اخلاص ، مسئله كوچكی نيست . قرآن هم به همين جهت است كه ظاهرا از زبانهمه انبياء ، اين سخن را میگويد كه « ما اسئلكم عليه من اجر »( 1 ) ، منمزدی برای تبليغ خودم نمیخواهم چون ناصحم ، ناصح و خيرخواه در عمل خودشبايد نهايت اخلاص را داشته باشد . مسئله ديگر ، مسئله متكلف نبودن است . تكلف ، در موارد مختلفی بكارمیرود و در واقع به معنی به خود بستن است كه انسان چيزی را به زور بهخود ببندد . اين ، در مورد سخن هم به كار میرود . به افرادی كه در سخنخودشان به جای اينكه فصيح و بليغ باشند ، الفاظ قلمبه و سلمبه بكارمیبرند ، میگويند متكلف . در حديث است كه كسی در حضور پيغمبر اكرم صلی الله عليه و آله و سلمدر صحبتهای خود كلمه پردازيهای قلمبه و سلمبه میكرد . پيغمبر اكرم فرمود:« انا و اتقياء امتی برآء من التكلف » من و پرهيزكاران امتم از اينگونهحرف زدن و بخود بندی در سخن ، بری و منزه هستيم ، پرهيز میكنيم . تكلفغير از فصاحت است . اصلا فصاحت خودش روانی و عدم تكلف و تعقيد در سخناست . از زبان پيغمبران در زمينه تبليغ آمده است : « ما انا منالمتكلفين »( 2 ) . آنطور كه مفسرين گفتهاند اين جمله ظاهرا ناظر به اينمطلب نيست كه من در سخنم متكلف نيستم، بلكه منظور اين است كه در آنچهمیگويم متكلف نيستم يعنی چيزی را كه پاورقی : 1 - سوره ( ص ) آيه . 86 2 - سوره ( ص ) آيه . . 86 |