هم جدم فرمود : « ان الله شاء ان يرهن سبايا » ( 1 ) ، اينجا يك توضيحمختصر برايتان عرض بكنم : اين جمله « ان الله شاء ان يرك قتيلا يا انالله شاء ان يراهن سبايا » يعنی چه ؟ اين مفهومی كه الان من عرض میكنم ،معنايی است كه همه كسانی كه آنجا مخاطب اباعبدالله بودند ، آن رامیفهميدند ، نه يك معمايی كه امروز گاهی در السنه شايع است . كلمهمشيت خدا ، يا اراده خدا كه در خود قرآن بكار برده شده است در دو موردبكار میرود كه يكی را اصطلاحا اراده تكوينی و ديگری را اراده تشريعیمیگويند . اراده تكوينی يعنی قضاء و قدر الهی است كه اگر چيزی قضا و قدرحتمی الهی به آن تعلق گرفت ، معنايش اين است كه در مقابل قضا و قدرالهی ديگر كاری نمیشود كرد . معنای اراده تشريعی اين است كه خدا اين طور راضی است ، خدا اين چنينمیخواهد . مثلا اگر در مورد روزه میفرمايد : « يريد الله بكم اليسر و لايريد بكم العسر »( 2 ) يا در مورد ديگری كه ظاهرا زكات است ، میفرمايد: « يريد ليطهركم »( 3 ) مقصود اين است كه خدا كه اين چنين دستوری دادهاست ، اين طور میخواهد يعنی رضای حق در اين است . خدا خواسته است توشهيد باشی ، جدم به من گفته است كه رضای خدا در شهادت توست . جدم بهمن گفته است كه خدا خواسته است اينها اسير باشند ، يعنی اسارت اينهارضای حق است ، مصلحت است و رضای حق هميشه در مصلحت است و مصلحت پاورقی : 1 - همان مدرك . 2 - سوره بقره ، آيه . 185 3 - سوره مائده ، آيه . 6 |