 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0077 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0078 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0079 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0080 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0081 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0082 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0083 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0084 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0085 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0086 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0087 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0088 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0089 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0090 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0091 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0092 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0093 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0094 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0095 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0096 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0097 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0098 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0099 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0100 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0101 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0102 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0103 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0104 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0105 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0106 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0107 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0108 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0109 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0110 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0111 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0112 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0113 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0114 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0115 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0116 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0117 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0118 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0119 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0120 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0121 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0122 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0123 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0124 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0125 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0126 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0127 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0128 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0129 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0130 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0131 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0132 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0133 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0134 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0135 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0136 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0137 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0138 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0139 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0140 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0141 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0142 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0143 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0144 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0145 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0146 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0147 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0148 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0149 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0150 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0151 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0152 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0153 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0154 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0155 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0156 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0157 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0158 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0159 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0160 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0161 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0162 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0163 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0164 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0165 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0166 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0167 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0168 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0169 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0170 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0171 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0172 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0173 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0174 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0175 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0176 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0177 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0178 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0179 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0180 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0181 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0182 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0183 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0184 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0185 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0186 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0187 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0188 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0189 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0190 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0191 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0192 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0193 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0194 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0195 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0196 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0197 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0198 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0199 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0200 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
     KH0201 - شرح نهج البلاغه (جعفرى) [6]
 

 

 
 

فهرست مطالب

بقيه تفسير عمومى خطبه بيست و هفتم 3

شهادت و شهيدان 3

نگاهى به حقيقت شهادت 3

تعريفات چهارگانه 4

مسأله يكم دوم 5

مختصات حيات معقول يكم چهارم 6

شخصيت شهيد و هدف از شهادت عنصر شخصيت در ارزشيابى شهادت 8

مراحل دوگانه شهادت مرحله يكم 10

مرحله دوم 11

انواع هدفها براى پايان دادن بزندگى 12

بررسى انگيزه‏هاى امام حسين ( ع ) در قيام و شهادت 12

يكم تا هشتم 17 13

عشق و شهادت 19

تحليل نوع عشق‏ها 23 22

تفسيرى درباره شهادى و شهيدان از ديدگاه قرآن 12

و هو لباس التقوى و درع اللّه الحصينة و جنته الوثيقة 28

نبرد در راه حيات معقول حافظ تقوى است 27

عوامل اساسى آسيب حيات انسانها ( عامل يكم ) 27

عامل دوم 29

آيات مربوط به فتنه 30

فمن تركه رغبة عنه البسه اللّه ثوب الذل و شمله البلاء و ديث بالصغار و القمائة و ضرب على قلبه بالاسهاب و اديل الحق منه بتضييع الجهاد و سيم الخسف و منع النصف 31

[ 316 ]

نتايج اعراض از جهاد و عوارض مسامحه در آن نتيجه يكم پوشيدن لباس ذلت 31

نتيجه دوم دچار شدن به بلاها و مصيبت‏ها 34

نتيجه سوم دلهره و اضطراب نتيجه چهارم شكست در برابر حق 35

نتيجه پنجم ممنوعيت از عدالت و انصاف 36

الاوانى قد دعوتكم الى قتال هؤلاء القوم ليلا و نهارا و سرا و اعلانا 36

شب و روز ، پنهان و آشكار فرياد زدم 37

اغزوهم قبل يغزوكم فو اللّه ما غزى قوم فى عقر دارهم الا ذلو 37

فتواكلتم و تخاذلتم حتى شنت عليكم الغارات و ملكت عليكم الاوطان 39

او برخيزد تا من برخيزم او وظيفه خود را انجام بدهد تا من هم عمل به وظيفه نمايم 39

و هذا اخو غامد و قد وردت خيله الانبار و قد قتل حسان بن حسان البكرى و ازال خيلكم عن مسالحها و لقد بلغنى ان الرجل منهم كان يدخل على المرئة المسلمة و الاخرى المعاهدة فينتزع حجلها و قلبها و قلائدها و رعثها ما تمتنع منه الا بالاسترجاع و الاسترحام ثم انصرفوا وافرين ما نال رجلا منهم كلم و لا اريق له دم ، فلو ان امرا مسلما مات من بعد هذا اسفا ما كان به ملوما بل كان به عندى جديرا 40

اين است معناى وابستگى حيات افراد جامعه بيكديگر 41

حق حيات ، مطلق است و برخوردارى از اين حق مشروط به پذيرش مكتب و ايده‏اى است 43

فياعجبا و اللّه يميت القلب و يجلب الهم من اجتماع هؤلاء القوم على باطلهم و تفرقكم عن حقكم 45

داشتن حق چيزى است و تطبيق موجوديت آدمى با حق ، چيز ديگر 45

تعريف حق و دو قطب اساسى آن 47

يكم قطب عينى حق 48

دوم قطب ذاتى حق 48

حق در ما فوق پيروزى و شكست است 50

آيا حق پيروز است يا قدرت ؟ 51

نظره گروه يكم و دوم 52 51

حق هرگز با قدرت جنگ تن به تن ندارد 53

دو ميدان نبرد حق با قدرت يكم ، دوم 54

ذكر آياتى در غلبه حق . آيات گروه يكم ، دوم 56

[ 317 ]

آيات گروه چهارم تا هفتم 57

گروه هشتم 58

توضيح آيات گروه يكم ، دوم 58

توضيح آيات گروه سوم ، چهارم ، پنجم 59

توضيح آيات گروه ششم ، هفتم 60

واقعيت عالم پيرو هواهاى ما نيست 62

توضيح يكم ، دوم ، سوم 63

توضيح گروه هشتم آيات 63

نتيجه‏گيرى از آيات مذكور 64

قدرت يعنى چه ؟ 65

نقل عبارت راسل از كتاب قدرت 66

توضيح عبارات راسل 67

نقل عبارت موسولينى 69

تحليل عبارت موسولينى 72 ، 70

توضيحى درباره بيمارى احساس قدرت مستقل و مطلق 72

قدرت و جريان آن در اسلام 74

آيات در موضوع قدرت 77 74

آيا ميتوان براى قدرت‏پرستان سلطه‏گرا ثبات كرد كه عشق تسلط بر جانهاى آدميان ، با عشق به سر كشيدن پياله زهر مساوى است ؟ 78

نقل گفتار امه‏سه‏زر 78

تقسيم جوامع بر سه گروه 79

ستمى فوق ستمگرى‏ها ، وقاحتى فوق وقاحتها 80

اگر عمل عينى آتيلاها و نرون‏ها ، تاريخ انسانى را دردناك ثبت مى‏كند ، فلسفه ماكياولى‏ها و رنان‏ها تاريخ انسانى را به فاجعه مبدل ميسازد 82

نقل عبارات امه‏سه‏زر از رنان 83

تحليل عبارات رنان 87 84

پيروزى چه معنا ميدهد 88

انواع پيروزى : يكم ، دوم 89

آيا حمايت‏كنندگان از تنازع در بقا از عقل و خرد سالم برخوردارند 90

نقل عبارتى از هيتلر 93

[ 318 ]

فلسفه قدرتمندان در موقع لغزش در سراشيبى سقوط 95

اگر من او را از پاى در نياورم او مرا از پاى در خواهد آورد 96

نقل عباراتى از ( شهريار ) ماكياولى 98

نقل عبارات موسولينى 100

برخى از معجزه‏هائى كه اصلح‏سازان در ميدان تنازع در بقاء به وجود آورده‏اند 103 102 101

قدرت در اختيار كسانى كه شخصيت انسانى خود را در نبرد با خودخواهى از دست داده‏اند 103

توضيح مسأله بالا 108 104

قدرت در اختيار كسانى كه شخصيت انسانى آنان در نبرد با خودخواهى پيروز گشته است 108

توضيح مسأله بالا 110 109

تكامل يا نابود شدن قدرت‏ها كه مايه حيات انسان‏ها است بدست يكديگر 110

فقبحا لكم و ترحا ، حين صرتم غرضا يرمى : يغار عليكم و لا تغيرون و تغزون و لا تغزون و يعصى اللّه و ترضون 112

شما سست عنصرها دو معصيت بزرگ مرتكب ميشويد 112

فاذا امرتكم بالسير اليهم فى ايام الحر قلتم هذه حمارة القيظ امهلنا ينسلخ عنا الحر ، و اذا امرتكم بالسير اليهم فى الشتاء قلتم هذه صبارة القر .

امهلنا ينسلخ عنا البرد : كل هذا فرارا من الحر و القر فاذا كنتم من الحر و القر تفرون فانتم و اللّه من السيف افر 113

اى قدرتمندان متكى به حق تا كى با تلقين ناتوانى‏ها بر خويشتن قدرت واقعى خود را محو و نابود خواهيد ساخت 114

يا اشباه الرجال و لا رجال حلوم الاطفال و عقول ربات الحجال لوددت انى لم اركم و لم اعرفكم معرفة و اللّه جرت ندما و اعقبت سد ما قاتلكم اللّه لقد ملأتم قلبى قيحا و شحنتم صدرى غيظا و جرعتمونى نغب التهمام انفاسا 115

رهبر رهبران انسانيت مينالد و فرياد ميزند 116

بحث احساسات خام و احساسات تصعيد شده 118

زندگى با احساسات خام 119

زندگى با احساسات تصعيد شده 122

نقل عبارات هوگو از بينوايان 126 125

[ 319 ]

زندگى با تعقل محض 131

احساس تصعيد شده ( احساس برين ) عامل واقعى تعيين‏كننده روش عقلانى

بشر در زندگى است 133

قضاياى كلى درباره انسان و واقعيت‏ها : يكم ، دوم ، سوم 134 133

و افسدتم على رائى بالعصيان و الخذلان ، حتى لقد قال قريش : ان ابن ابيطالب رجل شجاع و لكن لا علم له بالحرب . للّه ابوهم و هل احد منهم اشد لها مراسا و اقدم فيها مقاما منى ؟ لقد نهضت فيها و ما بلغت العشرين و ها انا ذاقد ذرفت على الستين و لكن لا راى لمن يطاع 135

تماشاگران بى‏خبر از واقعيت‏ها به قضاوت نشسته و درباره على به قضاوت پرداخته‏اند 135

على بن ابيطالب همواره جنگ را تا نزديكى تاريكى شب به تأخير مياندازد 137

نيايشى از زبان على ( ع ) در هنگام شروع جنگ 140 138

سست عنصرى و بى‏تفاوتى اكثريت مردم درباره حقوق جان خود يكى از عوامل بدبينى و نگرانى عميق به نوع انسانى بوده است 142

متن خطبه بيست و هشتم 146 145

ترجمه خطبه بيست و هشتم 147

تفسير عمومى خطبه بيست و هشتم 151

فان الدنيا ادبرت و اذنت بوداع و ان الاخرة قد اقبلت و اشرقت باطلاع 151

هر لحظه‏اى از زمان كه از آينده ميرسد و بگذشته ميخزد ، دنيا گامى از ما دور مى‏شود و بمقدار آن لحظه آدميان را وداع مى‏گويد 151

نقل عبارات بريانت 154 152

الا و ان اليوم المضمار و غذا السباق و السبقة الجنة و الغاية النار 156

زندگى آدمى حركتى است طبيعى كه فقط از آغاز هشيارى به حركت انسانى تحول مييابد و دنيا براى او ميدان مسابقه مى‏گردد مسابقه در خير و كمال 156

آيا مى‏توانيم پيش از فرا رسيدن مرگ زندگى را پاك نموده و اين امانت الهى را بدون نقص به پيشگاه خداوندى ببريم ؟ آيا ميتوانيم پيش از مشاهده نتايج شرم‏آور پستى‏ها و وقاحت‏هاى خود چاره‏اى بينديشيم و جان خود را از گرداب سرنوشت مهلك نجات بدهيم ؟ 158

آيات توبه 160

الا و انكم فى ايام امل من ورائه اجل ، فمن عمل فى ايام امله قبل حضور

[ 320 ]

اجله فقد نفعه عمله و لم يضرره اجله و من قصر فى ايام امله قبل حضور

اجله فقد خسر عمله و ضره اجله 163

آرزوهاى ما چونان قشر باريكى از نفت است كه روى آب شعله‏ور باشد 163

الا فاعملوا فى الرغبة كما تعملون فى الرهبة 164

عمل در روزگار خوشى و عمل در روزگار ناخوشى 164

گرايشهاى دينى معلول ترس و ناتوانى و احساس درماندگى است 164

نقل عباراتى از مصاحبه برتراندراسل وايت 176 165

يك نگاه دقيق به ترس و رابطه آن با مذهب 167

اگر ترس باعث مى‏شود كه . . . . 169

قرآن گرايش به خدا را به انگيزگى ترس و اضطراب توبيخ مى‏كند 170

بررسى بخش ديگرى از مصاحبه برتراندراسل وايت 173 171

آيات و بحث مربوط به ترس و اضطراب 174 173

الاوانى لم ار كالجنة نام طالبها و لا كالنار نام هاربها 175

در اين درگه شبى بيدار باشيد 175

الا و انه من لا ينفعه الحق يضره الباطل و من لا يستقيم به الهدى يجر به الضلال الى الردى 177

اگر حق براى فرد يا جامعه‏اى سودى نبخشد ، باطل تباهش خواهد ساخت 177

تفكيك موارد حق و باطل 178

الا و انكم قد امرتم بالظعن و دللتم على الزاد 179

همه اجزاء و قوانين عالم هستى فرياد مى‏زنند : برويد و در اين مسير زاد و توشه‏اى براى وصول به سرنوشت نهائى همراه داشته باشيد 179

حركت انسان : يكم ، دوم 180 179

و ان اخوف ما اخاف عليكم اثنان : اتباع الهوى و طول الامل فتزودوا من الدنيا ما تحرزون به انفسكم غدا 181

هيچ چيزى براى شخصيت كمال‏جوى آدمى خطرناك‏تر از پيروى هواى و درازى آرزوها نيست 181

متن خطبه بيست و نهم 183

ترجمه خطبه بيست و نهم 184

تفسير عمومى خطبه بيست و نهم 187

ايها الناس المجتمعة ابدانهم ، المختلفة اهوائهم 190

[ 321 ]

پس من با كه سخن بگويم ؟ 190

كلامكم يوهى الصم الصلاب و فعلكم يطمع فيكم الاعداء تقولون فى المجالس كيت كيت ، فاذا جاء القتال قلتم حيدى حياد 190

با حماسه در سخن‏پردازى‏ها صخره‏هاى سخت را متلاشى مى‏كنند ولى خود در برابر اراده دشمن متلاشى ميشوند 191

ما عزت دعوة من دعاكم و لا استراح قلب من قاساكم 192

نه ارزش دعوت به حق را درك مى‏كنيد و نه قلبى را كه براى شما مى‏تپد تشخيص ميدهيد 192

اعاليل باضاليل . و سالتمونى التطويل دفاع ذى الدين المطول لا يمنع الضيم الذليل و لا يدرك الحق الا بالجد 193

اينقدر خود را فريب ندهيد ، دين جان خود را بتأخير نيندازيد حق شوخى ناپذير است 194

اى دار بعد داركم تمنعون و مع اى امام بعدى تقاتلون 195

از وطن خود دفاع كنيد و رهبرتان را بشناسيد 195

وطن چيست ؟ و آيا حب الوطن مطلوب حق است ؟ 195

آيا وطن‏دوستى مطلوب مطلق است ؟ 198

چون وطن دوستى معلول حب ذات است ، لذا محبت بوطن قابل شدت و ضعف است 199

وطن از ديدگاه قرآن 201

آيات گروه يكم 201

آيات گروه دوم 203

آيات گروه سوم 204

آيا ممكن است كره زمين روزى بشكل يك وطن واقعى براى عموم انسانها از هر نژاد و هر مكتب كه بوده باشند درآيد ؟ 205

نتيجه مباحث وطن‏دوستى 206 205

پس از من ، با رهبرى كدامين پيشوا پيكار خواهيد كرد ؟ 207

المغرور و اللّه من غررتموه و من فاز بكم فقد فاز و اللّه بالسهم الاخيب و من رمى بكم فقد رمى بافوق فاصل 208

شما كه خود را فريب داده‏ايد چه كسى ميتواند از فريبكارى شما نجات پيداكند 208

اصبحت و اللّه لا اصدق قرلكم و لا اطمع فى نصركم و لا اوعد العدو بكم 209

سخنانتان از اعتبار افتاده است 209

[ 322 ]

ما بالكم ؟ ما دوائكم ؟ ما طبكم ؟ القوم رجال امثالكم 210

آيا مى‏توانيد موقعيت خود را توصيف كنيد ؟ 210

اقولا بغير علم و غفلة من غير ورع و طمعا فى غير حق 211

گفتار بدون معرفت و علم ، غفلت از ضرورت خوددارى از آلودگيها ، طمع در پيروزى بدون شايستگى ، اين است عوامل تباه‏كننده زندگى 212

دلالت سخن به موضوع : يكم ، دوم 213

بحث شناخت و ابعاد آن 215

آيا شناخت امكان‏پذير است ؟ 217

طرح مباحث از نظر سوفسطائيها : يكم تا پنجم 223 217

وسائل و ابزار شناخت 223

حواس طبيعى از ناحيه عوامل درونى توجيه ميشوند 226

نوع دوم وسائل و ابزار مصنوعى شناخت 226

دلائل دخالت حواس مادر مسأله شناخت يكم تا سوم 227

نوع سوم نيروها و استعدادهاى درونى 228

اهميت بررسى و تحقيق درباره شناخت 228

شناخت و انواع و ابعاد آن شناخت قابل مشاهده نيست 230

انواع عامل شناخت 232

يكم جبر طبيعى حسى و ذهنى براى شناخت ابتدائى 232

دوم جبر طبيعى حسى و ذهنى براى مراحل عالى شناخت 233

سوم عامل ادامه زندگى براى شناخت 234

چهارم خودخواهى عامل شناخت 235

پنجم سودجوئى عامل شناخت 236

ششم اشتياق ذاتى عامل شناخت 237

هفتم اخلاق عامل شناخت 238

هشتم شناخت با تحريك عشق 240

نهم اعتقاد عامل شناخت 243

اعتقاد ايستا و اعتقاد پويا در بوجود آمدن شناخت 244

هيچ مسئله بديهى وجود ندارد مگر اينكه با مقدارى از قضاياى نظرى احاطه شده است و هيچ مسئله نظرى وجود ندارد مگر اينكه در پيرامون آن قضاياى روشنى وجود دارد 245

[ 323 ]

دهم ايمان عامل شناخت 247

تعريف ايمان 248

انواعى از فعاليت‏هاى مغزى و روانى 249

بحثى مختصر با منكرين ايمان به عنوان عامل شناخت 252

ضرورت تنظيم و تصفيه حواس براى تصحيح ارتباط ذهن با واقعيات 253

قلمرو درك‏كننده 253

شناخت بديهى و شناخت نظرى 256

مراحل اوليه شناخت 258

يكم نخستين مقدمه برقرار شدن ارتباط ابتدائى ميان ذهن و موضوع 259

دوم اعتناى ابتدائى 260

سوم توجه 260

چهارم دو عامل محرك توجه 260

پنجم اشراف غير مستقيم 261

ششم اشراف مستقيم 263

هفتم آيا اشراف مستقيم حقيقى بر موضوعات امكان‏پذير است ؟ 267

هشتم احاطه بيواسطه 264

نهم احاطه با واسطه 265

انواع رابطه ذهن با موضوع در پديده شناخت 265

يكم رابطه احساس مجرد يا بسيط با شناخت 267

دوم رابطه احساس مركب با شناخت 268

سوم رابطه درك با شناخت 269

چهارم رابطه شعور با شناخت 270

پنجم رابطه آگاهى با شناخت 270

ششم رابطه نيمه‏آگاهى با شناخت 271

هفتم رابطه ناخودآگاهى با شناخت 271

هشتم تصور منعكس در حال استمرار ارتباط با موضوع 272

نهم تصور منفصل از ارتباط با موضوع 273

دهم تصورات مولد در شناخت 274

شرايط اصلى شناخت 275

يكم شرايط شناخت با نظر به موضوعى كه براى شناخت مطرح گشته است 276

[ 324 ]

دوم شرايط شناخت با نظر به چگونگى شناختى كه مطلوب است 277

سوم شرايط موقعيتى كه ذهن در هنگام يا براى حصول آن دارا مى‏باشد 278

چهارم شرط فاصله منطقى ميان ذهن و موضوعى كه براى شناخت مطرح است 279

انواع ارتباطات شبه كمى ذهن با موضوع در پديده شناخت 280

تعريف شناخت 280

دو بعدى بودن پديده شناخت : يكم ، دوم 282

بيان ارتباطات شبه كمى ذهن با موضوع در پديده شناخت 285

يكم احتمال 285

دوم ظن 286

سوم قطع 286

چهارم قطع‏هاى منطقى و قطع‏هاى تلقينى و قطع‏هاى فصلى 287

پنجم جزم 288

ششم علم 288

مراتب علم 290

انتقادى از سخن كانت 291

مراحل سه گانه علم با نظر به شرايط ذهنى 292

هفتم علم اجمالى 295

هشتم علم تفصيلى 296

شرايط يك قانون علمى 296

شرط يكم كليت قانون 297

تعميم ديدگاه علمى 298

شرط دوم قابل پيش‏بينى مشروط 300

شرط سوم ابطال‏پذيرى 301

شرط چهارم قابل تكرار و تعدد 302

نهم يقين 303

مراحل سه گانه يقين 304

دهم علم حصولى 305

يازدهم علم حضورى 305

دوازدهم مراحل علم حضورى 306

مجموع اجزاء درونى و برونى « من » نيست 306

[ 325 ]

توضيح مرحله يكم علم حضورى 308

توضيح مراحل دوم و سوم علم حضورى 309

سيزدهم علم انفعالى 311

چهاردهم علم فعلى 312

[ 326 ]

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation