بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب پرتوی از نهج البلاغه,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest -
     index - پرتوى از نهج البلاغه
     kh0001 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0002 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0003 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0004 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0005 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0006 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0007 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0008 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0009 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0010 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0011 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0012 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0013 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0014 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0015 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0016 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0017 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0018 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0019 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0020 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0021 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0022 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0023 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0024 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0025 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0026 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0027 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0028 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0029 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0030 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0031 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0032 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0033 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0034 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0035 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0036 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0037 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0038 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0039 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0040 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0041 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0042 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0043 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0044 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0045 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0046 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0047 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0048 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0049 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0050 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0051 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0052 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0053 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0054 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0055 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0056 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0057 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0058 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0059 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0060 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0061 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0062 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0063 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0064 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0065 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0066 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0067 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0068 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0069 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0070 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0071 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0072 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0073 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0074 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0075 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0076 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0077 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0078 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0079 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0080 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0081 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0082 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0083 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0084 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0085 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0086 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0087 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0088 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0089 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0090 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0091 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0092 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0093 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0094 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0095 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0096 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0097 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0098 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0099 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0100 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0101 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0102 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0103 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0104 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0105 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0106 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0107 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0108 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0109 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0110 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0111 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0112 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0113 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0114 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0115 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0116 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0117 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0118 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0119 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0120 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0121 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0122 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0123 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0124 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0125 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0126 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0127 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0128 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0129 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0130 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0131 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0132 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0133 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0134 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0135 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0136 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0137 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0138 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0139 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0140 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0141 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0142 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0143 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0144 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0145 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0146 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0147 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0148 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0149 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0150 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0151 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0152 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0153 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0154 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0155 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0156 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0157 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0158 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0159 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0160 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0161 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0162 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0163 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0164 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0165 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0166 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0167 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0168 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0169 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0170 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0171 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0172 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0173 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0174 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0175 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0176 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0177 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0178 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0179 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0180 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0181 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0182 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0183 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0184 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0185 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0186 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0187 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0188 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0189 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0190 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0191 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0192 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0193 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0194 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0195 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0196 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0197 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0198 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0199 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0200 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0201 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0202 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0203 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0204 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0205 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0206 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0207 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0208 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0209 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0210 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0211 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0212 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0213 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0214 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0215 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0216 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0217 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0218 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0219 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0220 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0221 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0222 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0223 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0224 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0225 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0226 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0227 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0228 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0229 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0230 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0231 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0232 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0233 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0234 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0235 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0236 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0237 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0238 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0239 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0240 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0241 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0242 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0243 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0244 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0245 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0246 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0247 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0248 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0249 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0250 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0251 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0252 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0253 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0254 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0255 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0256 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0257 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0258 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0259 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0260 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0261 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0262 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0263 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0264 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0265 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0266 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0267 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0268 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0269 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0270 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0271 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0272 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0273 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0274 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0275 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0276 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0277 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0278 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0279 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0280 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0281 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0282 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0283 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0284 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0285 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0286 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0287 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0288 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0289 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0290 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0291 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0292 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0293 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0294 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0295 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0296 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0297 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0298 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0299 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0300 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0301 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0302 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0303 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0304 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0305 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0306 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0307 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0308 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0309 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0310 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0311 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0312 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0313 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0314 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0315 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0316 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0317 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0318 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0319 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0320 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0321 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0322 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0323 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0324 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0325 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0326 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0327 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0328 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0329 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0330 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0331 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0332 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0333 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0334 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0335 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0336 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0337 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0338 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0339 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0340 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0341 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0342 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0343 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0344 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0345 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0346 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0347 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0348 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0349 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0350 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0351 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0352 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0353 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0354 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0355 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0356 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0357 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0358 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0359 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0360 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0361 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0362 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0363 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0364 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0365 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0366 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0367 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0368 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0369 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0370 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0371 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0372 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0373 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0374 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0375 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0376 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0377 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0378 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0379 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0380 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0381 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0382 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0383 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0384 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0385 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0386 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0387 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0388 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0389 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0390 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0391 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0392 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0393 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0394 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0395 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0396 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0397 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0398 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0399 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0400 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0401 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0402 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0403 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0404 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0405 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0406 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0407 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0408 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0409 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0410 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0411 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0412 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0413 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0414 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0415 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0416 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0417 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0418 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0419 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0420 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0421 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0422 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0423 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0424 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0425 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0426 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0427 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0428 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0429 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0430 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0431 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0432 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0433 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0434 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0435 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0436 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0437 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0438 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0439 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0440 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0441 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0442 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0443 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0444 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0445 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0446 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0447 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0448 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0449 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0450 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0451 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0452 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0453 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0454 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0455 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0456 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0457 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0458 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0459 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0460 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0461 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0462 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0463 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0464 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0465 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0466 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0467 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0468 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0469 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0470 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0471 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0472 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0473 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0474 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0475 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0476 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0477 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0478 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0479 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0480 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0481 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0482 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0483 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0484 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0485 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0486 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0487 - پرتوى از نهج البلاغه
     KH0488 - پرتوى از نهج البلاغه
 

