موالی ( 1 ) میبينيم . مخصوصا كه يكی از آنها به نام مولی خوانده شدهاست : مولی شوذب مولی عابس بن عبيد ( 2 ) . علمای بزرگی مثل مرحومحاجی نوری و مرحوم حاج شيخ عباس قمی ، اين را تاييد كردهاند . اشتباهنشود ، منظور از مولا عابس ، اين نيست كه غلام يا آزاد شده عابس بودهبلكه به اين معنی است كه هم پيمان او بوده ، و گفته اند كه در جلالت قدرو شخصيت اجتماعی ، از عابس بزرگتر بوده است . من امشب ، جنبههايی از حادثه كربلا را تا اندازهای كه بتوانم ، برایشما عرض میكنم . برای نشان دادن جنبههای توحيدی و عرفانی ، جنبههايیپاكباختگی در راه خدا و اينكه ما سوای خدا را هيچ انگاشتن شايد همان دوجمله اباعبدالله در اولين خطبه هايی كه انشاء فرمود ، يعنی خطبهای كه درمكه ايراد كرد ، كافی باشد . سخنش اين بود : « رضی الله و الله رضانااهل البيت » ( 3 ) ما اهل بيت از خودمان پسند نداريم ، ما آنچه رامیپسنديم كه خدا برای ما پسنديده باشد . هر راهی را پاورقی : 1 - مولی از لغاتی است كه در زبان عربی ، معانی متعددی دارد . گاهی بهمعنی آزاد شده و بسياری اوقات به معنی كسی است كه با شخص يا قوم ديگرعقد ولا داشته باشد ، يعنی هم پيمان شده كه مجاور آنها باشد يا از يكديگردفاع كنند . اگر میگفتند فلان كس از موالی است ، يعنی از كسانی است كههم پيمان است . اينكه میگويند مولی يعنی برده ، درست نيست . وقتیمیگويند اعراب ايرانيان را موالی میخواندند ، مسلما منظور بردگان نبودهاست ، به ايرانيان كه برده نمیگفتند . 2 - در زيارت ناحيه مقدسه شوذب مولی شاكر نام برده شده است .3 - بحار الانوار ج 44 ص 367 ، مقتل الحسين مقرم ص 193، اللهوف ص 25، كشف الغمهج 2 ص . 29 |