بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب پرتوی از نهج البلاغه, ( )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest -
     index - پرتوى از نهج البلاغه
     kh0001 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0002 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0003 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0004 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0005 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0006 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0007 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0008 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0009 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0010 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0011 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0012 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0013 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0014 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0015 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0016 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0017 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0018 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0019 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0020 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0021 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0022 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0023 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0024 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0025 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0026 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0027 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0028 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0029 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0030 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0031 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0032 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0033 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0034 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0035 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0036 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0037 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0038 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0039 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0040 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0041 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0042 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0043 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0044 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0045 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0046 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0047 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0048 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0049 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0050 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0051 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0052 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0053 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0054 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0055 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0056 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0057 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0058 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0059 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0060 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0061 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0062 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0063 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0064 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0065 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0066 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0067 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0068 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0069 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0070 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0071 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0072 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0073 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0074 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0075 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0076 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0077 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0078 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0079 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0080 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0081 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0082 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0083 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0084 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0085 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0086 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0087 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0088 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0089 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0090 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0091 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0092 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0093 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0094 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0095 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0096 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0097 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0098 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0099 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0100 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0101 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0102 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0103 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0104 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0105 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0106 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0107 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0108 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0109 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0110 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0111 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0112 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0113 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0114 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0115 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0116 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0117 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0118 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0119 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0120 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0121 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0122 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0123 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0124 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0125 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0126 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0127 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0128 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0129 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0130 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0131 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0132 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0133 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0134 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0135 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0136 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0137 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0138 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0139 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0140 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0141 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0142 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0143 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0144 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0145 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0146 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0147 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0148 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0149 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0150 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0151 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0152 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0153 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0154 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0155 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0156 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0157 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0158 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0159 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0160 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0161 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0162 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0163 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0164 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0165 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0166 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0167 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0168 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0169 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0170 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0171 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0172 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0173 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0174 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0175 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0176 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0177 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0178 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0179 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0180 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0181 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0182 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0183 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0184 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0185 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0186 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0187 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0188 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0189 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0190 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0191 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0192 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0193 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0194 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0195 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0196 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0197 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0198 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0199 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0200 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0201 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0202 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0203 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0204 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0205 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0206 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0207 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0208 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0209 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0210 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0211 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0212 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0213 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0214 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0215 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0216 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0217 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0218 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0219 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0220 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0221 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0222 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0223 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0224 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0225 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0226 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0227 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0228 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0229 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0230 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0231 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0232 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0233 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0234 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0235 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0236 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0237 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0238 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0239 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0240 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0241 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0242 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0243 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0244 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0245 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0246 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0247 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0248 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0249 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0250 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0251 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0252 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0253 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0254 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0255 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0256 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0257 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0258 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0259 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0260 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0261 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0262 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0263 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0264 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0265 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0266 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0267 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0268 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0269 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0270 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0271 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0272 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0273 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0274 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0275 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0276 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0277 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0278 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0279 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0280 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0281 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0282 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0283 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0284 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0285 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0286 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0287 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0288 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0289 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0290 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0291 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0292 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0293 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0294 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0295 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0296 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0297 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0298 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0299 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0300 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0301 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0302 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0303 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0304 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0305 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0306 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0307 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0308 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0309 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0310 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0311 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0312 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0313 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0314 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0315 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0316 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0317 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0318 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0319 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0320 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0321 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0322 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0323 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0324 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0325 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0326 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0327 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0328 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0329 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0330 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0331 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0332 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0333 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0334 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0335 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0336 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0337 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0338 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0339 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0340 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0341 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0342 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0343 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0344 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0345 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0346 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0347 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0348 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0349 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0350 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0351 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0352 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0353 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0354 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0355 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0356 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0357 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0358 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0359 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0360 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0361 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0362 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0363 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0364 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0365 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0366 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0367 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0368 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0369 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0370 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0371 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0372 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0373 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0374 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0375 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0376 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0377 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0378 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0379 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0380 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0381 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0382 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0383 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0384 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0385 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0386 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0387 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0388 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0389 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0390 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0391 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0392 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0393 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0394 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0395 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0396 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0397 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0398 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0399 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0400 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0401 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0402 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0403 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0404 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0405 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0406 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0407 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0408 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0409 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0410 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0411 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0412 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0413 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0414 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0415 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0416 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0417 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0418 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0419 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0420 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0421 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0422 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0423 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0424 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0425 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0426 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0427 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0428 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0429 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0430 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0431 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0432 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0433 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0434 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0435 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0436 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0437 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0438 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0439 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0440 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0441 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0442 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0443 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0444 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0445 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0446 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0447 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0448 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0449 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0450 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0451 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0452 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0453 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0454 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0455 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0456 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0457 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0458 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0459 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0460 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0461 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0462 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0463 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0464 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0465 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0466 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0467 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0468 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0469 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0470 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0471 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0472 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0473 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0474 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0475 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0476 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0477 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0478 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0479 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0480 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0481 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0482 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0483 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0484 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0485 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0486 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0487 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0488 - پرتوى از نهج البلاغه
 