 

 
 

مقدمه آيت اللّه طالقانى

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم الحمد للّه الّذي هدانا الى نهج الكمال ، و الصّلوة على محمّد و آله الّذين ببلاغتهم ارشدونا الى خير مآل .

نهج البلاغه پس از قرآن سر چشمه صاف و گواراى معارف الهى است ، همه مسلمانان اين كتاب مقدس را بزرگترين مرجع دينى مى‏دانند . مفسّرين و مترجمين نهج البلاغه از جهات زيادى اهميت آنرا بيان كرده‏اند . به نظر ما عظمت اين كتاب از جهت تربيتى بيشتر از جهات ديگر است .

اگر چه لغت تربيت رايجترين لغات است و مفهوم آن از هدف‏هاى عمومى بشر مى‏باشد ، ولى حقيقت آن بسيار مرموز و عميق است ، بدين جهت هر كس به حسب محيط فكرى و تربيتى خود معنى و مصداقى براى تربيت معتقد است و راه مخصوصى براى وصول به آن تصور مى‏نمايد ، هزاران معبد و مركز دينى از دير و كنيسه و مسجد و . . . و هزاران مجمع و مركز تعليمى و كتابخانه و بيشتر تشكيلات اجتماعى در اطراف كره زمين بوده و هست كه همه براى رسيدن به همين مقصود است ، مربيان روحانى و دانشمندان حقيقى و نويسندگان و شعراء و قائدين سياسى كه افكار و آراء و سخنانشان مانند هوا و نور در همه شؤون زندگانى نفوذ دارد و در دسترس همه مردم مى‏باشد و امواج خطابه‏هاشان آرامش را از فضا سلب كرده همه هدفشان را تربيت بشر مى‏دانند ، ولى هر يك از اين طبقات براى آن تفسير خاصّى دارند . اگر در معابد ملل مختلف از بودايى و برهمايى و نصرانى و بيشتر مساجد مسلمين و خانقاهها وارد شوى ، شايد عموما تربيت حقيقى را همان انقطاع از خلق

[ 54 ]

و پيوند به حق و اعراض از عالم مادّه و طبيعت تفسير كنند و راه وصول بدان را در آمدن در صف‏هاى دعا و حلقه‏هاى ذكر و سرودهاى ملكوتى و ستايش خدا و مظاهر خدا و اذكار و اوراد مخصوص بيان نمايند ، كتابها و ديوانهاى شعريشان با زبانها و الحان مختلف به همين امور دعوت مى‏نمايد ، قائدين سياسى و زمامداران اجتماعى و قانونگذاران مى‏گويند معناى تربيت خضوع ملل براى مرامها و قوانين موضوعه و قدرت حاكمه است .

لشكركشان و فرماندهان معناى تربيت را روح نظاميگرى مى‏دانند . بيشتر مردمان فنى تربيت را آشنا شدن به اصول فنى خود تفسير مى‏كنند ، توده مردم تربيت را عبارت از نظم در كردار و گفتار مى‏پندارند .

