بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب پرتوی از نهج البلاغه, ( )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest -
     index - پرتوى از نهج البلاغه
     kh0001 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0002 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0003 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0004 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0005 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0006 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0007 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0008 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0009 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0010 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0011 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0012 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0013 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0014 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0015 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0016 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0017 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0018 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0019 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0020 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0021 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0022 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0023 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0024 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0025 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0026 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0027 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0028 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0029 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0030 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0031 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0032 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0033 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0034 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0035 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0036 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0037 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0038 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0039 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0040 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0041 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0042 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0043 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0044 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0045 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0046 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0047 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0048 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0049 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0050 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0051 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0052 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0053 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0054 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0055 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0056 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0057 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0058 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0059 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0060 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0061 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0062 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0063 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0064 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0065 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0066 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0067 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0068 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0069 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0070 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0071 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0072 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0073 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0074 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0075 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0076 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0077 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0078 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0079 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0080 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0081 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0082 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0083 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0084 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0085 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0086 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0087 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0088 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0089 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0090 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0091 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0092 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0093 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0094 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0095 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0096 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0097 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0098 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0099 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0100 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0101 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0102 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0103 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0104 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0105 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0106 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0107 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0108 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0109 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0110 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0111 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0112 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0113 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0114 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0115 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0116 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0117 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0118 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0119 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0120 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0121 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0122 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0123 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0124 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0125 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0126 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0127 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0128 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0129 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0130 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0131 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0132 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0133 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0134 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0135 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0136 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0137 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0138 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0139 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0140 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0141 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0142 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0143 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0144 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0145 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0146 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0147 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0148 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0149 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0150 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0151 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0152 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0153 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0154 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0155 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0156 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0157 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0158 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0159 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0160 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0161 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0162 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0163 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0164 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0165 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0166 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0167 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0168 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0169 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0170 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0171 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0172 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0173 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0174 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0175 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0176 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0177 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0178 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0179 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0180 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0181 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0182 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0183 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0184 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0185 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0186 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0187 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0188 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0189 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0190 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0191 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0192 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0193 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0194 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0195 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0196 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0197 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0198 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0199 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0200 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0201 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0202 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0203 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0204 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0205 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0206 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0207 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0208 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0209 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0210 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0211 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0212 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0213 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0214 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0215 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0216 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0217 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0218 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0219 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0220 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0221 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0222 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0223 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0224 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0225 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0226 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0227 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0228 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0229 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0230 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0231 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0232 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0233 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0234 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0235 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0236 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0237 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0238 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0239 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0240 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0241 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0242 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0243 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0244 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0245 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0246 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0247 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0248 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0249 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0250 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0251 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0252 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0253 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0254 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0255 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0256 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0257 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0258 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0259 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0260 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0261 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0262 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0263 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0264 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0265 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0266 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0267 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0268 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0269 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0270 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0271 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0272 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0273 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0274 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0275 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0276 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0277 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0278 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0279 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0280 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0281 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0282 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0283 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0284 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0285 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0286 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0287 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0288 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0289 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0290 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0291 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0292 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0293 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0294 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0295 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0296 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0297 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0298 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0299 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0300 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0301 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0302 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0303 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0304 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0305 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0306 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0307 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0308 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0309 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0310 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0311 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0312 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0313 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0314 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0315 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0316 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0317 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0318 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0319 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0320 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0321 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0322 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0323 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0324 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0325 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0326 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0327 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0328 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0329 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0330 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0331 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0332 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0333 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0334 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0335 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0336 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0337 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0338 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0339 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0340 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0341 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0342 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0343 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0344 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0345 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0346 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0347 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0348 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0349 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0350 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0351 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0352 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0353 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0354 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0355 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0356 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0357 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0358 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0359 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0360 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0361 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0362 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0363 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0364 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0365 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0366 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0367 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0368 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0369 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0370 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0371 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0372 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0373 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0374 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0375 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0376 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0377 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0378 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0379 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0380 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0381 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0382 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0383 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0384 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0385 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0386 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0387 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0388 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0389 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0390 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0391 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0392 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0393 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0394 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0395 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0396 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0397 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0398 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0399 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0400 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0401 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0402 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0403 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0404 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0405 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0406 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0407 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0408 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0409 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0410 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0411 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0412 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0413 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0414 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0415 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0416 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0417 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0418 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0419 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0420 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0421 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0422 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0423 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0424 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0425 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0426 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0427 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0428 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0429 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0430 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0431 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0432 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0433 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0434 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0435 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0436 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0437 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0438 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0439 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0440 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0441 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0442 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0443 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0444 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0445 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0446 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0447 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0448 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0449 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0450 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0451 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0452 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0453 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0454 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0455 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0456 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0457 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0458 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0459 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0460 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0461 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0462 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0463 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0464 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0465 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0466 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0467 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0468 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0469 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0470 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0471 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0472 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0473 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0474 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0475 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0476 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0477 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0478 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0479 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0480 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0481 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0482 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0483 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0484 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0485 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0486 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0487 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0488 - پرتوى از نهج البلاغه
 

