بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب پرتوی از نهج البلاغه, ( )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest -
     index - پرتوى از نهج البلاغه
     kh0001 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0002 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0003 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0004 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0005 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0006 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0007 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0008 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0009 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0010 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0011 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0012 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0013 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0014 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0015 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0016 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0017 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0018 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0019 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0020 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0021 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0022 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0023 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0024 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0025 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0026 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0027 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0028 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0029 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0030 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0031 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0032 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0033 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0034 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0035 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0036 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0037 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0038 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0039 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0040 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0041 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0042 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0043 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0044 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0045 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0046 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0047 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0048 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0049 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0050 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0051 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0052 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0053 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0054 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0055 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0056 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0057 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0058 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0059 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0060 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0061 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0062 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0063 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0064 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0065 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0066 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0067 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0068 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0069 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0070 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0071 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0072 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0073 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0074 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0075 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0076 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0077 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0078 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0079 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0080 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0081 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0082 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0083 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0084 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0085 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0086 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0087 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0088 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0089 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0090 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0091 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0092 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0093 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0094 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0095 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0096 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0097 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0098 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0099 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0100 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0101 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0102 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0103 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0104 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0105 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0106 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0107 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0108 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0109 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0110 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0111 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0112 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0113 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0114 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0115 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0116 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0117 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0118 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0119 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0120 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0121 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0122 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0123 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0124 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0125 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0126 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0127 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0128 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0129 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0130 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0131 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0132 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0133 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0134 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0135 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0136 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0137 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0138 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0139 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0140 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0141 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0142 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0143 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0144 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0145 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0146 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0147 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0148 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0149 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0150 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0151 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0152 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0153 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0154 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0155 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0156 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0157 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0158 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0159 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0160 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0161 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0162 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0163 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0164 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0165 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0166 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0167 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0168 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0169 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0170 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0171 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0172 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0173 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0174 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0175 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0176 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0177 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0178 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0179 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0180 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0181 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0182 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0183 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0184 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0185 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0186 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0187 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0188 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0189 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0190 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0191 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0192 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0193 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0194 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0195 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0196 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0197 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0198 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0199 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0200 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0201 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0202 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0203 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0204 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0205 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0206 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0207 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0208 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0209 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0210 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0211 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0212 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0213 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0214 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0215 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0216 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0217 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0218 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0219 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0220 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0221 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0222 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0223 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0224 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0225 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0226 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0227 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0228 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0229 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0230 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0231 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0232 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0233 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0234 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0235 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0236 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0237 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0238 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0239 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0240 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0241 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0242 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0243 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0244 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0245 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0246 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0247 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0248 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0249 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0250 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0251 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0252 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0253 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0254 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0255 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0256 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0257 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0258 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0259 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0260 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0261 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0262 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0263 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0264 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0265 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0266 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0267 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0268 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0269 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0270 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0271 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0272 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0273 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0274 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0275 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0276 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0277 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0278 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0279 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0280 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0281 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0282 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0283 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0284 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0285 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0286 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0287 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0288 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0289 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0290 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0291 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0292 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0293 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0294 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0295 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0296 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0297 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0298 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0299 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0300 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0301 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0302 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0303 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0304 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0305 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0306 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0307 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0308 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0309 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0310 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0311 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0312 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0313 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0314 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0315 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0316 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0317 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0318 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0319 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0320 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0321 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0322 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0323 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0324 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0325 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0326 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0327 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0328 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0329 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0330 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0331 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0332 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0333 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0334 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0335 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0336 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0337 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0338 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0339 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0340 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0341 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0342 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0343 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0344 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0345 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0346 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0347 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0348 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0349 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0350 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0351 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0352 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0353 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0354 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0355 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0356 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0357 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0358 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0359 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0360 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0361 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0362 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0363 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0364 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0365 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0366 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0367 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0368 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0369 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0370 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0371 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0372 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0373 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0374 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0375 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0376 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0377 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0378 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0379 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0380 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0381 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0382 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0383 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0384 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0385 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0386 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0387 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0388 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0389 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0390 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0391 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0392 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0393 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0394 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0395 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0396 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0397 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0398 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0399 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0400 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0401 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0402 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0403 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0404 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0405 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0406 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0407 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0408 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0409 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0410 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0411 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0412 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0413 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0414 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0415 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0416 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0417 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0418 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0419 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0420 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0421 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0422 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0423 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0424 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0425 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0426 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0427 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0428 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0429 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0430 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0431 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0432 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0433 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0434 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0435 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0436 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0437 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0438 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0439 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0440 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0441 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0442 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0443 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0444 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0445 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0446 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0447 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0448 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0449 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0450 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0451 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0452 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0453 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0454 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0455 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0456 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0457 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0458 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0459 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0460 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0461 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0462 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0463 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0464 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0465 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0466 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0467 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0468 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0469 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0470 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0471 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0472 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0473 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0474 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0475 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0476 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0477 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0478 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0479 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0480 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0481 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0482 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0483 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0484 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0485 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0486 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0487 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0488 - پرتوى از نهج البلاغه
 

