بگوئيم علم ، اختيار و اراده ، ايمان و عبادت و هنر و خلاقيت چطور ؟میگويد بسيار خوب ، مثل مرد . چيزهايی را شارع حرام كرده كه به زن مربوطاست ، آنچه را كه حرام نكرده ، بر هيچكدام حرام نكرده است . اسلام برایزن ، شخصيت میخواهد ، نه ابتذال . بنابراين تاريخ از نظر اينكه در ساختن آن ، تنها مرد دخالت داشته باشديا مرد و زن با يكديگر دخالت داشته باشند ، سه گونه میتواند باشد . يكتاريخ ، تاريخ مذكر است ، يعنی تاريخی كه به دست جنس مذكر بطور مستقيمساخته شده است و جنس مؤنث هيچ نقشی در آن ندارد . يك تاريخ ، تاريخمذكر مؤنث است اما مذكر مؤنث مختلط ، بدون آنكه مرد در مدار خودشقرار بگيرد و زن در مدار خودش . يعنی تاريخی كه در آن اين منظومه بهمخورده است ، مرد در مدار زن قرار میگيرد و زن در مدار مرد كه ما اگر طرزلباس پوشيدن امروز بعضی از آقا پسرها و دختر خانمها را ببينيم ، میبينيمكه چطور اينها دارند جای خودشان را با يكديگر عوض میكنند . نوع سوم ،تاريخ مذكر مؤنث است كه هم به دست مرد ساخته شده است و هم به دست زن، ولی مرد در مدار خودش و زن در مدار خودش . ما وقتی به قرآن كريممراجعه میكنيم ، میبينيم تاريخ و مذهب و دين آنطور كه قرآن كريم تشريحكرده است يك تاريخ مذكر مؤنث است و به تعبير من يك تاريخ مؤنث است، يعنی مذكر و مؤنث هر دو ، اما نه به صورت اختلاط بلكه به اين صورت كهمرد در مقام و مدار خودش و زن در مقام و مدار خودش . |