 

 
 

3 الظّروف و العوامل لقبول الإمام الأمر و حقيقة الحكم في نظره

أما و الّذي فلق الحبّة و برأ النّسمة : لو لا حضور الحاضر و قيام الحجّة بوجود النّاصر ، و ما أخذ اللّه على العلماء ألاّ يقارّوا على كظّة ظالم و لا سغب مظلوم ، لألقيت حبلها على غاربها ، و لسقيت آخرها بكأس أوّلها ، و لألفيتم دنياكم هذه أزهد عندي من عفطة عنز [ 7 148 ] ( 9 ) قالوا : و قام إليه رجل من أهل السّواد عند بلوغه عليه السّلام ، إلى هذا الموضع من خطبته فناوله كتابا ، فأقبل ينظر فيه . فلمّا فرغ من قراءته قال له إبن عبّاس رحمه اللّه : يا أمير المؤمنين لو اطّردت مقالتك من حيث أفضيت .

فقال : هيهات يا بن عبّاس ، تلك شقشقة هدرت ثمّ قرّت .

قال ابن عبّاس : فو اللّه ما أسفت على كلام قطّ كأسفي على ذلك الكلام ، ألاّ يكون أمير المؤمنين عليه السّلام بلغ منه حيث أراد . [ 8 148 ] ( 10 ) [ قال الشريف ، رضي اللّه عنه ] : قوله عليه السّلام في هذه الخطبة « كراكب الصّعبة إن أشنق لها خرم و إن أسلس لها تقحّم » يريد أنّه إذا شدّد عليها في جذب الزّمام و هي تنازعه رأسها خرم أنفها ، و إن أرخى لها شيئا مع صعوبتها تقحّمت به فلم يملكها ،

يقال :

[ 141 ]

شرايط و عواملى كه باعث شد امام زمامدارى را بپذيرد و حقيقت حكومت در نظر او

آرى به حقّ آن كس كه دانه را در ميان توده خاك سرشكافت ، و به قدرتش جان از باطن جنين به جهان بتافت ، اگر حضور حاضران و بر پا شدن حجّت با اعلام وجود ناصران نبود ، و چنانچه خداوند بر دانشمندان ربّانى آگاه پيمانى سخت نگرفته بود كه در برابر پرخورى ستمگر و گرسنگى ستمرسيده هيچ آرام و قرار نگيرند ، بى‏تأمّل ريسمان مهار حكومت را بر گردنش مى‏انداختم و با همان جام نخست آخرش را هم سيراب مى‏كردم . و بى گمان خوب دريافته‏ايد كه اين دنياى شما نزد من بى‏ارج تر از آبى است كه بزى در وقت عطسه از بينى مى‏پراند [ 7 149 ] ( 9 ) گويند : چون آن حضرت در خطبه‏اش بدين جا رسيد ، مردى از حوالى عراق برخاسته به سويش رفت و نامه‏اى به دستش داد . پس آن حضرت متوجّه نامه شده بدان نظر انداخت . چون از خواندن نامه فراغت يافت ، ابن عباس عليه الرحمة گفت : يا امير المؤمنين ، چه بجا بود سخنت را از همانجا كه قطع كردى ادامه مى‏دادى . آن حضرت فرمود :

