دارد ؟ زيرا میدانيم صرف اينكه خونی ريخته بشود ، منشأ اين امور نمیشود.بنابراين ميان قيام و نهضت و شهادت حسين بن علی ( عليهما السلام ) و اينآثاری كه ما میگوئيم و مدعی آن هستيم و واقعا تاريخ هم نشان میدهد كهحقيقت دارد ، چه رابطهای وجود دارد ؟ اين رابطه را ما وقتی میتوانيمدرك بكنيم كه موضوع گفته شده در دو گفتار پيشين را كاملا در نظر بگيريم .اگر شهادت حسينبنعلی ( عليهماالسلام ) صرفا يك جريان حزنآور میبود ،اگر صرفا يك مصيبت میبود ، اگر صرفا اين میبود كه خونی بناحق ريخته شدهاست و به تعبير ديگر صرفا نفله شدن يك شخصيت میبود ولو شخصيت بسياربزرگی ، هرگز چنين آثاری را به دنبال خود نمیآورد . شهادت حسينبنعلی (عليهماالسلام ) ، از آن جهت اين آثار را به دنبال خود آورد كه به تعبيریكه عرض كرديم ، نهضت او يك حماسه بزرگ اسلامی و الهی بود ، از اينجهت كه اين داستان و تاريخچه ، تنها يك مصيبت و يك جنايت و ستمگریاز طرف يك عدهای جنايتگر و ستمگر نبود ، بلكه يك قهرمانی بسياربسياربزرگ از طرف همان كسی بود كه جنايتها را بر او وارد كردند . شهادت حسينبنعلی ( عليهماالسلام ) حيات تازهای در عالماسلام دميد وهمان طور كه در گفتار اول گفتيم ، اثر و خاصيت يك سخن يا تاريخچه و ياشخصيت حماسی اين است كه در روح موج به وجود میآورد ، حميت و غيرت بهوجود میآورد ، شجاعت و صلابت به وجود میآورد . در بدنها ، خونها را بهحركت و جوشش در میآورد ، و تنها را از رخوت |