 

 
 

3 الحثّ للإعتبار و الإتّعاظ من الدّنيا

فلتكن الدّنيا أصغر في أعينكم من حثالة القرظ و قراضة الجلم ، و اتّعظوا بمن كان قبلكم قبل أن يتّعظ بكم من بعدكم ، و ارفضوها ذميمة ، فإنّها قد رفضت من كان أشغف بها منكم . [ 4 400 ] ( 7 ) قال السّيّد ، رضي اللّه عنه :

و هذه الخطبة ربّما نسبها ، من لا علم له ، إلى معاوية ، و هي من كلام أمير المؤمنين عليه السّلام الّذي لا يشكّ فيه ، و أين الذّهب من الرّغام و أين العذب من الأجاج ؟

و قد دلّ على ذلك الدّليل الخرّيت و نقده النّاقد البصير :

عمرو بن بحر الجاحظ ، فإنّه ذكر هذه الخطبة في كتاب « البيان و التّبيين » ، و ذكر من نسبها إلى معاوية ثمّ تكلّم من بعدها بكلام في معناها ، جملته أنّه قال : و هذا الكلام بكلام عليّ عليه السّلام أشبه ، و بمذهبه في تصنيف النّاس في الإخبار عمّا هم عليه من القهر و الإذلال ، و من التّقيّة و الخوف ، أليق . و متى وجدنا معاوية ،

في حال من الأحوال ، يسلك في كلامه مسلك الزّهّاد و مذاهب العبّاد ؟ [ 5 402 ]

[ 397 ]

3 تشويق به آموزش ديدن و پند گرفتن از حركت اين جهان

پس دنيا ( ئى كه چنين است ) بايد در چشم شما ناچيزتر از برگ سلم و خرده پشمهاى دم قيچى جلم 1 باشد . شما به گذشتگان پيش از خود پند گيريد پيش از آنكه آيندگان بوسيله شما پند گيرند . دنيا ( آرزوهاى پست و شهوات فضيلت كش ) را به نكوهيدگى دور اندازيد ، چنانكه دنيا كسانى را كه از شما بدان شيفته‏تر بودند ، به خوارى دور انداخت [ 4 401 ] ( 7 ) سيّد ، كه خدا از او خوشنود باد ، گويد : اين خطبه را ، چه بسا كسانى به نادانى ، به معاويه نسبت داده‏اند ، با آنكه بى شك سخن امير المؤمنين است ، كجا توان طلا را با خاك و آب شيرين گوارا را با آب تلخ اشتباه كرد ؟ راهنماى دانا و ناقد بصير ، عمرو بن بحر جاحظ بدين مطلب راهنمايى كرده است ، زيرا او پس از اينكه خطبه را در كتاب « البيان و التبيين » ذكر و گفته كسانى كه آن را به معاويه نسبت داده‏اند ياد اورى مى‏كند ، مى‏گويد : اين خطبه به كلام على ( ع ) شبيه تر است ،

و به روش او در تقسيم مردم و خبر دادن از اخلاق و روحيات آنان ، از سر كشى و فروتنى و پارسايى و هراس ، متناسب‏تر . معاويه را چه وقت و در چه حالى از احوال ديده‏ايم كه در كلامش روش پارسايان و شيوه خدا پرستان از دنيا بريده را داشته باشد ؟ [ 5 401 ]