هيهات اى پسر عبّاس ، عقده‏اى بود در گلويم و جوشى در سينه‏ام ، چون شقشقه [ 1 ] شتر ، كه براى لحظه‏اى گشوده شد و غليان كرد ، آنگاه سرجاى خود آرام گرفت .

ابن عبّاس گويد : به خدا قسم هرگز براى سخنى آن قدر متأسف نشده بودم كه بر اين سخن متأسّف شدم ، چه ، امير المؤمنين در اين كلام بدانچه كه مى‏خواست بگويد نرسيده بود . [ 8 149 ] ( 10 ) [ شريف ، رضى اللّه عنه گويد ] : سخن آن حضرت : « كراكب الصعبة . . . » مقصود اينست كه اگر بر شتر ، با كشيدن زمام ، سخت گيرد ، بواسطه بدسرى و واكنش بينيش را پاره مى‏كند ، و اگر مهار را كمى سست كند ، با سرسختى كه دارد ، سوار را بى هدف بردارد و به هر جا كه خود خواهد ببرد و نتواند از آن جلو گيرد . وقتى گفته مى‏شود :

[ 1 ] شقشقة ، گوشت سرخى است كه شتر در وقت هيجان از دهان بيرون مى‏آورد . هدير ،

بانگ شتر و كبوتر است . يعنى سينه به جوش آمد و خروشى برداشت بعد آرام شد . بدين مناسبت اين خطبه را شقشقيه ناميدند . ( مترجم )

[ 142 ]

أشنق النّاقة إذا جذب رأسها بالزّمام فرفعه . و شنقها أيضا ،

ذكر ذلك ابن السكيت في « إصلاح المنطق » . و إنّما قال عليه السّلام : « أشنق لها » و لم يقل « اشنقها » ، لأنّه جعله في مقابلة قوله : « أسلس لها » ، فكأنّه عليه السّلام قال : إن رفع لها رأسها بالزّمام يعني أمسكه عليها . ( 11 ) [ و أضيفت في بعض النسخ المخطوطة من النهج ، بعد تفسير السيّد ، العبارة التالية : ] و في الحديث أنّ رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله ، خطب على ناقته و قد شنق لها و هي تقصع بجرّتها . و من الشّاهد على أنّ « شنق » بمعنى « أشنق » قول عدّي بن زيد العباديّ :

ساءها ما بها تبيّن في الأيدى
و إشناقها إلى الأعناق

أي تعليقها . يقول : ساء هذه الناقة ما بسببنا ظهر في أيديها و رفع رأسها إلى الأعناق و هو ممّا يصعب عليها . [ 9 148 ] ( 12 )

[ 143 ]

« اشنق الناقة » يعنى شتر سرش را با مهار كشيد و آن را برداشت .

« شنقها » نيز گفته مى‏شود . اين مطلب را « ابن سكّيت » در كتاب « اصلاح المنطق » گفته است . امام عليه السّلام ، بدان جهت گفت :

« اشنق لها » و نگفت « اشنقها » كه با جمله قبلش « اسلس لها » برابر باشد ، گويى گفته : اگر سوار سر شتر را بدان مهار بلند كند ، يعنى مهار آن را محكم به دست گيرد . ( 11 ) [ در برخى از نسخه‏هاى خطّى نهج البلاغه ، پس از تفسير سيّد ،

عبارات زير نيز افزوده شده است ] :

در حديث است كه رسول خدا ( ص ) بر ماده شتر خود براى مردم خطبه خواند « و قد شنق لها » در حالى كه افسار آن را محكم در دست داشت و شتر نشخوار مى‏كرد . و از شواهد ديگر مبنى بر اينكه « شنق » به معنى « أشنق » مى‏باشد ، گفته عدّى بن زيد عبادى است كه در شعرى مى‏گويد : « در حالى كه شتر سرش را به سختى به طرف گردنها دراز كرده از ديدن آنچه كه بوسيله ما در دستهايش پديد آمد ناراحت شد [ 9 149 ] » . ( 12 )

[ 144 ]

[ 1 134 ] ما نقلت مثل هذه الفقرة في مصادر أخرى :

الف قال الشيخ الصّدوق في « علل الشرايع » ( باب 122 ، ص 150 ، حديث 12 ، ط دار احياء ، 1385 ق ) :

12 حدّثنا محمّد بن عليّ ماجيلويه ، عن عمّه محمّد بن أبي القاسم ، عن أحمد بن أبي عبد اللّه البرقي ، عن أبيه ، عن ابن أبي عمير ، عن أبان بن عثمان ، عن أبان بن تغلب ، عن عكرمة ، عن ابن عباس قال : ذكرت الخلافة عند أمير المؤمنين عليّ بن أبي طالب ( ع ) فقال :

« أما و اللّه لقد تقمّصها ابن أبي قحافة أخوتيم ، و إنّه ليعلم أنّ محلّي منها محلّ القطب من الرّحى : ينحدر عنّي السيل و لا يرقى إليّ الطّير » .

ب قال الشيخ المفيد في « الإرشاد » ( باب مختصر من كلامه عليه السّلام ، ص 152 ، ط بصيرتي ، قم ) :

و روى جماعة من أهل النقل من طرق مختلفة عن ابن عبّاس قال : كنت عند أمير المؤمنين عليه السّلام بالرحبة فذكرت الخلافة و تقدّم من تقدّم عليه ، فتنفس الصعداء ، ثمّ قال :

« أم و اللّه لقد تقمّصها ابن أبي قحافة و انّه ليعلم أن محلّي منها محلّ القطب من الرحى ، ينحدر عني السيل و لا يرقى إليّ الطير » .

[ 2 134 ] ما جاء في مصادر أخرى مثل هذه الفقرة :

الف « علل الشرايع » :

« فسدلت دونها ثوبا و طويت عنها كشحا ، و طفقت أرتئي بين أن أصول بيد جذاء أو أصبر على طخية عمياء ، يشيب فيها الصغير ، و يهرم فيها الكبير ، و يكدح فيها مؤمن حتّى يلقى ربّه » .

ب « الإرشاد » :

« لكنّي سدلت دونها ثوبا و طويت عنها كشحا . و طفقت أرتئي بين أن أصول بيد جذّاء أو أصبر على طخية عمياء ، يهرم فيها الكبير و يشيب فيها الصغير و يكدح فيها مؤمن حتّى يلقى ربّه » .

[ 3 136 ] ما نقل في مصادر أخرى مثل هذه الفقرة :

الف « علل الشرايع » :

« فرأيت أن الصبر على هاتا أحجى ، فصبرت و في العين قذى و في الحلق شجى . أرى تراثي نهبا ،

حتى إذا مضى لسبيله ، فأدلى بها لأخي عدي بعده . فيا عجبا بينا هو يستقيلها في حياته إذ عقدها لآخر بعد وفاته » .

ب « الإرشاد » :

« فرأيت الصبر على هاتى أحجى ، فصبرت و في العين قذى و في الحلق شجى . أرى تراثي نهبا ،

إلى أن حضره أجله ، فادلى بها إلى عمر . فيا عجبا بينا هو يستقيلها في حياته اذ عقدها لآخر بعد وفاته ،

لشدّ ما تشطّرا ضرعيها :

شتّان ما يومي على كورها
و يوم حيّان أخي جابر

[ 4 136 ] ما جاء في مصادر أخرى مثل هذه الفقرة :

[ 145 ]

[ 1 135 ] ترجمه رواياتى كه در منابع ديگر ، در برابر بخش فوق ، نقل شده است :

الف شيخ صدوق در كتاب « علل الشرايع » مى‏گويد :

12 محمّد بن على ماجيلويه ، از عمويش محمد بن ابى القاسم ، و او از احمد بن ابى عبد اللّه برقى ، و او از پدرش ، از ابن أبي عمير ، از قول ابان بن عثمان ، از قول ابان بن تغلب ، از عكرمه ، و او از قول ابن عباس براى ما حديث كرد كه ابن عبّاس گفت : در نزد امير المؤمنين على بن ابى طالب ( ع ) از خلافت سخن به ميان آوردم ، و آن حضرت گفت : ( كلمات مورد اختلاف اين روايت با روايت نهج البلاغه ، براى اهل تحقيق روشن است و نيازى به ترجمه ندارد ) .

ب شيخ مفيد در كتاب « ارشاد » خود مى‏گويد :

گروهى از اهل حديث از راههاى مختلف ، همگى از ابن عبّاس روايت كرده‏اند كه گفت : در رحبه كوفه در خدمت امير المؤمنين عليه السلام بودم ، خلافت و كسانى را كه پيش از وى بدين مقام رسيدند ، يادآورى كردم ، نفس عميقى كشيد و گفت : . . .

[ 2 135 ] آنچه از اين بخش از خطبه در منابع ديگر نقل شده ، در روايت شيخ صدوق و شيخ مفيد ،

اختلافى مشاهده نمى‏شود .

[ 3 137 ] در اين بخش نيز ، اختلاف مهمّى در ميان روايات شيخ صدوق و شيخ مفيد ، عليهما الرحمة ، با متن نهج البلاغه به چشم نمى‏خورد ، جز اينكه در روايت نخست ، به جاى لفظ فلان ،

اخى عدى ، يعنى آن شخص كه از قبيله عدى است ، آمده و در روايت دوّم ، به صراحت از عمر نام برده است . در روايت نخست تمثّل به شعر را ندارد و در روايت دوّم آن را پس از پايان بخش نقل كرده است .

[ 4 137 ] اعتراض هم به معنى عيبجويى است و هم به معنى عرض پيمايى ، با اين معنى يعنى مردم در آن روزگار به جاى حركت در طول جادّه و پيمودن مسير بر طبق برنامه خدا و رسول ، به پيمودن عرض جادّه و منحرف شدن به مسايل جنبى و فرعى مشغول شدند . ( مترجم ) در اين بخش از خطبه ، اگر چه اختلافاتى در تعابير و اصطلاحات ميان روايت نهج البلاغه و روايت دو منبع ديگر وجود دارد ، ليكن همان مفاهيم و مقاصد را مى‏رساند .

[ 5 139 ] در اين بخش از خطبه نيز ، با روايات منابع ديگر ، اختلافاتى ، جز در تعبير و الفاظ مترادف ، و كم و زيادى برخى از جملات و تصحيف پاره‏اى از كلمات ، مشاهده نمى‏شود كه اينها نيز ناشى از حافظه حافظان حديث يا نقص خطوط و رسم كلمات از اعراب و نقطه و مانند اينها مى‏باشد .

[ 6 139 ] در اين بخش نيز اختلاف در روايات ، منحصر به همان اختلاف در كلمات و تعابير و تصحيف است . اختلاف ديگر در تعبير امير المؤمنين درباره سه گروه مخالف است ، همه نسخه‏ها ،

گروه اول را « ناكث » به معنى پيمان شكن ، ضبط كرده‏اند ، و همه شارحان نيز اتفاق نظر دارند كه اشاره آن حضرت به ياران جمل ( طلحه و زبير ) است كه پس از دوبار بيعت ، سرانجام همانگونه كه امام پيش بينى مى‏كرد و بدانان تذكّر داده بود ( ن . ك . به : امام على بن ابى طالب ، عبد الفتّاح عبد المقصود ، ترجمه ويراستار ، ج 2 ) پيمان شكستند و با او به جنگ برخاستند ، درباره گروه مارق ( منحرفان از اسلام در نتيجه زياده روى در تقدس و از سطحى‏نگرى ) نيز اختلافى در نسخه‏ها و در

[ 146 ]

[ 4 136 ] الف « علل الشرايع » :

« فصيّرها في حوزة خشناء : يخشن مسّها و يغلظ كلمها ، و يكثر العثار فيها و الإعتذار منها ،

فصاحبها كراكب الصعبة ، إن عنف بها حزن ، و إن أسلس بها غسق ، فمني الناس بتلّون و اعتراض و بلوا ، و هو مع هن و هن ، فصبرت على طول المدة و شدة المحنة . حتّى إذا مضى لسبيله جعلها في جماعة زعم أني منهم . فيا للّه و للشورى » .

ب « الإرشاد » :

« فصيّرها و اللّه في حوزة خشناء : يجفو مسّها و يغلظ كلمها ، صاحبها كراكب الصعبة ، إن أشنق لها خرم ، و إن أسلس لها عسف ، يكثر فيها العثار و يقل منها الإعتذار ، فمني الناس لعمر اللّه بخبط و شماس و تلوّن و اعتراض ، إلى أن حضرته الوفاة فجعلها شورى بين جماعة زعم أنّي أحدهم . فيا للّه و للشورى » .

[ 5 138 ] ما روي في مصادر أخرى مثل هذه الفقرة :

الف « علل الشرايع » :

« متى اعترض الريب فيّ مع الأوّل منهم ، حتى صرت أقرن إلى هذه النظائر فمال رجل لضغنه و أصغى آخر لصهره ، و قام ثالث القوم نافجا حضنيه بين نثيله و معتلفه ، و قام معه بنو أبيه يخضمون مال اللّه خضم الإبل نبت الربيع ، حتى اجهز عليه عمله و كبت به مطيّته » .

ب « الإرشاد » :

« متى اعترض الريب فيّ مع الأولين منهم حتى صرت الآن اقرن بهذه النظائر . لكنّي أسففت إذ أسفّوا و طرت إذ طاروا ، صبرا على طول المحنة و انقضاء المدّة . فمال رجل لضغنه و صغى آخر لصهره مع هن و هن . إلى أن قام ثالث القوم نافجا حضنيه بين نثيله و معتلفه و أسرع معه بنو أبيه يخضمون مال اللّه خضم الإبل نبتة الربيع إلى أن ثوت به بطنته و أجهز عليه عمله » .

[ 6 138 ] ما نقل في مصادر أخرى مثل هذه الفقرة :

الف « علل الشرايع » :

« فما راعني إلاّ و الناس إلي كعرف الضبع ، قد انثالوا عليّ من كل جانب ، حتى لقد وطى‏ء الحسنان ، و شق عطفاي . حتّى إذا نهضت بالأمر نكثت طائفة و فسقت أخرى و مرق آخرون ، كانهم لم يسمعوا اللّه تبارك و تعالى يقول : تلك الدار الآخرة نجعلها للّذين لا يريدون علوّا في الأرض و لا فسادا و العاقبةُ للمُتّقين ؟ بلى و اللّه لقد سمعوها و وعوها ، لكنّهم احلولت الدنيا في اعينهم ، و راقهم زبرجها » .