 

 
 

مقدّمة السيّد الشّريف الرّضى

[ 72 ]

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم أمّا بعد حمد اللّه الّذي جعل الحمد ثمنا لنعمائه ، و معاذا من بلائه ،

و وسيلا إلى جنانه ، و سببا لزيادة إحسانه . ( 1 ) و الصّلوة على رسوله نبيّ الرّحمة ، و إمام الأئمّة ، و سراج الأمّة ، المنتجب من طينة الكرم ، و سلالة المجد الأقدم ، و مغرس الفخار المعرق ، و فرع العلاء المثمر المورق . ( 2 ) و على أهل بيته مصابيح الظّلم ، و عصم الأمم ، و منار الدّين الواضحة ،

و مثاقيل الفضل الرّاجحة ، فصلّى اللّه عليهم أجمعين ، صلاة تكون إزاء لفضلهم ، و مكافأة لعلمهم ، و كفاء لطيب فرعهم و أصلهم ، ما أنار فجر ساطع ، و خوى نجم طالع . ( 3 ) فإنّي كنت في عنفوان السّنّ ، و غضاضة الغصن ، ابتدأت تأليف كتاب في خصائص الأئمّة ، عليهم السّلام ، يشتمل على محاسن أخبارهم و جواهر كلامهم ، حداني عليه غرض ذكرته في صدر الكتاب ، و جعلته أمام الكلام ،

و فرغت من الخصائص الّتي تخصّ أمير المؤمنين عليّا عليه السّلام ، و عاقت عن إتمام بقيّة الكتاب محاجزات الأيّام ، و مماطلات الزّمان . ( 4 )

[ 73 ]

به نام اللّه آن بخشايشگر بخشنده

امّا بعد از ستايش ويژه اللّه ، آن وجود واجبى كه ستودن را بهايى ساخت در برابر بهره‏اش ، و پناهگاهى براى آزمايشش ، و ابزارهاى فرارفتن به سوى بهشتش و انگيزه‏اى در جهت افزايش نيكيش . ( 1 ) و درود بر فرستاده او پيامبر رحمت ، و پيشواى پيشوايان ، و چراغ فروزان همه مردمان ، آن وجود برگزيده از سرشت بزرگوارى ، و چكيده زاد رود شكوه گذشت روزگارى ، كشتسار بالندگيهاى ريشه‏دار ، و شاخسار والا برومند پر برگ و بار . ( 2 ) و بر خاندانش چراغدانهاى فروزنده در تاريكيها ، و پاسدار نگهدارنده امتها ، و مشعل درخشنده و آشكار دين ، و گرانسنگهاى سنجش برتريهاى سنگين ، پس درود خدا بر همه آنان باد ، درودى شايسته برترى آنان ، و پاداشى برابر با تلاش و رفتارشان ،

و همتا با شاخه‏ها و ريشه‏هاى پاكيزه و پر عطرشان ، تا آنگاه كه سپيده‏دم پرتو افكن است ، و ستاره دمنده در پايان شب در حال فرو رفتن است . ( 3 ) در روزگار جوانى و سالهاى خرمى شاخسار زندگانى به تأليف كتابى در خصائص ائمه عليهم السلام آغاز نهادم كه مشتمل بر تاريخ زندگانى زيبا و نيكشان و سخنان گوهرزاى آنان بود . انگيزه‏اى مرا بدين كار بر انگيخت كه در آغاز كتاب ياد كرده‏ام و پيشاپيش هر سخنى آورده‏ام ، از نوشتن خصائصى كه ويژه امير المؤمنين على عليه السلام بود فراغت يافتم ، و به سر آوردن دنباله كتاب را موانع روزگار ، و گرفتاريهاى بيشمار جلو گرفت . ( 4 )

[ 74 ]

