موجودی را قابل پرستش ندانيم : « و لا يتخذ بعضنا بعضا اربابا من دونالله غ، بيائيد استثمار را ملغی كنيم ، استعباد را ملغی كنيم ، بشر پرستیرا ملغی كنيم ، عدل و مساوات را در ميان بشريت بياوريم . نگفت قوم من، قوم تو ، با هم همدست شويم و پدر يك قوم ديگر را در بياوريم ، اينحرفها نيست . پس يك جهت كه اين حماسه مقدس میشود اين است كه هدفشمقدس و پاك و منزه است ، مثل خورشيد عالمتاب است كه بر همه مردم وبر همه جهانيان میتابد . دومين جهت تقدس اينگونه قيامها و نهضتها اين است كه در شرايط خاصیكه هيچكس گمان [ وقوع آن را ] نمیبرد قرار گرفتهاند ، يعنی يك مرتبه دريك فضای بسيار بسيار تاريك و ظلمانی يك شعله حركت میكند ، شعلهای دريك ظلمت مطلق . فرياد عدالتی است در يك استبداد و ستم مطلق ، جنبشیاست در يك سكون ، در حالی كه همه ساكن و مرعوبند ، كلام و سخنی است دريك خاموشی مرگبار . به عنوان مثال نمرودی پيدا میشود كه يك مرد باقی نمیگذارد . و در همينزمان نهضت مقدس ابراهيم صورت میگيرد . « ان ابراهيم كان امة قانتا (1) ، و يا فرعونی پيدا میشود و همانطوری كه قرآن میفرمايد : « ان فرعونعلا فی الارض و جعل اهلها شيعا يستضعف طائفة منهم يذبح ابنائهم و يستحيینسائهم »( 1 ) ، و در همين عصر موسی ای پاورقی : 1 - سوره نحل ، آيه . 120 2 - سوره قصص ، آيه 4 ، همانا فرعون در زمين تكبر و گردنكشی آغاز كردو ميان اهل آن سرزمين تفرقه و اختلاف افكند و طايفهای را سخت ضعيف وذليل كرد . پسرانشان را میكشت و زنانشان را زنده میگذاشت . |