ب « الإرشاد » :

« فما راعني من النّاس إلاّ و هم رسل إلي كعرف الضبع يسألونني أن أبايعهم ، و انثالوا علي حتى لقد وطى‏ء الحسنان و شق عطفاي . فلما نهضت بالأمر نكثت طائفة و مرقت أخرى و قسط آخرون ، كانّهم لم يسمعوا اللّه تعالى يقول تلك الدار الآخرة نجعلها للّذين لا يريدون علوّا في الأرضِ و لا فسادا

[ 147 ]

چون عبارات عربى صفحه مقابل در متن و در صفحات ديگر ترجمه شده‏اند و عبارت نوى كه نيازمند به ترجمه باشد ندارد ، از ترجمه آنها خود دارى گرديد .

[ 148 ]

[ 6 138 ] و العاقبةُ للمُتّقين ؟ بلى و اللّه لقد سمعوها و وعوها و لكن حليت دنياهم في اعينهم و راقهم زبرجها » .

[ 7 140 ] ما نقل في مصادر أخرى مثل هذه الفقرة :

الف « علل الشرايع » :

« أما و الذي فلق الحبّة و برأ النسمة : لو لا حضور الحاضر و قيام الحجّة بوجود الناصر ، و ما أخذ اللّه على العلماء ألاّ يقروا على كظة ظالم و لا سغب مظلوم ، لألقيت حبلها على غاربها و لسقيت آخرها بكأس أولها ، و لألفيتم دنياكم هذه عندي أزهد من عفطة عنز » .

ب « الإرشاد » :

« أما و الّذى فلق الحبّة و برأ النسمة : لولا حضور الحاضر و لزوم الحجّة بوجود الناصر ، و ما أخذ اللّه على اولياء الأمر ألا يقروا على كظة ظالم و لا سغب مظلوم ، لألقيت حبلها على غاربها و لسقيت آخرها بكاس اولها ، و لألفوا دنياهم أزهد عندي من عفطة عنز » .

[ 8 140 ] ما جاء في مصادر أخرى مثل هذه الفقرة .

الف « علل الشرايع » :

قال : و ناوله رجل من أهل السواد كتابا ، فقطع كلامه و تناول الكتاب ، فقلت يا أمير المؤمنين لو اطردت مقالتك إلى حيث بلغت . فقال : « هيهات ، هيهات يا بن عبّاس ، تلك شقشقة هدرت ثمّ قرّت » . قال ابن عبّاس : فما أسفت على كلام قط كأسفي على كلام أمير المؤمنين عليه السّلام اذ لم يبلغ به حيث أراد » .

قال مصنّف هذا الكتاب : سألت الحسن بن عبد اللّه بن سعيد العسكري عن تفسير هذا الخبر ففسره لي . . .

ب « الإرشاد » :

قال : فقام إليه رجل من أهل السواد فناوله كتابا فقطع كلامه . قال ابن عبّاس : فما أسفت على شي‏ء و لا تفجعت كتفجعي على ما فاتني من كلام أمير المؤمنين عليه السّلام . فلمّا فرغ من قراءة الكتاب ، قلت يا امير المؤمنين لو اطردت مقالتك من حيث انتهيت إليها . فقال : « هيهات ، هيهات كانت شقشقة هدرت ثمّ قرّت » .

[ 9 142 ] هذا ما جاء من هذا الكلام في نهج البلاغة و في ثلاثة مصادر أخرى كالشيخ الصّدوق و الشيخ المفيد و سبط ابن الجوزي . و اضاف الشيخ الصّدوق ، في « علل الشرايع » ، بعد نقل الخطبة ، في الحديث الثالث عشر ، سندا آخر لهذه الخطبة و هو :

« 13 و حدّثنا بهذا الحديث : محمّد بن ابراهيم بن إسحاق الطالقاني ، رحمه اللّه ، قال : حدّثنا عبد العزيز بن يحيى الجلّودي ، قال : حدّثنا أبو عبد اللّه أحمد بن عمّار بن خالد ، قال : حدّثنا يحيى بن عبد الحميد الحماني ، قال : حدّثني عيسى بن راشد ، عن علي بن حذيفة ، عن عكرمة ، عن ابن عبّاس مثله سواء » . ( علل الشرايع ، ص 153 ، حديث 13 من باب 122 ) .