و كنت قد بوّيت ما خرج من ذلك أبوابا ، و فصّلته فصولا ، فجاء في آخرها فصل يتضمّن محاسن ما نقل عنه عليه السّلام ، من الكلام القصير في المواعظ و الحكم و الأمثال و الآداب ، دون الخطب الطّويلة و الكتب المبسوطة . ( 5 ) فاستحسن جماعة من الأصدقاء ما اشتمل عليه الفصل المقدّم ذكره ،

معجبين ببدائعه ، و متعجّبين من نواصعه ، و سألوني عند ذلك أن أبدأ بتأليف كتاب يحتوي على مختار كلام أمير المؤمنين عليه السّلام في جميع فنونه ،

و متشعّبات غصونه ، من خطب و كتب و مواعظ و أدب ، علما أنّ ذلك يتضمّن من عجائب البلاغة ، و غرائب الفصاحة ، و جواهر العربيّة ، و ثواقب الكلم الدّينيّة و الدّنياويّة ، ما لا يوجد مجتمعا في كلام ، و لا مجموع الأطراف في كتاب . إذ كان أمير المؤمنين ، عليه السّلام ، مشرع الفصاحة و موردها ، و منشأ البلاغة و مولدها ، و منه ، عليه السّلام ، ظهر مكنونها ، و عنه أخذت قوانينها ،

و على أمثلته حذا كلّ قائل خطيب ، و بكلامه استعان كلّ واعظ بليغ . و مع ذلك فقد سبق و قصّروا ، و تقدّم و تأخّروا ، لأنّ كلامه عليه السّلام ، الكلام الّذي عليه مسحة من العلم الإلهي ، و فيه عبقة من الكلام النّبويّ . ( 6 ) فأجبتهم إلى الإبتداء بذلك ، عالما بما فيه من عظيم النّفع ، و منشور الذّكر ، و مذخور الأجر . ( 7 ) و اعتمدت به أن أبيّن عن عظيم قدر أمير المؤمنين عليه السّلام ، في هذه الفضيلة ، مضافة إلى المحاسن الدّثرة ، و الفضائل الجمّة . و أنّه عليه السّلام ،

انفرد ببلوغ غايتها من جميع السّلف الأوّلين ، الّذين إنّما يؤثر عنهم منها القليل النّادر ، و الشّاذّ الشّارد . ( 8 )

[ 75 ]

و آنچه را نوشته بودم به صورت چند فصل و چند باب در آوردم و در آخر آنها فصلى بود كه كلمات كوتاه آن حضرت در زمينه مواعظ و حكم و امثال و آداب نقل شده از او را بجز خطبه‏هاى بلند و نامه‏هاى مفصّل در آن فصل آورده بودم . ( 5 ) گروهى از دوستان اين فصل را پسنديده از نكات بى‏نظير آن در شگفت افتادند ،

و از قطعات درخشنده‏اش چشمشان خيره مانده از من خواستند شروع به تأليف كتابى محتوى برگزيده‏هاى سخنان امير المؤمنين عليه السلام كنم كه همه رشته‏ها و شاخه‏هاى گفتارش از خطبه‏هاى آن حضرت گرفته تا نامه‏ها و مواعظ و ادبش را در بر داشته باشد ، چه ، مى‏دانستند كه آن سخنان در بر دارنده شگفتيهاى بلاغت ، و نكات غريب و بى نظير فصاحت ، و گوهر ادبيات عربى ، و مطالب دلنشين دينى و دنيوى است و همه اين امتيازات يكجا و به طور همه جانبه در هيچ سخن و كتابى ديده نمى‏شود ، زيرا اين تنها امير المؤمنين است كه سر چشمه و آبشخور فصاحت ، و منشأ و آفريدگار بلاغت مى‏باشد . گوهرهاى نهفته‏اش بوسيله او آشكار گرديد ، و آئين و آدابش از وجود او گرفته شد ، هر كس خواست خطبه‏اى بخواند و خطيب ناميده شود بايد از او پيروى كند ، و آن كسى كه خواستار عنوان واعظ بليغ بود ناچار بود از كلام آن حضرت يارى جويد ، با وجود اين ، در ميدان پهناور سخنورى او پيشى جست و آنان به گردش هم نرسيدند ، و وى به مقصد رسيد و آن كسان در ابتداى ميدان ماندند ،