اين معانى و تفاسير از حقيقت تربيت خارج نيست ولى مفهوم جامع تربيت هم نيست ،

تربيت فراهم كردن وسايل رشد موجود زنده است ، هر موجود زنده داراى خواص ذاتى است كه حقيقت آنرا تشكيل داده و آن خواص ذاتى هم چون زنده و متحرك است براى آن كمال ممكنى است . پس آماده كردن وسايل رشد ذاتى اين موجود و رساندن به كمال ممكن تربيت آن است . تربيت نبات آماده كردن وسايل مواد غذايى و حياتى آن است تا خوب نمو كند و بهره دهد و بهره آن كاملتر شود ، حيوان چون علاوه بر نمو و رشد جسمانى ، داراى ميول و غرايز مختلف است كه مجموعا حقيقت آنرا به وجود آورده پس تربيت حيوان نه تنها فراهم نمودن وسايل رشد جسمانى آن است ، بلكه علاوه بر آن ، تربيت ، در حيوان قابل تربيت ،

تنظيم قوى و ميول و خضوع آنها در برابر عقل ما فوق كه تشخيص و اراده انسان است مى‏باشد ، تا به اراده انسان مثلا حمله كند ، باز ايستد ، پيش رود ، برگردد ، بخورد ، امساك نمايد ، ولى در انسان مبادى و قوايى است بيشتر و قوى‏تر از آنچه در حيوانات است كه حقيقت انسان مجموع آنها است و اصول آنرا سه مبدأ بايد دانست : مبدأ عقلى كه دوستدار معرفت و فهم حقيقت موجودات و مايل به همه خيرات است ، مبدأ غضبى كه دوستدار سرفرازى و شرافت و تسلط بر ديگران است ، مبدأ شهوى ، كه دوستدار لذات جسمانى و آسايش است ، و براى اينها كارگران و كمك كارانى است كه عواطف مختلف است ، چون ميل و عمل و آثارشان مختلف است معلوم است كه هر كدام از اين مبادى غير از ديگريست و در كشور باطن بيشتر مردم ، ميان اينها براى تسلط كامل و استخدام قوى كشمكشها و جنگهاى مستمريست و چون يكى از اينها مسلّط شد ديگران را براى منظور خود به خدمت وا مى‏دارد و انسانى كه يكى از اين مبادى بر قواى ديگرش حكومت كند به همان نام نامبرده مى‏شود : انسان عقلى ، انسان اشرافى ، انسان شهوانى .

وجود اين مبادى براى احراز بقاء است ، بقاى جسم ، بقاى نوع ، بقاى شخصيت

[ 55 ]

حقيقى . ولى اين نتايج آن وقت حاصل مى‏شود كه تعادل در ميان آنها برقرار گردد و اگر بواسطه ضعف بعضى و قوه بعض ديگر تعادل آنها مختل گرديد ، نتايج منظوره از دست مى‏رود و بواسطه سركشى و افسار گسيختگى اصل مقاومت ( مبدأ غضبى ) و اصول شهوات پست ، افق عقل تيره مى‏شود و درست نمى‏تواند عواقب را تشخيص بدهد و در قضايا قضاوت صحيح بنمايد ، انسان عادل و موزون آن انسانى است كه مبادى معنوى او به موقع و درست وظيفه خود را انجام دهند و دخالت بيجا در كارهاى يكديگر ننمايند . چنين انسانى هم مى‏تواند به تمام معنى احراز بقاء نمايد و هم از تمام لذات باطنى و ظاهرى درست بهره‏مند شود . پس معلوم شد كه حقيقت انسان همان مبادى فعال است كه در يك شخصيت با هم پيوند يافته‏اند و باقى عواطف و اعضاء و جوارح ، آلات و ادوات ، براى اجراى مقاصد آنها مى‏باشند ، و تربيت انسان ايجاد وسايل رشد و هماهنگى ميان همان مبادى است ، و اين مبادى در آغاز سرشت انسان نهفته است ، احتياجات و محيط خارجى متدرجا آنها را بيدار و به فعاليت وا مى‏دارد . بنابر اين ، تربيت فراهم آوردن محيط مساعد است براى رشد و همكارى آنها ، اگر محيط مساعد براى بعضى از اين مبادى گرديد ، مبادى ديگر يا رشد صحيح ندارند و يا مغلوب و شكست خورده هستند . در محيط شهوانى يعنى محيطى كه منظره‏ها و شنيدنيهاى آن شهوات پست را بر مى‏انگيزد ، اصول حب معرفت و حب شرف و مقاومت ناچيز و مقهور است . اين است كه در چنين محيط ، مردمان دانشمند و غيور و مدافع از حقوق ، كمتر تربيت مى‏شوند . در محيطهايى كه مبدأ مقاومت و اصل غيرت تقويت مى‏شود ، مانند محيطهاى نظامى و جنگى محض ، هم قدرت مبدأ شهوانى ضعيف است و هم محبت معرفت ، و در محيطهاى علمى محض ، شهوات پست قدرتى ندارد ،

ولى براى مبدأ مقاومت و دفاع از حقوق هم فعاليتى نيست .