[ 149 ]

[ 6 139 ] تطبيق آن با خوارج نيست ، ليكن درباره گروه سوم كه متن نهج البلاغه‏هاى چاپى آن را با تعبير « قسط » ياد كرده است ، در برخى از روايات ، و در بيشتر يا همه نسخ خطّى نهج البلاغه ، به صورت « فسق » ، و در روايتى ( ابن جوزى ) هر دو آمده است : « فسقت شر ذمة و . . . قسط قوم » كه با اين روايت چهار گروه دسته بندى شده‏اند . اغلب شارحان مصداق اين وصف را معاويه و ياران اموى يا اموى گراهايش مى‏دانند .

[ 7 141 ] در اين بخش ، روايت شيخ صدوق با روايت سيّد رضى در نهج البلاغه ، جز در كلمه « يقارّوا » در نهج ، و « يقروا » در علل الشرايع ، كاملا منطبق است ، و اختلاف نهج با روايت « الارشاد » نيز بسيار كم است ، و به جاى « على العلماء » عبارت « على اولياء الأمر » ضبط كرده است كه از متن نهج البلاغه درست‏تر به نظر مى‏رسد ، زيرا اين پيمان ، بطور طبيعى و فطرى بر عهده زمامداران و مسؤولان اداره امّت است ، نه بر عهده دانشمندان كه ممكن است آگاه و روشن باشند ، و يا امكان دارد در لاك دانش و تحقيقات خود سر فروبرند و به جهان خارج و ستمگرى و دادخواهى كارى نداشته باشند .

[ 8 141 ] در اين بخش از ذيل خطبه و گفتار ابن عبّاس نيز ، اختلاف فاحشى با روايات منابع ديگر ،

جز برخى كم و زيادها و پس و پيش شدن جملات ، ندارد . تنها در روايت « الارشاد » علاوه بر مقدم آمدن اظهار تأسف ابن عباس از ناتمام ماندن سخن ، تعبير « و لا تفجعت كتفجعى على ما فاتنى » را هم بيش از متنهاى ديگر دارد كه به معناى « هرگز براى از دست دادن سخنان امير المؤمنين اين چنين دردمند و ناراحت نشده بودم كه . . . » .

كتاب علل الشرايع پس از نقل اين قسمت ، كلمات غريب خطبه را تفسير كرده‏اند كه شيخ صدوق مشكلات لغت را از ابو احمد حسن بن عبد اللّه عسكرى ، دايى ابو هلال عسكرى زبانشناس معروف عرب ، كه خود او نيز از زبانشناسان مشهور عربست ، پرسيده كه نشان دهنده شهرت اين خطبه در نزد زبان شناسان و ادبا ، علاوه بر حديث شناسان و علماى كلام و فرق ، است .

[ 9 143 ] شرح لغوى خطبه ، در « علل الشرايع » شيخ صدوق از قول ابو احمد عسكرى ، و در « تذكرة الخواص » ابن جوزى ، به تفصيل ، بيش از آنچه سيد در نهج البلاغه ذكر كرده ، آمده است . شيخ صدوق اين خطبه را به همان شكل كه در حديث 12 روايت كرده ، با سندى ديگر ذكر مى‏كند ،

بدين شرح :

« اين حديث را : محمد بن ابراهيم بن اسحاق طالقانى ، رحمه اللّه ، براى ما نقل كرد و گفت ،

عبد العزيز بن يحيى جلّودى براى ما روايت كرد و گفت : ابو عبد اللّه احمد بن عمار بن خالد براى ما روايت كرد و گفت : يحيى بن عبد الحميد حمانى براى ما روايت كرد و گفت : عيسى بن راشد ، از على بن حذيفة ، از عكرمه ، از ابن عباس براى من گفت ، حديثى كه مانند همان نقل است » .

[ 150 ]