زيرا سخنان آن حضرت رنگين از علم الهى و عطر آگين از كلمات نبوى است . ( 6 ) لذا با آغاز كردن بدان كار بزرگ به درخواستشان پاسخ دادم ، چه به خوبى مى‏دانستم چه سود بزرگ ، و نام نيك گسترده ، و پاداش اندوخته شده‏اى در اين اقدام نهفته است ( 7 ) و بدين وسيله خواستم ، گذشته از نيكيها و زيبائيهاى بسيار ، و برتريهاى بيشمار نهفته در وجود امير المؤمنين ، عظمت قدر آن بزرگوار را در اين فضيلت سخنورى نيز آشكار گردانم ، چه ، امير المؤمنين عليه السلام ، از ميان ، همه گذشتگان نخستين ،

تنها كسى است كه به اوج كمال سخنورى دست يافته است ، و از آنان جز اندكى جسته گريخته و پراكنده‏اى نابيخته اثرى نمانده است . ( 8 )

[ 76 ]

فأمّا كلامه عليه السّلام ، فهو البحر الّذي لا يساحل ، و الجمّ الّذي لا يحافل . و أردت أن يسوغ لي التّمثّل في الإفتخار به ، صلّى اللّه عليه ، بقول الفرزدق :

أولئك آبائي فجئني بمثلهم
إذا جمعتنا يا جرير المجامع ( 9 )

و رأيت كلامه ، صلّى اللّه عليه ، يدور على أقطاب ثلاثة : أوّلها الخطب و الأوامر ، و ثانيها الكتب و الرّسائل ، و ثالثها الحكم و المواعظ ، فأجمعت ،

بتوفيق اللّه ، على الإبتداء باختيار محاسن الخطب ، ثمّ محاسن الكتب ، ثمّ محاسن الحكم و الأدب ، مفردا لكلّ صنف من ذلك بابا ، و مفضّلا فيه أوراقا ،

لتكون لاستدراك ما عساه أن يشذّ عنّي عاجلا و يقع إليّ آجلا . ( 10 ) و إذا جاء شي‏ء من كلامه ، صلّى اللّه عليه ، الخارج في أثناء حوار ، أو جواب سؤال ، أو غرض آخر من الأغراض في غير الأنحاء الّتي ذكرتها ، و قرّرت القاعدة عليها ، نسبته إلى أليق الأبواب به ، و أشدّها ، ملامحة لغرضه . و ربّما جاء فيما اختاره من ذلك فصول غير متّسقة ، و محاسن كلم غير منتظمة ، لأنّي أورد النّكت و اللّمع ، و لا أقصد التّتالي و النّسق . ( 11 ) و من عجائبه ، صلّى اللّه عليه ، الّتي انفرد بها ، و أمن المشاركة فيها ، أنّ كلامه الوارد في الزّهد و المواعظ ، و التّذكير و الزّواجر ، إذا تأمّله المتأمّل ، و فكّر فيه المفكّر ، و خلع من قلبه أنّه كلام مثله عليه السّلام ، ممّن عظم قدره ، و نفذ أمره ، و أحاط بالرّقاب ملكه ، لم يعترضه الشّكّ في أنّه كلام من لا حظّ له في غير الزّهادة ، و لا شغل له بغير العبادة ، قد قبع في كسر بيت ، أو انقطع في سفح جبل ، لا يسمع إلاّ حسّه ، و لا يرى إلاّ نفسه ، و لا يكاد يوقن بأنّه كلام من ينغمس في الحرب مصلتا سيفه ، فيقطّ الرّقاب ، و يجدّل الأبطال ،

و يعود به ينطف دما ، و يقطر مهجا ، و هو مع تلك الحال زاهد الزّهّاد ، و بدل

[ 77 ]

و امّا سخنان آن حضرت همان درياى ژرف بيكرانى است كه آب آن را نتوان كشيد ، و انبوه گوهرهائيست كه به آسانى به ميزان ارزش آن نيارستن رسيد . و سر آن دارم كه در افتخار بدان حضرت صلوات اللّه عليه به گفته فرزدق تمثل جويم :

أولئك آبائى فجئنى بمثلهم
إذا جمعتنا يا جرير المجامع ( 9 )

اين بزرگواران پدران من هستند ، پس تو هم ( اى جرير ) همانند آنان بياور ، در آن هنگام كه انجمن‏ها ما را در يكجا گرد آورد .

ديدم گفتار او بر گرد سه محور مى‏گردد ، نخست ، خطبه‏ها و فرمانها ، دوم ،

نامه‏ها و پيغامها ، و سوم ، كلمات حكمت آميز و موعظه‏ها . پس به توفيق خداى سبحان ابتدا خطبه‏هاى زيبا ، و سپس نامه‏هاى شگفت و سر انجام حكمتها و كلمات گوهرزا را انتخاب كردم ، و هر يك را در بابى مستقل قرار دادم و برگهايى جداگانه برايش نهادم تا اگر بر اثر عجله و شتاب در حال حاضر مطلبى از دستم بيرون رفته ،

آن برگهاى سفيد جايى براى استدراك مطلب دير به دست آمده گردد . ( 10 ) و چون از سخنانش مطلبى در ضمن سؤال و جواب ، يا منظور ديگرى بيرون از تقسيم بندى ما به دست آمد آن را در مناسبترين باب و هماهنگ‏ترين قسمت گذاشتم . چه بسا قسمتهايى نامتناسب در اين برگزيده سخنان آمده باشد ، و سخنان را بدون نظم و ترتيب در كنار هم جاى داده باشم ، زيرا من در اين كتاب نكته‏هاى شگفت و قطعات درخشان آورده‏ام و قصدم هماهنگى و نظم تاريخى و پيوستگى ميان سخنان نبوده است . ( 11 ) و از شگفتيهاى آن حضرت ، صلوات اللّه عليه ، كه يگانه و بى نظير است و هيچ كس راه شركت در آن را ندارد چند جنبه بودن كلمات او است ، اگر پژوهشگر با دقّت سخنان او را كه درباره زهد و مواعظ و به ياد آخرت انداختن و نهى از بديها است بخواند و در آن نيك بينديشد و توجه نداشته باشد كه اين سخنان از شخص گرانقدر و نافذ الامرى چون او است كه حكومتش بر تمام گردنها حلقه زده است ، شكى به دل راه نمى‏دهد كه اين سخنان از دهان كسى بيرون آمده است كه هيچ بهره‏اى در امور ديگر جز بركنارى و زهادت ندارد ، و به كارى جز عبادت سرگرم نيست ، و در گوشه خانه‏اى سر در لاك خود فرو برده يا در دامنه كوهى از جهان بريده جز احساسش چيزى را نمى‏شنود و غير از خود كسى را نمى‏بيند ، و تقريبا باور نمى‏كند كه گوينده اين سخنان در ميدان جنگ فرو رفته با شمشير كشيده گردنها را مى‏زند و پهلوانان را به زمين مى‏افكند و چون از ميدان باز مى‏گردد خون از شمشيرش مى‏چكد و پاره‏هاى جگر بدان آويزان است ، با وجود اين وى از همه زهاد از دنيا بريده‏تر و از تمام ابدال بدل‏تر

[ 78 ]

الأبدال . 12 و هذه من فضائله العجيبة و خصائصه اللّطيفة الّتي جمع بها بين الأضداد ،

و ألّف بين الأشتات ، و كثيرا ما أذاكر الإخوان بها ، و أستخرج عجبهم منها ،

و هي موضع للعبرة بها و الفكرة فيها . ( 13 ) و ربّما جاء في أثناء هذا الإختيار اللّفظ المردّد و المعنى المكرّر ، و العذر في ذلك أنّ روايات كلامه عليه السّلام ، تختلف اختلافا شديدا ، فربّما اتّفق الكلام المختار في رواية ، فنقل على وجهه ، ثمّ وجد بعد ذلك في رواية أخرى موضوعا غير وضعه الأوّل : إمّا بزيادة مختارة ، أو لفظ أحسن عبارة ، فتقتضي الحال أن يعاد ، استظهارا للإختيار ، و غيرة على عقائل الكلام . و ربّما بعد العهد أيضا بما اختير أوّلا ، فأعيد بعضه سهوا و نسيانا ، لا قصدا و اعتمادا . ( 14 ) و لا أدّعي مع ذلك أننّي أحيط بأقطار جميع كلامه عليه السّلام ، حتّى لا يشذّ عنّي شآذّ ، و لا يندّ نادّ ، بل لا أبعد أن يكون القاصر عنّي فوق الواقع إليّ ، و الحاصل في ربقتي دون الخارج من يديّ ، و ما عليّ إلاّ بذل الجهد ،

و بلاغ الوسع ، و على اللّه سبحانه نهج السّبيل ، و رشاد الدّليل ، إن شاء اللّه . ( 15 ) و رأيت من بعد تسمية هذا الكتاب ب « نهج البلاغة » ، إذ كان يفتح للنّاظر فيه أبوابها ، و يقرّب عليه طلابها ، و فيه حاجة العالم و المتعلّم ، و بغية البليغ و الزّاهد . و يمضي في أثنائه من عجيب الكلام في التّوحيد و العدل ، و تنزيه اللّه سبحانه عن شبه الخلق ، ما هو بلال كلّ غلّة ، و شفاء كلّ علّة ، و جلاء كلّ شبهة . و من اللّه سبحانه أستمدّ التّوفيق و العصمة ، و أتنجّز التّسديد و المعونة ،

[ 79 ]

است . ( 12 ) و اين امر از فضايل عجيب آن بزرگوار و از خصوصيات دقيق آن بلند مقدار است كه اضداد را يكجا جمع كرده است و پراكنده‏ها را در يك مركز گرد آورده است . بارها اين حقايق را به برادران گفته‏ام و شگفتى آنان را بر انگيخته‏ام ، و اين امر واقعيت و حقيقتى است عبرت انگيز و آموزنده و جاى تفكر و توجه بدان . ( 13 ) بسا پيش آمده در ضمن اين كلمات برگزيده لفظى چند بار بيايد و موضوعى تكرار شود ، عذرم در اين باره آن است كه روايات در باره سخنانش سخت با هم اختلاف دارند . چه بسا اتفاق افتاده است كه سخن برگزيده‏اى به حسب روايتى به دست آمده به همان شكل نقل گرديده ، سپس در روايت ديگرى به شكلى متفاوت با شكل نخستين ، يا با لفظى بيشتر از سخن برگزيده يا با عبارتى زيباتر از آن ،

يافت شده ، استوارى و درستى بيشتر اين گزينش ، و غيرت ورزيدن براى حفظ و نگهدارى گوهرهاى با ارزش كلام ، اقتضا كرده بار ديگر آن شكل از روايت را هم بياورم ، گاهى فاصله زياد زمانى نيز موجب آن شده است كه كلامى انتخاب شده بار ديگر انتخاب شود ، و اين تكرار از روى سهو و فراموشى است نه از روى قصد و توجّه .

( 14 ) با وجود اين ، ادّعا نمى‏كنم كه بر تمام جوانب سخنان آن امام عليه السلام چنان احاطه پيدا كرده‏ام كه سخن جسته گريخته يا كمياب و پراكنده‏اى را هم از دست نداده‏ام ، بلكه بعيد نمى‏دانم كه كوتاه بودن دستم براى دريافت سخنانش بيشتر از اندازه‏اى باشد كه به دستم آمده ، و آن مقدار از كلماتش كه در دام من قرار گرفته كمتر از سخنانى باشد كه از دسترسم بيرون افتاده است . و تكليفى بر عهده ندارم مگر به كار انداختن بيشينه توان ، تا رسيدن به انجامين مرز امكان ، و در برابر ، بر عهده خداى سبحان است بر گشودن راه ، و نشان دادن راهنما ، به خواست خدا . ( 15 ) پس از اين گفتار ، بدان جهت شايسته ديدم اين كتاب را « نهج البلاغه » نام نهم كه درهاى بلاغت و سخنورى را به روى بيننده خود مى‏گشايد ، و بينايان را به خواست خود نزديك گرداند . هم دانشمند و دانشجو را در آن نياز هست ، و هم مطلوب سخنور و پارسا در آن وجود دارد . در لابه لاى كتاب سخنانى شگفت انگيز از توحيد و عدل ، و منزّه دانستن خداى سبحان از همانندى با خلق مى‏رود كه روان تشنگان درك صفات و نشانه‏هاى حق در كنارش بياسايد ، و هر بيمار حقّى با داروى شفا بخش آن بهبودى يابد ، و هر تيرگى و شبهه‏اى در پرتو نور پراكنيهايش آشكار شده به كنار مى‏رود . از خداى سبحان يارى براى توفيق و پاكى و خود نگهدارى جويم ، و درستى و استوارى در كار و

[ 80 ]

و أستعيذه من خطإ الجنان قبل خطإ اللّسان ، و من زلّة الكلم قبل زلّة القدم ،

و هو حسبي و نعم الوكيل . ( 16 )

[ 81 ]

رسيدن حتمى ياريش را در درگاه او پويم ، و خواستار در پناه خود گرفتن او هستم از بيراهه رفتن دل پيش از گزافه گويى زبان ، و از لغزش كلام پيش از فرو لغزيدن گام ، و او مرا بسنده است در هر دو جهان و بهترين پايندان . ( 16 )

[ 82 ]