چون محرك مبدأ شهوانى حوايج ضروريست ، براى آن ايجاد محيط لازم نيست بلكه بواسطه تأسيس مجامع و وضع قوانين سخت بايد موانع داخلى و خارجى فراهم نمود تا سركشى بيجا ننمايد و عادلانه وظايف خود را انجام دهد ، ولى براى تقويت مبدأ حب معرفت و اصل مقاومت ايجاد محيط لازم است ، چنان محيطى كه مبادى باطنى به اندازه لازم از آن كمك جويند كه بتوانند در حد معين فعاليت كنند ، تا مبدأ حب معرفت و كمال آنقدر كه قدرت دارد پيش رود و به اصول خلقت آشنا شود و به اسرار و رموز مبدأ و معاد سر بكشد و مبدأ حماسى و اصل مقاومت در برابر موانع و مهاجمين به حقوق ، محكم بايستد و ضعف و سستى بر او راه نيابد .

دين حق چون براى تربيت كامل انسانى است تا وقتيكه درست و كامل و بدون زياد و

[ 56 ]

كم اجراء مى‏شد ، بهترين محيطهاى تربيتى را ايجاد مى‏نمود و مردمى كه در آن محيط تربيت مى‏شدند انسان به تمام معنى بودند ، يعنى همه قوى و غرايزشان درست به كار مى‏افتاد . ده سالى كه در زمان رسول اكرم ( صلّى اللّه عليه و آله ) محيط مدينه محيط تربيتى قرآن گرديد ، بزرگترين و جامع‏ترين مردان را تربيت نمود ، از همان شهرى كه هيچ مؤسسه علمى و مدرسه‏اى در آن نبود و مردمى كه از معارف عصر خود بيخبر بودند و در بنايى كه از چهار ديوار سنگى بدون سقف بالا آمده بود و فرش آن ريگهاى پاك صحرا بود ، صدها مردمى كه آشنا به اسرار مبدأ و معاد و رموز خلقت و در عين حال علماى اجتماع و فرماندهان لشكرى بودند ، خارج شد . صفحات تاريخ شاهد تمام افكار و اخلاق و اعمال آنها است ،

اسرار قرآن را با جان و دل فرا گرفتند و دقيقترين رموز سوق الجيشى را در جنگ‏هاى با دول قديمى روم و ايران به كار بردند و بهترين اجتماعات را فراهم آوردند ، اين بناى ساده كه بعد مسجد ناميده شد ، هم مدرسه فلسفه عالى بود و هم ستاد ارتش و دانشكده حقوق . پس از رحلت رسول خدا ( صلّى اللّه عليه و آله ) بواسطه نبودن سرپرست تربيتى كامل براى مسلمانان و سرعت سيرى كه در فتوحات و لشكركشى گرفته بودند ، متدرجا جنبش علمى و حب معرفت خاموش مى‏شد و مبدأ حماسى و مقاومت تقويت مى‏يافت ، و در زمان خليفه سوم بواسطه فتوحات و اموال بى‏حسابى كه به دست عرب آمد مبدأ شهوانى و حب مال هم به سركشى و تاخت و تاز در آمد . اين بود كه عموم مسلمانان در آن زمان تربيت كامل و جامع قرآن را از دست داده به منتهاى انحطاط دچار شده بودند و از مبادى باطنى همان مبدأ مقاومت و شهوت فعاليت مى‏نمود و محيط فقط محيط جنگجويى و مال اندوزى گرديد . فقط عده كمى تربيت اوليه را فراموش نكرده از اوضاع ناراضى بودند و آرزوى بازگشت محيط مدينه را داشتند . به اين جهت پس از كشته شدن عثمان ، اين عده با تمام قدرت مى‏كوشيدند تا محيط حقيقى اسلام را تجديد كنند ، و آنهم ممكن نبود مگر به دست دومين مؤسّس اسلام ،

على امير المؤمنين عليه السلام . به كوشش و همت اين مردان بزرگ و سرپرستى امير المؤمنين با همه مشكلات و مقاومت‏ها چند سالى محيط اولى مدينه در كوفه تجديد شد ولى مردانى كه با سرپرستى امير المؤمنين اين مدينه فاضله را به وجود آوردند بواسطه تجربه‏هاى ممتد و تربيت خصوصى امير المؤمنين تربيتشان كامل‏تر و عميقتر گرديده بود .