-----------
( 1 ) قرض يا قرظ : صمغ عربى كه به آن اقاقيا گويند و آن غير از اقاقياى معمولى است ( فرهنگ فارسى معين ) . سلم ماده‏ايست كه با آن دبّاغى مى‏كنند و پس از دباغى تفاله آن را فقط بايد دور ريخت و نفعى از آن منتظر نبود ، جلم خورده پشمهاى شتر است كه به دم قيچى مى‏ماند يا به اطراف مى‏پرد . ( مترجم )

[ 398 ]

[ 1 392 ] ما روي مثل هذا الفصل من الخطبة في مصادر أخرى :

الف « البيان و التبيين » للجاحظ :

خطبة من خطب معاوية ( ر ) . رواها شعيب بن صفوان ، و زاد فيها البقطري و غيره ، قالوا : لما حضرت معاوية الوفاة ، قال لمولى له : من بالباب ؟ قال : نفر من قريش يتباشرون بموتك . فقال :

ويحك ، و لم ؟ قال : لا أدري ، قال : فو اللّه ما لهم بعدي إلاّ الذي يسوؤهم . و أذن للناس فدخلوا ،

فحمد [ اللّه ] و اثنى عليه و أوجز ، ثمّ قال :

« أيّها النّاس ، إنّا قد أصبحنا في دهر عنود ، و زمن شديد ، يعدّ فيه المحسن مسيئا ، و يزداد فيه الظّالم عتوا ، و لا ننتفع بما علمناه ، و لا نسأل عمّا جهلناه ، و لا نتخوّف قارعة حتّى تحلّ بنا » .

و ليس في روايتي ابن قتيبة و ابن عبد ربّه تفاوت شديد ، مع روايتي نهج البلاغة و الجاحظ الّتي تحتاج إلى نقل ، و نذكر رواية ابن طلحة الشافعي ، ذيلا ، لمقدمته و ذيله مع رواية نهج البلاغة .

ب « مطالب السّؤول » لابن طلحة الشافعي :

و قال [ أمير المؤمنين ] يوما في مسجد الكوفة و عنده وجوه النّاس :

« أيّها النّاس ، إنّا قد أصبحنا في دهر عنود ، و زمن شديد ، يعدّ فيه المحسن مسيئا ، و يزداد الظّالم فيه عتوّا ، لا ننتفع بما علمنا و لا نسأل عمّا جهلنا ، و لا نتخوّف قارعة حتّى تحلّ بنا » .

[ 2 394 ] ما نقل مثل هذا الفصل في مصادر أخرى :

الف « البيان و التبيين » :

« فالنّاس على أربعة أصناف :

منهم من لا يمنعه الفساد في الأرض إلاّ مهانة نفسه و كلال حدّه و نضيض و فره ، و منهم المصلت لسيفه ، المجلب بخيله و رجله ، المعلن بسرّه . قد أشرط لذلك نفسه ، و أوبق دينه لحطام ينتهزه ، أو مقنب يقوده ، أو منبر يفرعه . و لبئس المتجر أن تراها لنفسك ثمنا ، و ممّا لك عند اللّه عوضا .

و منهم من يطلب الدّنيا بعمل الآخرة ، و لا يطلب الآخرة بعمل الدّنيا ، قد طامن من شخصه ،

و قارب من خطوه ، و شمّر من ثوبه ، و زخرف نفسه للأمانة ، و اتّخذ ستر اللّه ذريعة إلى المعصية ، » .

ب « مطالب السؤول » :

« و النّاس على أربعة أصناف :

منهم من لا يمنعه الفساد في الأرض إلاّ مهانة نفسه و كلال حدّه و نضيض و فره ، و منهم

[ 399 ]

[ 1 393 ] ترجمه روايات منابع ديگر :

الف « البيان و التبيين » نوشته جاحظ :

از خطبه‏هاى معاويه است . شعيب بن صفوان آن را روايت كرده است ، و بقطرى و ديگران چيزهايى بر آن افزوده‏اند و گفته‏اند : هنگامى كه مرگ معاويه فرا رسيد به يكى از خدمتگزاران خود گفت : چه كسانى پشت در هستند ؟ گفت : گروهى از قريش كه مرگت را به يكديگر مژده مى‏دهند .

