8 احاطه بيواسطه
منظور ما از احاطه درككردن موضوع بطور همه جانبه است ، تفاوت ميان اشراف و احاطه در اينست كه اشراف عبارتست از سلطه درك بر آن جنبه موضوع كه مورد توجه ما قرار گرفته است ، و احاطه عبارتست از سلطه درك برهمه جنبههاى موضوع . البته روشن است كه ما در اين مبحث نزاع لفظى نداريم و لذا مىتوانيم بگوئيم : هريك از دو كلمه اشراف و احاطه را مىتوان بجاى ديگرى به كاربرد ، ولى در اينكه ما دو نوع يا دو قسم سلطه بر موضوع ميتوانيم داشته باشيم ، ترديدى نيست : سلطه بر جنبه خاصى از يك موضوع كه بطور قراردادى آن را اشراف مىناميم و سلطه همه جانبه بر موضوع كه آنرا احاطه مىناميم . آنچه كه در جريان شناختها متداول است ، اشراف است نه احاطه ،
[ 265 ]
زيرا هر يك از رشتههاى علوم جنبهاى مخصوص از موضوعات را به عهده ميگيرند يعنى موضوعات جهان عينى و روانى براى تكاپوگران شناخت ، تقسيم به جنبهها و ابعادى مىشود كه هر يك از رشتههاى علوم يك يا چند بعد موضوع را مورد بررسى و تحقيق قرار ميدهد . اين روش با داشتن فايده بسيار مهم كه عبارتست از تخصص ، ضرر اسفبارى را هم نتيجه ميدهد و آن اينست كه بجهت محدوديت بعدى از موضوع كه براى شناخت مطرح شده است ،
شناخت نيز محدود مىگردد بطوريكه ممكن است يك دانشمند از نزديكترين بعد مربوط به مورد شناسائىاش غافل بوده باشد .