نهج البلاغه نمونه و نماينده حكومت علويست كه حكومت علم و فضيلت است ،

مردمان ناراضى در اين حكومت طبقات اشرافى و شهوانى بودند .

مطالعه دقيق نهج البلاغه ، در برابر چشم و خيال خواننده ، تربيت كامل اسلام را متمثل مى‏نمايد و در هر صفحه از آن نوعى از منطق امير المؤمنين را مى‏نگرد كه مربوط به تربيت و

[ 57 ]

تحريك يك قسم از قواى انسانى و تقويت بنيه فضايل معنوى است و به مناسبت منطق و سخن ، در هر قسمت اين كتاب آن حضرت با روحيه و وضع و لباس و محيط خاصّى در نظر جلوه مى‏نمايد كه شايد شخص بى اطلاع از شخصيت على عليه السلام ، درباره وحدت گوينده آن دچار شك گردد .

گاهى امير المؤمنين با قيافه روشن و چشمان درخشان و جبهه نورانى و جامه كرباسين و رداى ساده و عمامه كوچك در نظر نمايان مى‏شود كه بالاى منبر جامع كوفه قرار گرفته انبوه مردم در فضاى مسجد تمام چشم به آن حضرت دوخته و گردنها كشيده سخنانى كه از زبان آن حضرت با جمله‏هاى بليغ و كلمات موزون و تعبيرات قوى جاريست چون آهنربا جذب مى‏نمايند و در صفحات ذهن مى‏سپارند و در اوراق يادداشت مى‏كنند . گويى بين روح سخنور و افكار شنوندگان در فضا محيط مغناطيسى به وجود آمده ، حلقه‏هاى موج سخن با حساسترين نقاط ذهن شنوندگان مربوط گشته و آنها را با فكر بلند پرواز گوينده پيوند داده ،

و ارواح آنها را از محوطه مكان مسجد و كوفه و كره زمين هزارها فرسخ بالا برده و ميليونها سال سلسله زمان را به هم پيچيده و همه را به نظر و تماشاى آغاز خلقت زمين و آسمانها وادار كرده هندسه اول نظامات ادوار تكوينى را تحت نظرشان قرار داده گويا مستمعين در آن حال خود را با قوا و ملائكه و كارگران جهان همفكر و همراه مى‏بينند .

چون عرب مقدمات علمى نداشته و از مدرسه‏هاى آن روز دنيا دور بوده ، انسان تعجب مى‏كند كه چگونه امير المؤمنين در مطالب مهمه توحيد و معاد و تكوين براى آنها بحث مى‏نموده است ، ولى اين تعجب برطرف مى‏شود با توجه بدينكه وضع زندگانى و محيط اجتماعى و جغرافيايى ، عرب را مهيا و مستعد درك هر حقيقتى نموده بود و بواسطه زندگانى ساده و قوت مزاج و پاكى هوا و باز بودن افق و نداشتن محيط اجتماعى راكد داراى هوشى سرشار بود ، آنچه مى‏شنيد خوب درك مى‏كرد و در قضايا قضاوت صحيح مى‏نمود ، اين اشتباه در بيشتر مردم هست كه گمان مى‏كنند مردمان درس خوانده و مدرسه ديده يا كسانى كه در اجتماعات و شهرهاى بزرگ به سر مى‏برند همه چيز را بهتر مى‏فهمند و در همه مطالب آرائشان از درس نخوانده‏ها و مردمان بيابان و قراء مصابتر است ، اين غروريست به افكار عمومى و محيط اجتماعى و معلومات خاص كه مانند غرور به مال و ثروت انسان را مى‏گيرد و امور خارج از ذات خود را جزء ذات مى‏پندارد .

