كردند كه با اخص اصحاب رفتار میكردند . يك دفعه ام علاء رو كرد بهجنازه عثمان بن مظعون و گفت : هنيئا لك الجنه ، بهشت ترا گوارا باد .رسول اكرم رو كرد به او و با تندی فرمود : چه كسی چنين قولی به تو داد ؟گفت يا رسول الله ! اين صحابی شما است ، من به خاطر اين همه علاقهای كهشما به او داشتيد اين سخن را عرض كردم . رسول خدا اين آيه را خواند :« قل ما كنت بدعا من الرسل و ما ادری ما يفعل بی و لا بكم »( 1 ) خيلیمعنی دارد . همچنين در اواخر سوره مباركه جن است : « قل انی لا املك لكمضرا و لا رشدا »( 2 ) بگو اختيار سود و زيان شما با من نيست ، « قل انیلن يجيرنی من الله احد و لن اجد من دونه ملتحدا »( 3 ) خود مرا جز خداكسی پناه نخواهد داد . يكی ديگر از خصوصيات بسيار بارز سبك تبليغی پيغمبران كه شايد در موردرسول اكرم بيشتر آمده است ، مسئله تفاوت نگذاشتن ميان مردم در تبليغاسلام است . دوران جاهليت بود ، يك زندگی طبقاتی عجيبی بر آن جامعهحكومت میكرد . گويی اصلا فقرا آدم نبودند تا چه رسد به غلامان و بردگان .آنها كه اشراف و اعيان و به تعبير قرآن ، ملا بودند ، خودشان را صاحب ومستحق همه چيز میدانستند و آنهائی كه هيچ چيز نداشتند مستحق چيزی نمیشدند، حتی حرفشان هم اين بود ، نه اينكه بگويند ما در دنيا همه چيز داريم وشما چيزی نداريد ولی در آخرت ممكن است خلاف اين باشد . بلكه پاورقی : 1 - سوره احقاف آيه . 9 2 - سوره جن آيه . 21 3 - سوره جن آيه . 22 |