گفت : واى بر تو ، چرا مژده ؟ گفت : نمى‏دانم . گفت : به خدا قسم پس از من كسى بر سرشان چيره شود كه به دردشان مى‏آورد . آنگاه اجازه ورود بدانان داد ، چون حاضر شدند ، خداى را سپاس گفت و او را ستود و به كوتاهى برگزار كرد ، آنگاه گفت :

مردم ، ما در روزگارى كينه‏توز و زمانه‏اى سختگير قرار داريم كه نيكوكار بدكار به شمار آيد و ستمگر بر سركشى افزايد ، از آنچه فرا گرفته‏ايم بهره نمى‏گيريم ، و از آنچه نمى‏دانيم نمى‏پرسيم ،

و بيمناك هيچ بلاى سركوب گرى نيستيم تا آنگاه كه بر سرمان فرود آيد .

در دو روايت ابن قتيبه و ابن عبد ربّه ، با دو روايت نهج البلاغه و جاحظ اختلافى كه نياز به گفتن باشد وجود ندارد . امّا روايت ابن طلحه شافعى در زير نقل مى‏شود ، زيرا در آغاز آن توضيحى مبتنى بر مسلّم بودن صدور آن از امير المؤمنين دارد و عبارتى علاوه بر روايات ديگران در پايان آورده است .

ب « مطالب السؤول » نوشته ابن طلحه شافعى :

روزى امير المؤمنين ، در حضور عده‏اى از بزرگان ، در مسجد كوفه ، گفت : . . . در اين قسمت از خطبه اختلافى در روايت نيست كه نيازمند به ترجمه باشد .

[ 2 395 ] ترجمه روايات منابع ديگر :

الف « البيان و التبيين » :

پس مردم بر چهار دسته‏اند :

برخى از ايشان را چيزى جز ضعف نفس و كندى شمشير ، و بى‏مايگى و نادارى ، از فساد در زمين باز نمى‏دارد ،

برخى ديگر شمشير كشيده ، سوار و پياده بسيجيده ، راز خود آشكار ساخته ، خود را آماده انجام هر اقدامى كرده است ، دين خود را پايمال كرده تا براى كالايى كه در اين فرصت به دست مى‏آورد ،

يا گروهى را كه فرماندهى مى‏كند ، يا منبرى كه بر آن فراز مى‏شود هيچ مانع و مهارى در ميان نباشد .

و چه پست سودائيست كه اين چيزها را بها و ارزش خود بينى ، و در برابر آنچه در پيشگاه خدا مى‏توانى داشته باشى ، جانشينى پندارى دسته‏اى ديگر اين جهان را با تلاش جهان ديگر مى‏جويند ، و به دست آوردن جهان ديگر را از راه اين جهان نمى‏پويند ، لذا شخصيت خود را در اين راه پست كرده ، گام كوچك بردارد ، و دامن جامه فرا آرد ، و خود را براى امين نشان دادن نيك بيارايد ، و پرده پوشنده خدايى را پلّكانى ساخته به سوى نافرمانى پروردگار گام گذارد ،

ب « مطالب السؤول » :

در روايت مطالب السؤول ، با اين بخش از خطبه ، تفاوت چندانى كه نياز به ترجمه داشته

[ 400 ]

[ 2 394 ] المصلت بسيفه ، المعلن بشرّه ، و المجلب بخيله و رجله ، قد اهلك نفسه ، و أوبق دينه لحطام يتنزه ، أو مقنب يقوده ، أو منبر يفرعه . و لبئس المتجر أن ترى الدّنيا لنفسك ثمنا ، و ممّا لك عند اللّه عوضا .

و منهم من يطلب الدّنيا بعمل الآخرة ، و لا يطلب الآخرة بعمل الدّنيا ، قد طامن من شخصه ،

و قارب من خطوه ، و شمّر من ثوبه ، و زخرف نفسه للأمانة ، و اتّخذ ستر اللّه ذريعة إلى المعصية ، » .

[ 3 394 ] ما روي مثل هذا الفصل في مصادر أخرى :

الف « البيان و التبيين » :

« و منهم من أقعده عن طلب الملك ضؤولة نفسه ، و انقطاع من سببه ، فقصرت به الحال عن أمله ، فتحلّى باسم القناعة ، و تزيّن بلباس الزّهادة ، و ليس من ذلك في مراح و لا مغدى .