معلومات مخصوص و اخلاق و عادات اجتماعى در روحيه اشخاص محيط خاصى ايجاد مى‏كند كه متدرجا انسان جز چهار ديوار روحيه خود كه از همان افكار و عادات بالا آمده محيط ديگر را نمى‏بيند و عمرى از همه چيز و همه جا بواسطه زندان نفسيات خود

[ 58 ]

بيخبر است و گمان مى‏كند با خبر است ، يا معلومات و عادات خاص مانند شيشه‏هاى الوان است كه روپوش عقل و فطرت آزاد انسان مى‏شود و انسان همه موجودات را به همان رنگ مى‏بيند . يكنفر فيلسوف يا فقيه يا مهندس يا عالم طبيعى يا كسى كه در محيط اجتماعى خاص به وجود آمده ، در محيط فكرى و عادى خود وامانده همه عالم را به رنگ محيط مخصوص مى‏بيند و هر مشكل علمى و عملى را با افكار و معلومات خود مى‏خواهد از سر راه بردارد ، به عبارت ديگر ، بيشتر مردم به جاى آنكه معلومات را زير پاى عقل گذارند و خود را به سطح بالاترى رسانند ، در ميان معلومات خود وامانده مى‏شوند و بسا در كوچكترين مشكلات روزانه قدرت تشخيص ندارند .

عرب چون مدرسه و معلومات نداشت و داراى تشكيلات اجتماعى راكد نبود ، پس محيط فكرى و اجتماعى هم نداشت ، بنابر اين افكار و عادات و اخلاقى كه آثار محيطهاى اجتماعى است ، در عرب نبود و پر و بال فكرش به رشته‏هاى معلومات محدود بسته نشده بود و مغزش بواسطه فشار خيالات و فرضيه‏هايى كه به نام علم هميشه رايج است و يك هزارم آن با واقع و حقيقت مطابق نيست فرسوده نگرديده بود ، به اين جهت پس از رسيدن پرتو وحى ، عقلشان مشتعل شد . به همين علت پس از فتوحات و تماس با ملل متمدن و درس خوانده دنيا حكومت معنوى خود را از دست ندادند ، و در مطالب علمى و سياسى و حقوقى ابتكار داشتند . با توجه به اين حقيقت ، مورد تعجب نيست كه امير المؤمنين بر منبر كوفه مباحث مشكل توحيد و معاد و خلقت را با آن بلاغت سرشار و جمله‏هاى رسا بيان نموده باشد و مردم را با نداشتن مقدمات علمى به نتايج اساسى رسانده باشد ، اگر چه همه آن مردم به كنه مطالب آن حضرت نمى‏رسيدند ، ولى هر كس فراخور استعداد خود بى بهره نمى‏ماند و بواسطه دلباختگى به بلاغت الفاظ و مطالب آن ، به زودى حفظ مى‏نمودند و نويسندگان يادداشت مى‏كردند و به اطفال خود در خانه و مسجد مى‏آموختند و براى بازماندگان نفيس‏ترين سرمايه مى‏اندوختند . گاهى امير المؤمنين را بالاى همان منبر مى‏نگريد كه با بيانات رسا از برابر چشم شنوندگان پرده‏هاى ضخيم زمان را بر مى‏دارد و آينده دور را بدانان نزديك مى‏كند و پيشامدهاى هولناك و جنگ‏هاى خانمانسوز و انقلابهاى بزرگ را مى‏نماياند و آثار نيك و بد اعمال گذشتگان را در آيينه زندگانى آيندگان نشان مى‏دهد ، و تأثير اعمال و اخلاق را در سعادت و شقاوت ابدى انسان و خطرات پيروى از شهوات و آمال را در تمام مراحل زندگانى تشريح مى‏كند ، و ادوار خلقت انسان را از ابتداى تكوين و حالات زمان احتضار و ظهور ملكات و اعمال را پس از مرگ و اوضاع و گردنه‏هاى عوالم برزخ و چگونگى حشر عمومى و قيامت كبرى را جزء به جزء بيان مى‏نمايد .

