برای نشان دادن تهيه كردهاند . اكنون عرض میكنم كه اين جنبه حادثه كربلا، راز ديگری دارد ( اينكه من تعبير به حادثه میكنم نه به قيام و يا نهضت، برای اين است كه كلمه قيام يا نهضت ، آنچنان كه بايد ، نشان دهندهعظمت اين قضيه نيست ، و كلمهای هم پيدا نكردم كه بتواند اين عظمت رانشان بدهد . از اين جهت ، مطلب را با يك تعبير خيلی كلی بيان میكنم .میگويم حادثه كربلا ، نمیگويم قيام ، چون بيش از قيام است ، نمیگويمنهضت ، چون بيش از نهضت است ) . آن راز اين است كه اساسا خود اينحادثه ، تمام اين حادثه ، تجسم اسلام است در همه ابعاد و جنبهها . يعنیراز اينكه اين حادثه ، نمايش پذير و شبيه پذير است ، اين است كه تجسمفكر و ايده چند جانبه و چند وجه و چند بعد اسلامی است . همه اصول وجنبههای اسلامی عملا در اين حادثه تجسم پيدا كرده است ، اسلام است درجريان و در عمل و در مرحله تحقق . میدانيد كه گاهی مجسمه سازيها يا نقاشيها برای يك ايده بخصوص است .حالا اينكه گاهی اساسا هيچ ايدهای در آن نيست و به اصطلاح ، هنر برای هنرو زيبايی است ، هيچ ، ولی گاهی برای نشان دادن يك فكر است . مثلا شخصیكه از خارج برگشته بود ، میگفت از جمله چيزهايی كه من در يكی از موزههایآنجا ديدم ، اين بود كه بر روی يك تخت ، مجسمه يك زن بسيار زيبا وجوانی بود و مجسمه جوانی هم در كنار او بود در حالی كه جوان از جا حركتكرده و يك پايش را پايين تخت و رويش را برگردانده بود . مثل اينكهداشت به |