و بقي رجال غضّ أبصارهم ذكر المرجع ، و أراق دموعهم خوف المحشر ، فهم بين شريد نادّ ،

و خائف منقمع و ساكت مكعوم ، و داع مخلص ، و موجع ثكلان . قد أخملتهم التّقيّة ، و شملتهم الذّلّة ، فهم في بحر أجاج : أفواههم ضامزة ، و قلوبهم قرحة ، و قد وعظوا حتّى ملّوا ، و قهروا حتّى ذلّوا ، و قتلوا حتّى قلوّا » .

ب « مطالب السؤول » :

و منهم من أقعده عن طلب الملك ضؤولة نفسه . . . . ( رواية ابن طلحة تنطبق في هذا الفصل ، مع رواية السيّد في نهج البلاغة ، إلاّ في الكلمات التالية ) :

و ساكت معكوم . . . و قلوبهم فرحة . . . قد وعظوا حتى ملّوا و قهروا حتّى قلوا .

و لعلّ هذا الاختلاف كان من سهو قلم الكتّاب ، أو من اختلاف مصدرين .

[ 4 396 ] ما روي مثل هذا الفصل في مصادر أخرى :

الف « البيان و التبيين » :

« فلتكن الدّنيا في عيونكم أصغر من حثالة القرظ ، و قراضة الجلمين ، و اتّعظوا بمن كان قبلكم قبل أن يتّعظ بكم من يأتي بعدكم ، فأرفضوها ذميمة ، فإنّها رفضت من كان أشغف بها منكم » .

ب « مطالب السؤول » :

« فلتكن الدّنيا أصغر عندكم من حثالة القرظ ، و قراضة الجلم ، و اتّعظوا بمن كان قبلكم قبل أن يتّعظ بكم من بعدكم ، و ارفضوها ذميمة ، فإنّها رفضت من كان أشغف بها منكم . فياما أغرّ جداعها مرضعة ، و ياما أضرّ نكالها فاطمة » .

( كتاب مطالب السؤول في مناقب آل الرسول ، لكمال الدين ابو سالم محمّد بن طلحة بن الحسن

[ 401 ]

[ 2 395 ] باشد ، وجود ندارد .

[ 3 395 ] ترجمه روايات منابع ديگر :

الف « البيان و التبيين » :

و دسته‏اى ديگر از ايشان را پستى خويش و ناتوانى وجود ، و نداشتن ابزار ، از رياست طلبى و قدرت پرستى باز داشته چنين حالتى دست وى را از رسيدن به آرزو كوتاه كرده است ، در نتيجه ، خود را به نام خرسندى مى‏آرايد ، و به پوشش پارسايى زينت مى‏بخشد ، در حالى كه نه با خرسندى شبى را به پايان رسانده نه با پارسايى روزى را به سر برده است .

از اين چهار دسته افراد دنيا پرست كه بگذريم ، مردانى مى‏مانند كه ياد بازگشت به روز بازپسين چشمهايشان را از هر چيزى فرو پوشانيده ، بيم روز محشر اشك از ديدگانشان روان ساخته است ،

اينان به گونه‏هاى مختلفى هستند : از پراكنده تنها گرفته تا ترسان در گوشه‏اى خزيده و خاموش دهان بسته ، فراخواننده يكتوى و دردمند عزيز از دست رفته . پرواپيشگى به پژمردگى و گمناميشان انداخته ، و خوارى ( در برابر ضد ارزشهاى حاكم و عزيز ) همه را در بر گرفته است ، اينان در دريايى شور فرو افتاده‏اند و دهان از آب شورمزه بسته‏اند و دلهايشان از زخمها ريش است . آن قدر به پند و آموزش دست زدند تا خود از بى‏اعتنايى ديگران به ستوه آمدند ، و به اندازه‏اى مقهور و مورد خشم و آزار ديگران واقع شدند تا به خوارى دچار گرديدند ، و كشته شدند تا به كاستى افتادند .

ب « مطالب السؤول » :

اختلاف روايت مطالب السؤول ناچيز است و به نظر مى‏رسد برخى از اختلافات ناشى از اشتباه نسخه برداران باشد .

[ 4 397 ] ترجمه روايات ديگر :

الف « البيان و التبيين » :

پس چنين جهانى بايد در چشمان شما پست‏تر از تفاله‏هاى دور ريختنى برگ سلم و خرده پشمهاى دم قيچى جلم [ جلم يك تيغه قيچى و جلمين دو تيغه آن را گويند ] باشد ، از شيوه حركت و سر نوشت گذشتگان پيش از خود آموزش ببينيد ، پيش از آنكه آيندگان با انديشيدن در سر نوشت شما پند آموزند . پس بهره‏هاى اين جهان را به نكوهيدگى دور بيندازيد ، زيرا دنيا كسانى را كه از شما بدان شيفته‏تر بودند ، به دور انداخت .

ب « مطالب السؤول » :

پس چنين جهانى بايد در چشمان شما بى‏ارزشتر از تفاله‏هاى دور ريختنى برگ سلم و خرده پشمهاى دم قيچى جلم باشد . از سرنوشت گذشتگان خود آموزش ببينيد ، پيش از آنكه پسينيان با انديشيدن در سرنوشت شما پند گيرند ، دنيا را به نكوهيدگى به دور اندازيد ، زيرا از شما به خود شيفته‏تر را دنيا به دور انداخت . مادرى است كه شير دادنش فريبكارى است ، و از شير گرفتنش شكنجه‏اى زيان‏آور و فرزند آزارى است

[ 5 397 ] در هيچ يك از منابع ديگر كه در مقدمه ذكر شد ، توضيح بالا ديده نمى‏شود ، و تنها جاحظ چنين توضيحى مى‏دهد و سيّد رضى آن را در نهج البلاغه نقل كرده است . توضيح جاحظ بدين شرح است :

[ 402 ]

[ 4 396 ] ابن محمّد الشافعي رحمه اللّه ، من نسخته المخطوطة ، ورق 54 ) إنفرد هذا الكتاب بمقدمة هذه الخطبة أن يصرّح بأنّ هذه الخطبة من أمير المؤمنين قالها في مسجد الكوفة و عنده وجوه النّاس ، و بآخرها أن اضاف جملتين على ذيلها .

[ 5 396 ] ما وجد هذا الإيضاح في أيّ مصدر آخر غير نهج البلاغة ، و السيّد الرضي اتّخذه من « البيان و التبيين » و اضاف عليه رأيه الشخصي . و ايضاح الجاحظ في كتابه « البيان و التبيين » كما يلي :

و في هذه الخطبة أبقاك اللّه ضروب من العجب :

« منها أنّ الكلام لا يشبه السّبب الّذي من أجله دعاهم معاوية ، و منها أنّ هذا المذهب في تصنيف النّاس ، و في الإخبار عمّا هم عليه من القهر و الإذلال ، و من التّقيّة و الخوف ، أشبه بكلام عليّ ، رضي اللّه عنه ، و معانيه و حاله منه بحال معاوية ،

و منها أنّا لم نجد معاوية ، في حال من الحالات ، يسلك ، في كلامه ، مسلك الزّهاد ، و لا يذهب مذاهب العبّاد .

و إنّما نكتب لكم و نخبر بما سمعناه . و اللّه أعلم بأصحاب الأخبار ، و بكثير منهم » . ( ج 2 ،

ص 71 )

[ 403 ]

[ 5 397 ] خدا ترا پايدار نگه داراد ، در اين خطبه چند نكته شگفت انگيز هست :

يكى آنكه آهنگ سخن با منظورى كه معاويه در دعوت افراد داشت همخوان نيست ،

ديگر اينكه شيوه دسته بندى مردم ، و خبر دادن از حالات گوناگون مردم از گرايش به چيره شدن و به خوارى كشانيدن ديگران ، و پروا پيشگى و ترس ، به سخن على ، رضى اللّه عنه ، ماننده‏تر و به هدفها و حالات او بيشتر هماهنگ است تا به حالات معاويه ،

نكته آخر اينكه ما هرگز معاويه را در هيچ يك از حالاتش نيافته‏ايم كه در سخن گفتن راه از جهان بريدگان پويد و به شيوه عابدان سخن گويد .

تنها بدان جهت اين سخن را آورديم كه آنرا برايتان بنگاريم ، و شما را بدانچه شنيده‏ايم آگاه سازيم . و اين تنها خدا است كه به گزارشگران و بسيارى از آنان ، از هر كس داناتر است .

[ 405404 ]