[ 59 ]

در بعضى از قطعه‏هاى سخنان آنحضرت چون دقت نمايند ، آن امام و خليفه بزرگ را گويا مى‏نگرند كه بالاى منبر ايستاده و روى پيراهن ، كمربندى از ليف خرما بر ميان بسته و غلاف شمشيرى به پهلو آويخته ، و بر شمشير برهنه‏اى تكيه كرده ، رنگش بر افروخته و چشمانش مى‏درخشد و اندامش مى‏لرزد ، عبا از يكطرف شانه‏اش پايين افتاده به دست ديگر نامه‏اى كه از والى سرحدّى رسيده براى فرماندهان و سربازان خود مى‏خواند ، كه دسته‏هاى غارتگر دشمن در استحكامات سرحدى رخنه كرده شهرهايى را غارت و از زنان مسلمان و ذمى زيور و لباس ربوده‏اند ، به اين جهت آنان را به جهاد با دشمن بر مى‏انگيزد ،

و از سستى نكوهششان مى‏كند ، مبدأ حماسى و اصل مقاومت را كه در بعضى از مردم كوفه بواسطه تن پرورى ضعيف گرديده با سخنان آتشين تقويت مى‏نمايد .

در بعضى ديگر از سخنان آن حضرت كه تأمل كنيد ، امير المؤمنين را در پرده تاريك شب مى‏نگريد كه اركان طبيعت آرام گرفته مردم يكسره به خواب رفته‏اند و همه حيوانات حتى حشرات از سر و صدا افتاده‏اند ، فقط گاهى صداى موج فرات و سرشاخه‏هاى نخلستان كه با نسيم همراز هستند شنيده مى‏شود ، در آن تاريكى و سكون مطلق فقط قلب عالم و ديده اختران و چشمان على بيدار است كه در ميان درختان يا جامع كوفه ، شبحى از او ديده مى‏شود ، رو به آسمان ايستاده از يكطرف در انديشه راههاى پرپيچ و خم و عوالمى كه در مسير انسان است مى‏باشد ، از طرف ديگر ، متوجه سنگينى مسؤوليت سرپرستى و زمامداريست ، اشكش پياپى مى‏ريزد و سينه‏اش مانند ديگ مى‏جوشد ، و رازهايى با خداوند جهان دارد و كلماتى با دود سينه از زبانش جاريست .

بسا در همان دل شب با ياران اهل راز خود نشسته در به روى اغيار بسته ، اسرار سلوك و سير نفس و موانع راه را مو به مو بيان مى‏نمايد و مردم را به حسب اخلاق و اوصاف به دسته‏هايى تقسيم مى‏كند و عواقب و پايان كار هر دسته را روشن مى‏نمايد .

در صفحاتى از اين كتاب ، ميدانهاى جنگهاى جمل و صفّين و خوارج منعكس است ،

امير المؤمنين را مشاهده مى‏كنيد ، لباس جنگ در بر كرده و بر اسبى چابك بر نشسته و شمشيرى چون شعله به دست دارد ، اطراف و دامنه‏هاى جبهه را به سرعت بازديد مى‏كند و صفوف را مى‏آرايد و فرماندهان كل و جزء را معين مى‏نمايد ، و وظيفه هر يك را گوشزد مى‏كند و دسته‏هاى قلب و جناح و ساق و پشت جبهه را به مراكز خود مى‏گمارد ، آنگاه بالاى تپه مشرف بر همه لشكر نمايان مى‏شود و به تمام قامت بالاى اسب مى‏ايستد و شمشير را بالا مى‏برد ،

همه لشكر آرام و چشم به فرمان آن فرمانده بزرگ و حركت شمشيرش دارند ، آنگاه كلماتى چون بانگ رعد ولى شمرده به گوش همه مى‏رسد ، مثلا : « توجّه به پشت جبهه و آخرين دسته

[ 60 ]

دشمن ، و هدف آن خيمه بلند بر افراشته ( يا شتر قوى پيكر ) باشد ، سواره نظام نيزه پهلوى گوش اسب بخواباند ، پياده نظام قدم بر زمين استوار دارد ، دندانها را به هم بفشاريد ،

جمجمه را به خدا سپاريد ، يارى را فقط از خدا طلبيد ، هنگام گرم شدن تنور جنگ غوغا نكنيد ، گوش به فرمان فرماندهان و چشم به جنبش پرچمها ، و دل به ديده‏بانى خدا داشته باشيد . . . . » 1 بعضى از صفحات اين كتاب شريف انواع حكومت‏ها و اوصاف امام و خليفه ، و وظايف حكام و مأمورين لشكرى و كشورى و خصوصيات مملكتدارى و حقيقت عدالت اجتماعى و حكومت فاضله را مى‏نماياند .

سيّد رضى رحمة اللّه عليه نام مناسبى براى اين كتاب اختيار نموده ، اگر چه نظر سيّد بيشتر متوجّه بلاغت و ادبيت اين خطبه‏ها و سخنان بوده ، به همين جهت ، قسمتهايى از خطبه‏ها و سخنان را برگزيده كه از جنبه بلاغت در نظر خود شايان ذكر مى‏دانسته ، ولى چون راههاى واضح و رسايى اين كتاب به روى انسان باز مى‏كند و همه نواحى تاريك زندگانى را روشن مى‏نمايد و به طرف حقايق ثابته با نزديكترين و مستقيمترين راه مى‏خواند ، به اين جهت هم نام شيواى ( نهج البلاغه ) براى اين سخنان نام جامعى است .

براى معرّفى و آشنايى بيشتر به اهميت اين كتاب و نظر جمع آورنده آن و تاريخ زندگانى و شخصيت برجسته سيّد رضى ، در مقدمه شيخ محمّد عبده ، مفتى و مصلح مصر و سيد رضى رحمة اللّه عليه ، دقت نماييد .

در ترجمه اين كتاب سعى نموديم كه از ترجمه مقيد تجاوز نكنيم و متن عبارات را بدون كم و زياد به قالب زبان فارسى در آوريم و اگر براى توضيح و يا از جهت ترديد در مفهوم به عبارت بيشترى محتاج شديم آنرا با علامت ذكر مى‏نماييم . اين قدر دقت در اين كتاب لازم است ، اگر چه در بعضى موارد عبارات شيوايى خود را از دست بدهد ، چون اين كتاب پس از قرآن مدرك بزرگ اسلامى است معارف دين پس از قرآن از آن بايد گرفته شود ، و اختلافات مذهبى و مسلكى مسلمانان بوسيله اين كتاب بايد حل شود ، پس بايد چنان ترجمه شود كه اعتبار آن از دست نرود . و خواننده از اصل متن بتواند استفاده نمايد .

توضيحات و ذكر وقايع تاريخى را تا آن جا كه لازم است در پا صفحه مختصرا ذكر نموده‏ايم .

اين ترجمه فقط براى آشنايى اولى عموم فارسى زبانان است با نهج البلاغه تا به يارى

-----------
( 1 ) خطبه 66 .

[ 61 ]

خداوند شرح و تفسيرى كه با فكر تواناى علامه روحانى حضرت آقاى كمره‏اى متدرجا طبع و نشر شده و مى‏شود آشنايى كامل‏تر به حقايق آن را فراهم گرداند . [ 2 ]

راز بگشا اى علىّ مرتضى
اى پس از سوء القضا ، حسن القضا

يا تو واگو آنچه عقلت يافته است
يا بگويم آنچه بر من تافته است

از تو بر من تافت ، چون دارى نهان ؟
مى‏فشانى نور چون مه بى زبان

از تو بر من تافت ، پنهان چون كنى ؟
بى زبان چون ماه ، پرتو مى‏زنى

ليك اگر در گفت آيد قرص ماه
شبروان را زودتر آرد به راه

از غلط ايمن شوند و از ذهول
بانگ مه غالب شود بر بانگ غول

ماه بى‏گفتن چو باشد رهنما
چون بگويد شد ضيا اندر ضيا

چون تو بابى آن مدينه علم را
چون بگويد شد ضيا اندر ضيا

چون تو بابى آن مدينه علم را
چون شعاعى آفتاب حلم را

باز باش اى باب بر جوياى باب
تا رسد از تو قشور اندر لباب

باز باش اى باب رحمت تا ابد
بارگاه ما له كفوا أحد

مولانا جلال الدين محمّد بلخى

« دفتر اوّل ، ص 73 س 17 كلاله خاور »

قرار بود شرحى موضوعى بر نهج البلاغه بوسيله آية اللّه ميرزا خليل كمره‏اى و آية اللّه طالقانى تدوين شود ، يك يا دو جزء آن در موضوع جنگ شرح و منتشر شد ، ولى اثرى از دنباله مطلب در دست نيست .

[ 6362 ]

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation